Vládní návrh, pod nímž je viditelně podepsaná ministryně pro místní rozvoj, má silnou ambici udělat pořádek tam, kde prý není. „Chybí nám systém veřejnoprávní kontroly kvality služeb v pohřebnictví. To chci změnit," vysvětluje Karla Šlechtová.

„Pokud novela neprojde, skončíme všichni v papírových rakvích," varovala dokonce. Je situace opravdu tak vážná? Nepoškozují taková vyjádření ústavy, které svou práci odvádějí tak, jak se od nich očekává? Pohřební služba je jedním z odvětví, které se nesmí stát v první řadě byznysem. Otázka tedy zní, zda se novela zákona s tímto nebezpečím dokáže vypořádat.

KARLA ŠLECHTOVÁministryně pro místní rozvoj (ANO)
Karla Šlechtová. Zdroj: DENÍK/ Dimír Šťastný

JAROSLAV MANGLpředseda Asociace pohřebních služeb v ČR
Jaroslav Mangl. Zdroj: DENÍK

1. Potřebovali jsme podle vás novelu zákona o pohřebnictví? Co si od ní slibujete?

Současný zákon nebere zřetel na poslední vůli zemřelého a není ani vyřešena otázka dozoru nad oblastí pohřebnictví. Ministerstvo pro místní rozvoj jako gestor zákona o pohřebnictví nemá dosud kompetence dozorovat dodržování a postihovat porušování tohoto zákona, což jen podtrhuje fakt, že v České republice doposud chybí systém kontroly kvality služeb v pohřebnictví. Přijetím předkládaného návrhu by mělo dojít nejen ke kultivaci podnikatelského prostředí v oblasti pohřebnictví a ke zlepšení kvality poskytovaných služeb, ale také k rozšíření možnosti kontroly jednotlivých podnikatelských subjektů. Pokud naše novela parlamentem projde, přiblížíme se EU i v oblasti posledních věcí člověka. Novela zákona také reaguje na posuny v právním řádu ovlivněné přijetím nového občanského zákoníku i na změny zdravotnické legislativy.

Do zákona je třeba dopsat kontrolní činnost Krajské hygienické stanice, Živnostenského úřadu, který vydává koncesi na poskytování pohřebních služeb, a ministerstva pro místní rozvoj jako nadřízeného orgánu. Jestli parlamentem projde celá ministerská novela, která je dle našeho soudu zalobbovaná některými pohřebními službami, jež jsou navázané na paní ministryni a vrchního ministerského radu pana Kotrlého, obáváme se úplného rozvolnění stávajícího zákona, umožnění velkokapacitního transportu lidských pozůstatků, třeba padesáti kusů na nákladní automobil, převážení lidských pozůstatků křížem krážem po ČR, používání papírových rakví z vícevrstvé lepenky, ze kterých při navlhnutí dna vypadávají lidské pozůstatky. Občané se stanou rukojmími hřbitovních správ. Ministerstvo k našim návrhům vůbec nepřihlédlo.

2. Jak se za poslední roky změnily požadavky pozůstalých? Jsou v nárocích na „poslední věci" náročnější, nebo spíš naopak?

Pozůstalí znají mnohem více svá práva a požadují zejména širší možnosti volby spojené s vypravením pohřbu. Současně také více sledují, zda a jakým způsobem je naplňována služba, kterou si objednali a zaplatili. V novele reagujeme také právě na rozšiřování poptávky po službách, které byly dosud stranou pozornosti.

Všichni jsme náročnější, vše se posunulo dál, i pohřebnictví. Někteří lidé, kteří mají vztah ke svému zemřelému, za své peníze chtějí jen to nejlepší. Novela tomu brání a znehodnocuje práci poctivých pohřebních služeb na úkor odbornosti a všech občanů. Narodit se můžeme, ale umřít musíme. Každý z nás bude kvalitní pohřební službu potřebovat.

3. V novele jsou postihy ve výši 100 tisíc, případně i 500 tisíc pro nepoctivé ústavy. Je to dostatečně silná hrozba? Nemusí se lidé obávat zdražení pohřebních služeb?

Provozovatelé pohřebních služeb jsou v drtivé většině případů malí nebo střední podnikatelé. Při ukládání pokut by měl být vždy sledován především nápravný, a nikoli likvidační účinek. Doufám, že nebude nutné pokuty v maximální výši vůbec ukládat. Cílem není omezování podnikatelské činnosti ani zdražení pohřebních služeb, toho se v souvislosti s novelou lidé obávat nemusí. Cílem je kultivace celého oboru pohřebnictví. Je třeba, abychom měli účinné nástroje pro postihování zásadních případů porušování piety a důstojnosti mrtvých lidských těl, s jakými jsem se setkala třeba v Horažďovicích.

Postihy jsou OK, v našem návrhu byly ještě drastičtější. Máme spočítáno, že když novela projde, pohřby podraží asi o třetinu až polovinu dle vybavenosti pohřební služby. To je pro nás jediné pozitivum vládní novely, tím se dorovná letité podfinancování pohřebnictví jako celku. Proti roku 1989 jsou pohřby levnější cca o pětadvacet procent, při nesrovnatelně lepších pohřebních službách a vybavení. Vládní novela je také připravena umožnit tunelování veřejného rozpočtu. Klíčem je zneužití institutu „jiná osoba" v platném zákoně. Armáda, policie, hasiči, církev mají umožněnu participaci s pohřební službou, která pohřeb odborně zaštiťuje. Pohřebné pět tisíc korun určené matce, které zemřelo dítě nebo potratila plod, protizákonně čerpají členové spolku, který založil vrchní ministerský rada.

Čtěte také:
 DVA POHLEDY: Základní dávka pro všechny a už nic navíc?

 DVA POHLEDY: Má mít každý zbraň, aby zastřelil teroristu?