VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dvě třetiny Čechů dávají svým dětem kapesné

Praha – Více než dvě třetiny Čechů a Slováků dávají svým dětem kapesné. Nejštědřejší však jsou v tomto směru Rusové, pravidelně tam peníze od rodičů dostává až 95 procent dětí.

22.8.2011 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: čtk

Vyplývá to z červencového průzkumu, který provedla finanční společnost Home Credit ve třech zemích, kde působí.


Podle odborníků je znepokojující, že třetina lidí svým potomkům kapesné nedává. To mívá podle nich za následek, že dítě nezná hodnotu peněz a výrazně se také snižuje jeho schopnost činit v budoucnu zodpovědná finanční rozhodnutí. Vztah k penězům by si prý děti měly budovat už od útlého věku v rodině, finanční vzdělávání by pak nemělo chybět ani ve školách.

„Děti běžně od malička pracují s počítači a mobily, na internetu jsou často zběhlejší než jejich rodiče. Finance jim takhle blízké nejsou,“ sdělil analytik Home Creditu Michal Kozub. Alespoň symbolické kapesné by podle něj dětem pomohlo seznámit se se světem peněz a pomalu do něj proniknout, aby v dospělosti neměly s financemi problémy.

Ideální věk je deset let

Podle průzkumu pokládají rodiče za ideální věk, kdy by mělo dítě začít hospodařit s penězi, deset let. S pravidelným kapesným od začátku školní docházky, tedy od šesti let, souhlasí 19 procent Čechů. „Rodiče by měli věnovat dostatek času vysvětlování a diskusi o tom, proč dítě kapesné dostává, co se s penězi dělá a na co kapesné může použít. Výše kapesného by samozřejmě měla být úměrná věku,“ řekl psycholog Jiří Brančík.

Jako odpovídající měsíční částku vnímají Češi 200 korun, Slováci deset eur (240 korun) a v Rusku jsou rodiče ochotni podpořit dítě částkou až 500 rublů (téměř 300 korun). „Setkali jsme se i s překvapivými odpověďmi štědrých respondentů, že rozumná výše kapesného je 1000 korun měsíčně a víc,“ dodal Kozub. Takto vysokým kapesným prý rodiče často kompenzují to, že na své potomky nemají čas. Dítě si neuvědomuje hodnotu peněz a vysoké kapesné vnímá jako samozřejmost.

Průzkum rovněž zjišťoval, jak se lidé staví k odměňování dětí za drobné domácí práce. Tři čtvrtiny dotázaných v Česku a Rusku si myslí, že pomáhat doma je samozřejmost a dítě by za to nemělo dostávat speciální odměnu. Čtvrtina připouští, že dítě k úklidu penězi motivuje. Nejpřísnější jsou v tomto případě Slováci – domácí práce a úklid považuje za samozřejmost 87 procent oslovených.

Telefonický průzkum proběhl v červenci na vzorku 365 klientů Home Creditu v České republice, 447 na Slovensku a 350 v Rusku.

Autor: ČTK

22.8.2011 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Zaměstnanci slovenského Volkswagenu stávkují za vyšší mzdy.
2 5

Stávka v bratislavském VW končí, zaměstnanci se dočkají vyšších mezd

Mumie.
1 14

Nová fakta o buchlovské mumii. Nejde o tělo muže

Maketa Německého domu v Brně stojí načerno. Nemá stavební povolení

Brno porušuje skrz své turistické centrum zákon, obvinil šéf brněnských občanských demokratů Robert Kerndl současné vedení magistrátu. Problém vidí v maketě Německého domu na Moravském náměstí. „Musí mít stavební povolení a územní rozhodnutí, které nemá. Jde o černou stavbu," uvedl Kerndl.

Další mezinárodní úspěch. Vína z Česka bodovala mezi elitou

Tuzemští vinaři si z letošního ročníku soutěže vín Oenoforum odvážejí hned několik ocenění. Cenu za nejlepší kolekci získalo vinařství Mikrosvín Mikulov.

AKTUALIZUJEME

V Kolumbii se potopila loď se 170 turisty na palubě

/VIDEO/ Ve vodní nádrži Guatapé na severovýchodě Kolumbie se potopila čtyřpatrová turistická loď Almirante se 170 pasažéry. Úřady zatím potvrdily devět obětí, 28 lidí se stále pohřešuje.

Hurá do plavek! Ale do jakých? Hitem jsou jednodílné, radí ostravský stylista

Léto. Rtuť teploměru šplhá výš a výš. Oblékáme se do koupacího oděvu, jehož historie sahá až do antického Řecka. Po jakém typu plavek ale letos mají ženy sáhnout? Co zrovna letí?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies