VYBERTE SI REGION

Česká republika je připravena na zavedení systému e-Call

Praha - Ministerstvům dopravy a vnitra se ve spolupráci se společností Telefónica O2 podařilo dokončit pilotní projekt systému e-Call. Česko je tak jednou zprvních vEvropě, která úspěšně odzkoušela fungování varovného systému v automobilech a jeho napojení na tísňovou linku 112.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: CCS

V ČR zemřelo vloňském roce1026 osob na následky zranění při dopravních nehodách. Mohlo jich však být mnohem méně, kdyby se jim dostalo včasné pomoci. „Záchranáři často přijedou pozdě, zejména pokud auto skončí mimo silnici, není vidět, a řidič je v bezvědomí“ říká Luděk Prudil zHasičského záchranného sboru ČR. Podobně jsou na tom oběti v případě, kdy viník zmísta ujede. Těmto případům má zabránit systém e-Call, jehož fungování v EU je jednou zpriorit evropské dopravní politiky.

Česko patří vevropské pětadvacítce kprůkopníkům v testování systému. „Máme už odzkoušené palubní jednotky pro automobily, jejich fungování vrámci mobilních sítí a napojení na centra tísňového volání linky 112,“ oznámil novinářům Vladimír Velechovský, hlavní architekt projektu e-Call v ČR. Podle něj za to může technická vyspělost českého záchranného systému (IZS) a jeho center tísňového volání.

E-Call pracuje na principu současného přenosu dat a hlasové komunikace přímo koperátorům IZS. Když dojde knehodě, aktivuje se palubní jednotka, která pomocí systému GPS dodá přesné informace o poloze vozidla operátorovi. Ten se pokusí kontaktovat řidiče a zároveň pošle na místo záchranáře. „Ve venkovských oblastech to urychlí zásah až o padesát procent, ve městech to pomůže rychleji odstranit následky nehody, což zlepší dopravní situaci,“ jmenuje některé zvýhod e-Callu Luděk Prudil. Palubní jednotku je možné aktivovat i manuálně, pokud nastane jiná nouzová situace než havárie.

Ostrý provoz vEvropě by měl začít do tří let. Podmínkou je zavedení jednotného systému pro všechny členské země. Vté době by měli výrobci aut nabízet e-Call jako volitelnou výbavu všech nově vyrobených vozů. Cena palubní jednotky by neměla překročit 4.000 Kč.

11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies