VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Česká republika je připravena na zavedení systému e-Call

Praha - Ministerstvům dopravy a vnitra se ve spolupráci se společností Telefónica O2 podařilo dokončit pilotní projekt systému e-Call. Česko je tak jednou zprvních vEvropě, která úspěšně odzkoušela fungování varovného systému v automobilech a jeho napojení na tísňovou linku 112.

11.12.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: CCS

V ČR zemřelo vloňském roce1026 osob na následky zranění při dopravních nehodách. Mohlo jich však být mnohem méně, kdyby se jim dostalo včasné pomoci. „Záchranáři často přijedou pozdě, zejména pokud auto skončí mimo silnici, není vidět, a řidič je v bezvědomí“ říká Luděk Prudil zHasičského záchranného sboru ČR. Podobně jsou na tom oběti v případě, kdy viník zmísta ujede. Těmto případům má zabránit systém e-Call, jehož fungování v EU je jednou zpriorit evropské dopravní politiky.

Česko patří vevropské pětadvacítce kprůkopníkům v testování systému. „Máme už odzkoušené palubní jednotky pro automobily, jejich fungování vrámci mobilních sítí a napojení na centra tísňového volání linky 112,“ oznámil novinářům Vladimír Velechovský, hlavní architekt projektu e-Call v ČR. Podle něj za to může technická vyspělost českého záchranného systému (IZS) a jeho center tísňového volání.

E-Call pracuje na principu současného přenosu dat a hlasové komunikace přímo koperátorům IZS. Když dojde knehodě, aktivuje se palubní jednotka, která pomocí systému GPS dodá přesné informace o poloze vozidla operátorovi. Ten se pokusí kontaktovat řidiče a zároveň pošle na místo záchranáře. „Ve venkovských oblastech to urychlí zásah až o padesát procent, ve městech to pomůže rychleji odstranit následky nehody, což zlepší dopravní situaci,“ jmenuje některé zvýhod e-Callu Luděk Prudil. Palubní jednotku je možné aktivovat i manuálně, pokud nastane jiná nouzová situace než havárie.

Ostrý provoz vEvropě by měl začít do tří let. Podmínkou je zavedení jednotného systému pro všechny členské země. Vté době by měli výrobci aut nabízet e-Call jako volitelnou výbavu všech nově vyrobených vozů. Cena palubní jednotky by neměla překročit 4.000 Kč.

11.12.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Andrej Babiš
DOTYK.CZ

Jste zloděj formátu, jaký tu nikdy nebyl, uslyšel Babiš na svém mítinku

Kybernetický útok, ilustrační foto
AKTUALIZOVÁNO
8 8

Ukrajina hlásí kyberútok. Nebezpečný email se šíří světem, zasáhl i Česko

Stříbrný tým z Eura pohledem vedoucího: Pohodář, srdcař i dva mimozemšťané

Je to takový renesanční muž českého reprezentačního áčka v malém fotbale. Stará se o chod týmu jako jeho vedoucí, trénuje gólmany, do toho na mistrovství Evropy v Brně zajištoval komunikaci se zahraničními účastníky.

Ostatky Horákové jsou 67 let po její popravě stále neznámo kde

Ani 67 let po justiční vraždě právničky Milady Horákové není zřejmé, jak komunistický režim naložil s jejími ostatky.

Záhadná smrt bezdomovce Indiána: viděl jsem, jak ho surově mlátí, tvrdí svědek

Smrt ústeckého bezdomovce Jaroslava Dvořáka začala šetřit krajská kriminálka. Přihlásil se jí mladík, který viděl, jakým způsobem bývalý hokejista zemřel. Redaktor Deníku mluvil se svědkem, ještě než se přihlásil na policii.

AUTOMIX.CZ

Teď umřu... Richard Hammond se konečně vyjádřil k nehodě, co přesně se stalo?

Jsou to už více než dva týdny, co moderátor Richard Hammond ošklivě boural ve Švýcarsku s elektromobilem Rimac Concept One. Na konci vrchařské trati vyletěl ze silnice, a urazil 300 metrů dolů z kopce, než se auto zastavilo a shořelo.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies