VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Elektronické dálniční viněty v Česku budou nejdřív za 5 let

ČR - Elektronické dálniční viněty pravděpodobně nebudou zavedeny od příštího roku, ale nejdříve až za pět let. Odklad schválila sněmovna tak, jak jí to navrhl Senát.

7.11.2010 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Libor Plíhal

Majitelé osobních aut tak budou pravděpodobně používat dosavadní papírové dálniční známky. Pro odklad zvedlo ruku 134 ze 152 přítomných poslanců včetně většiny opozičních zástupců.

Ačkoliv nalepovací známky z české legislativy dočasně zmizely, ministerstvo dopravy je nechalo vytisknout na základě rozhodnutí úřednické vlády z počátku léta. „Měli bychom je přebírat příští týden,“ řekl mluvčí MD Karel Hanzelka. S odkladem vinět souhlasila v srpnu i nová vláda premiéra Petra Nečase.

Počká se na podpis prezidenta

Známky se podle Hanzelky ale mohou začít prodávat až v okamžiku, kdy změnu zákona podepíše prezident. V minulých letech prodej začínal vždy počátkem prosince, letošním cílem MD je zahájení prodeje nové emise nejpozději 1. ledna. Cena známek se přitom měnit nebude, celoroční kupon bude stát 1200 korun. Letošní známky platí až do konce ledna.

Senát, který změnu zákona o pozemních komunikacích navrhl a dostane k závěrečnému schválení, jejímu přijetí pravděpodobně nebude nijak bránit. Schválení odkladu podporuje ČSSD, která bude mít v povolebním složení horní komory nadpoloviční většinu.

Odpůrci vinět argumentují hlavně tím, že systém je předražený. S tím nesouhlasí společnost Kapsch, která by měla být podle právního rozboru ministerstva dopravy jediným dodavatelem vinět. Podle senátorů je navrhovaný systém neúměrně nákladný. Stát by prý odkladem ročně ušetřil minimálně 1,4 miliardy korun. Také poslanci argumentovali tím, že zavedení vinět by připravilo stát o peníze, údajně až o 12 miliard korun za šest let. Podle expertů by to bylo devět až 11 miliard korun.

Ubylo by prý neplatičů

Kapsch naopak vyčíslil šestileté náklady na zavedení a provoz vinět na necelých pět miliard korun. Podle údajů firmy z června letošního roku by zavedení a provoz vinět byly ročně o půl miliardy dražší než u klasických známek. Zároveň by prý ale ubylo neplatičů, takže celkový výnos pro stát by byl po zavedení vinět ročně nižší „jen“ o 200 milionů ve srovnání se známkami. Za šest let by stát přišel o 1,2 miliardy korun, tvrdil Kapsch.

„Nejde o žádné překvapení, mluví se o tom prakticky od voleb. Bohužel byly v celé diskusy účelově použity zmanipulované ekonomické podklady a celá problematika se natolik zpolitizovala, že se ve vyvolané hysterii vytratil jakýkoliv odborný pohled,“ řekl k dnešnímu rozhodnutí poslanců ředitel Kapsche Karel Feix. Podle něj je placení dálnic podle počtu ujetých kilometrů světový trend, který může mimo jiné pomoci řešit nedostatek peněz na výstavbu dálnic, a Česká republika se mu „dříve či později“ nevyhne.

Senátor ODS Jiří Nedoma schválení odkladu přivítal. „Dvakrát to sněmovnou neprošlo a teď, napotřetí jako nový senátní návrh to prošlo,“ konstatoval. Podle něj stát ušetří víc než osm miliard korun. Spokojen byl i poslanec KSČM Vladimír Koníček, bývalý předseda kontrolního výboru sněmovny, jehož členové dříve navrhovali zrušení vinět. „Je to potvrzení práce kontrolního výboru, který obdobný návrh předkládal před půl rokem. Před volbami nebyla politická vůle toto přijmout a došlo na slova kontrolního výboru až v novém volebním období,“ řekl Koníček.

Vyřazení ze zákona neprošlo

Sněmovna se naposledy letos na jaře pokusila vyřadit viněty ze zákona. Tento návrh ale nenašel dostatečnou podporu. ČSSD po sněmovních volbách v červnu oznámila, že předloží vlastní návrh. Senát v té době už ale projednával svou novelu, kterou navrhli zástupci ODS, ČSSD a KDU-ČSL. Týž měsíc ji poslal do sněmovny. Návrh podpořila také vláda.

Poslanec ODS Václav Baštýř při projednávání senátní novely sněmovnou původně navrhoval, aby o datu zavedení elektronických dálničních vinět rozhodovala vláda. Před hlasováním ale po konzultacích s ministerstvem dopravy svůj návrh stáhl. ČTK řekl, že tak učinil kvůli včasnému přijetí novely, neboť Senát s převahou opozice by to asi nepodpořil. Je však odhodlán podat tento návrh později. „Vládě se uvolní ruce a sama rozhodne, kdy bude dávat viněty a nebude dávat viněty,“ podotkl.

Zavedení vinět schválila sněmovna loni v červnu přes nesouhlas svého hospodářského výboru. Proti byl také Senát, ale poslanci ho přehlasovali. Návrh sněmovně předložili v srpnu 2008 tehdejší předseda hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS), jeho stranický kolega a současný poslanec Pavel Suchánek a tehdejší místopředseda sněmovny Jan Kasal (KDU-ČSL).

Autor: ČTK

7.11.2010 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

PSTRUH103. Takovou přezdívku používá Petr Jelínek z Jihlavy. Patří mezi stovku nejsledovanějších youtuberů v zemi. Kvůli svému videu stanul před jihlavským soudem.

Youtuber před soudem: Dostal podmínku za vulgarismy

Dva muže zavalila zemina v Zahořanech nedaleko Vranova u Čerčan. Na místě jsou hasiči a policisté.
14

Zemina zasypala dva dělníky, nehodu nepřežili

Sedm milionů dolarů za horu ledu plnou zlata a ropy

/INFOGRAFIKA/- Rusové dnes nová území obsazují. Bývaly doby, kdy se jich zbavovali. Před 150 lety prodali Aljašku Spojeným státům.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Až 400 tisíc migrantů může podle německého ministra přijít letos z Afriky

Až 400 tisíc migrantů by mohlo letos podle německého ministra pro rozvojovou pomoc Gerda Müllera připlout do Evropy přes Středozemní moře. Aby nepřišly další statisíce či miliony migrantů, měla by Evropská unie podle něj změnit svou politiku vůči Africe.

Divoké ráno na dálnici D1: nehoda auta s kamionem i hořící motor

Nehoda osobního auta a kamionu zkomplikovala cestu do práce řidičům jedoucím ve čtvrtek ráno po dálnici D1 ve směru z Vyškova na Brno. Kvůli střetu dvou aut byla dálnice u obce Luleč na Vyškovsku na čas uzavřená a tvořily se kolony.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies