VYBERTE SI REGION

Politolog: Eurovolby jsou arénou, kde české strany vedou domácí boje

Praha /ROZHOVOR/– Pro strany jako ODS může být výsledek v eurovolbách zásadní kvůli uhájení domácí pozice, říká politolog Masarykovy univerzity Miloš Gregor, který se zabývá i analyzováním kampaně.

23.5.2014 15
SDÍLEJ:

Politolog Masarykovy univerzity Miloš Gregor.Foto: Archiv

Šly české strany do kampaně
s vhodnými tématy vzhledem 
k tomu, že usilují o zvolení do Evropského parlamentu (EP)?

Záleží na tom, co považujete za relevantní téma. Pokud se zaměříme na otázku, jestli je téma vhodné pro Evropský parlament, pak je to pouze 
v menšině případů. Hlavní jsou pro strany spíš ty otázky, které mohou být relevantní pro voliče, například podpora rodin v případě KDU-ČSL. To ukazuje na skutečnost, že Češi se o EU příliš nezajímají.

Vztahují se programy k EU?

Jak u kterých stran. Například ODS se snaží komunikovat téma, které je aspoň nějak spojené s EU– euro, byť se nejedná o otázku, která by byla přímo v kompetenci EP. Na druhé straně je tu TOP 09, která v kampani nemá konkrétní téma, jedná se spíše 
o obecný postoj k EU. ČSSD chce hrát v EU první ligu, aniž by v kampani byla jedna nosná myšlenka, vysvětlující, jak se první liga projevuje. ANO sází opět spíš na emoce 
a KDU-ČSL prosazuje své tradiční hodnoty nehledě na to, jestli je to evropská otázka, nebo ne.

O volbách se mluví i jako o druhořadých. Dá se to vztáhnout na předvolební zápolení?

U zavedených stran ano. Týká se to financí, které strany vynakládají na kampaň, i provedení kampaně samotné. Rozpočty jsou mnohem nižší než pro volby do Poslanecké sněmovny. Podobně i propracovanost programů je menší. Je to vidět i v tom, že jednotlivá hesla v kampaních nejsou pro voliče natolik zapamatovatelná, lákavá a rozlišitelná. Kampaně nejsou tolik propracované a intenzivní, což je patrné i na vizuálních prvcích.

Chybí kvůli tomu také obvyklé antikampaně?

U voleb, které voliče i strany zajímají méně, vzniká méně třecích ploch, na kterých by se mohly zúčastněné strany vůči sobě vymezovat.

Vidíte rozdíly ve vystupování českých a zahraničních stran?

Rozdíly budou mezi zeměmi jako ČR a Německo, kdy Německo má mnohem silnější hlas při rozhodování a směřování unie. Tam jsou volby atraktivnější pro voliče, tudíž i pro politické strany, které se kampaním věnují více. Pokud se podíváme na celoevropská hnutí a srovnáme jejich kampaně napříč členskými státy, například Strany zelených, rozdíly nejsou markantní.

Našlo se před volbami nějaké společné velké téma?

Mám pocit, že se politické strany ani nijak nesnažily hledat nová témata, spíše nastoupily do rozjetého vlaku. Využily témat z předchozích voleb nebo replikovaly dlouhodobější postoje k EU. Ať už je to ODS, která se vymezuje jako euroskeptická, nebo TOP 09, která větší integraci EU hájí. Nějaké překvapení jsme mohli čekat u nových politických stran a hnutí. Ale u ANO jsme se dočkali emotivních sdělení, která nebyla založena na programových bodech. 
U hnutí Úsvit se jednalo o populistické vymezení se, ale 
i tam budeme horko těžko hledat silnější ideovou linii.

České strany si chtějí volbami potvrdit hlavně domácí pozice?

Souhlasím. Politické strany vnímají volby do EP jako arénu, kde bojují zápasy z českého prostředí. Jsou to první volby po těch do sněmovny, ve kterých mohou potvrdit své pozice, nebo je ztratit. ČSSD bude chtít ukázat, že je silná strana a volební preference jí neklesají, neboť ve volbách do Poslanecké sněmovny neměla takový zisk, jak se čekalo. Pro jiné strany to může být kruciální okamžik. Pokud ODS neobhájí ani jediný mandát, tak se dá čekat, že bude mít velké problémy v komunálních volbách, kdy se jí rozutečou kandidáti. Naopak ANO potřebuje ukázat, že není politickým hnutím na jedno použití. TOP 09 se nás bude snažit přesvědčit, že je hegemonem pravice. Výjimkou je snad jen KSČM, pro kterou se asi bude jednat jen o další volby v řadě, ve kterých získá své stabilní procento hlasů.

Existuje názor, že kdyby nebyla před volbami kampaň, moc by se nestalo. Souhlasíte s ním?

Nemám na to sice data, ale asi bychom mohli říct, že kdyby nebyla žádná kampaň, klesla by volební účast. Už jenom to, že v ulicích vídáme politické plakáty, nám připomene, že nějaké volby jsou 
a máme jít volit. Kampaň tak může účast zvýšit. Ale rozložení sil jednotlivých stran by se nejspíš změnilo minimálně.

Zaznamenal jste projekt Evropského parlamentu, který má zvýšit volební účast?

Zaznamenal, ale spíše náhodou jako video na internetu, které jsem pak použil pro studenty při výuce. Ale že bych ho potkával pravidelně, to se říct nedá.

Autor: Jan Horký

23.5.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies