VYBERTE SI REGION

Psycholog: Pomáhá fyzický kontakt: objetí, opření nebo podání deky

Praha – Záchranáře emoce dostihnou často až na cestě domů, vysvětluje odborník na psychologii mimořádných událostí z ministerstva vnitra Štěpán Vymětal.

14.3.2012
SDÍLEJ:

Při nehodě belgického autobusu v jihošvýcarském kantonu Valais zahynulo v úterý večer 28 lidí, z toho 22 dětí. Dalších 24 dětí bylo zraněno. Foto: čtk

Na místě nehody byli i psychologové, jakou pomoc mohou bezprostředně po nehodě nabídnout?

Psychologové přímo zasahující na místě musí být speciálně vyškoleni na tyto situace. V Česku jsou takoví lidé jak v řadách hasičů, tak u policie.  V akutní fázi je klíčové dostat lidi z místa neštěstí, aby ho nemuseli vnímat déle, než je nutné. Musí být také zajištěno soukromí před přihlížejícími. Důležitá je komunikace s rodinou i blízkost dalších osob. Pomáhá i fyzická stabilizace, jako je objetí, opření nebo podání deky.

Jaký dopad má takový zásah na psychiku záchranářů?

Když jedou záchranáři k nehodě, první, co jim jde hlavou, je, aby tam nebyly děti. Druhá věc, v kterou doufají, je, aby to nebylo hromadné neštěstí. V tomhle případě je to bohužel obojí.

 

Záchranáři ale často dokáží pracovat na bázi autopilota: pracují a nepřipouští si emoce. Ty na ně ale často dolehnou později, když už jedou domů.

Co pozůstalým dlouhodobě nejvíce pomáhá překonat podobné tragédie?

V první fázi jde o praktické věci, jako je získávání informací. Později je to truchlení a různé rituály, jako je pohřeb nebo vzpomínkové akce. Pro mnoho lidí je důležité i hledání viníka – odpověď na otázku, kdo za to může.

Nejdůležitější je ale podpora okolí, odborná pomoc často ani není nutná.

Tento případ je ale extrémní a pozůstalí se s tím nemusí srovnat už nikdy. Přinejmenším to potrvá roky. Je to ale hodně individuální, záleží hodně i na předchozím fyzickém a psychickém stavu pozůstalých.

Děti pocházely z malých měst, jaký očekáváte dopad na tamní komunitu?

Takové případy nezasáhnou jen města, ale celou společnost. Dopad na tyto menší komunity je intenzivnější, ale také umožňují pozůstalým lepší podporu než anonymní velkoměsta. Ať už jde o sousedské vztahy, církev, školu 
a podobně. 

Čtěte také: Tragédie ve Švýcarsku: V autobuse zemřelo 22 dětí

Návrat z Alp se změnil v nejhorší nehodu v českých dějinách

Praha – Bylo deset minut po osmé večer a dvoupatrový Neoplan nerušeně přejížděl rakousko-české hranice. Na palubě jeli spokojení členové karlovarského plaveckého oddílu s rodinnými příslušníky, kteří se vraceli z lyžařského zájezdu v Alpách. Za pět minut bylo všechno jinak.

Nedaleko osady Nažidla autobus havaroval a záchranáři už počítali jenom mrtvé. 
8. března 2003 se odehrála jedna z nejtragičtějších dopravních nehod v Česku, na jejíž následky zemřelo 20 lidí.

Za volantem tehdy seděl chebský taxikář Pavel Krbec. Po silnici mezi Dolním Dvořištěm a Kaplicí na Českokrumlovsku se v prudkém klesání řítil rychlostí 118 kilometrů v hodině. Zřejmě se už nikdy nedozvíme, proč vjel na pravou krajnici. Nicméně asi po 70 metrech jízdy zjistil, že na boku autobusu hoří barva od toho, jak vůz drhl o svodidla.

Řidič s leknutím prudce zabrzdil a strhl volant, aby se dostal zpět na silnici. Jenomže autobus se dostal do smyku a nezadržitelně se řítil na svodidla na druhé straně silnice, která prorazil. Na to se autobus převrátil a spadl ze sedmimetrového srázu.

Během těchto okamžiků větve utrhly střechu vozu. Přitom právě ve druhém patře autobusu sedělo 40 z 52 cestujících. Na místě zemřelo 17 lidí, o několik hodin později další dva. Poslední dvacátá oběť nehody zemřela na následky zranění o dva roky později.

Tři dny po nehodě policie obvinila Pavla Krbce z obecného ohrožení. Muži zákona později ještě zjistili, že šofér pozměnil osvědčení o profesní způsobilosti řidiče. Mohl totiž pracovat jenom jako taxikář.

V listopadu téhož roku českokrumlovský soud poslal Pavla Krbce za obecné ohrožení a padělání a pozměňování veřejné listiny na osm let do vězení. V roce 2008 sice soud odmítl řidičovu žádost o podmínečné propuštění po odpykání poloviny trestu. Od října 2009 je Pavel Krbec ale už na svobodě.

Tragédii dnes na místě připomíná pomník z 20 balvanů vytažených z Labe.

Kolize tuzemských autobusů

Březen 2003: Nažidla v jižních Čechách, 20 mrtvých. Autobus jel z rakouských Alp.

Září 2006: Schrems v Rakousku, 4 mrtví, 45 zraněných. Autobus jel z Chorvatska.

Červenec 2007: Niš v Srbsku, 
jeden mrtvý, 19 zraněných. 
Autobus jel z Řecka.

Červen 2008: jih Rakouska, mrtvé dítě, autobus jel do 
Chorvatska.

Červen 2011: Štýrsko v Rakousku, 17 zraněných. Autobus jel 
z Chorvatska.

Září 2011: sever Řecka, tři mrtví, autobus jel na výlet do Meteor.

POZN.: výběr z nehod ZDROJ: ČTK

Autor: Martin Dohnal, Vilém Janouš

14.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Inkluze je zločin na dětech, říká Václav Klaus mladší

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Má všeobecní vzdělání budoucnost? Je inkluze krok tím správným směrem? To byla hlavní témata přednášky, kterou v Havlíčkově Brodě nedávno připravil Okrašlovací spolek Budoucnost.

Manželé ze Kdyně se snažili zachránit život mladému sportovci. Bohužel marně

Hluboká - Silák z Hluboké zemřel za jízdy na kole. Jeho otec děkuje manželům Homolkovým, kteří bojovali o jeho život.

Starosta Pískové Lhoty na Nymbursku byl obviněn z rozkrádání obecních peněz

Písková Lhota /FOTOGALERIE/ - Zpronevěra a zneužití pravomoci úřední osoby. To jsou dva trestné činy, z nichž policie obvinila šestačtyřicetiletého starostu Pískové Lhoty na Nymbursku Radovana Staňka. Obecní peníze měl rozkrádat ve spolupráci s účetní obce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies