VYBERTE SI REGION

Expert na sociální sítě: Facebook a Twitter deformují současnou žurnalistiku

Havlíčkův Brod /ROZHOVOR/ - Sociální sítě jsou stále oblíbenější. Facebook nebo Twitter mladou generaci zcela pohltily.

21.8.2015 16
SDÍLEJ:

Filip Rožánek, šéfredaktor týdeníku Marketing a Media a konzultant se specializací na sociální média.Foto: Jaroslav Loskot

I ostatní média procházejí v posledních letech proměnou. Nejen o tomto tématu si povídali studenti 11. ročníku Letní žurnalistické školy v Havlíčkově Brodě s Filipem Rožánkem, šéfredaktorem týdeníku Marketing a Media a konzultantem se specializací na sociální média.

Filipe, v posledních letech prošlo zpravodajství České televize poměrně výraznou proměnou. Myslíte si, že se tyto změny ubírají správným směrem?
Určitě je správně, že se Česká televize vydala cestou interaktivních grafik, datových sad na dotykových obrazovkách. Například Filip Horký ve Studiu 6 má vždy k tématu zadaný kontext a k tomu je přidán doplňkový rozhovor. Nikdy to však nesmí být na úkor informace samé. Ve chvíli, kdy se televize bude soustředit hlavně na atraktivní formu, by se mohlo stát, že forma předběhne obsah. A to by se České televizi stávat nemělo. Za sebe mohu říct, že jsem spokojený, kam se zpravodajství u nás vyvíjí. Sleduje evropské i světové trendy, ale ne vždy se tyto trendy dají snadno přenést k nám.

Jakou roli hrají sociální sítě v proměně českých medií?
Sociální sítě nutí novináře k tomu, aby články zaujaly pouhým titulkem a náhledovým obrázkem. Je to snaha zpracovat informaci tak, aby na ni kliklo co nejvíc lidí. To je velká deformace současné žurnalistiky. Dále spousta věcí, které se na sociálních sítích objevují, pochází z už zavedených médií, takže třeba televize jsou zdrojem pro sociální sítě. Ale ve chvíli, kdy se stane nenadálá událost, například minulý týden výbuch chemičky v Lítvínově, a informace se jako první objeví právě na sociálních sítích, vzniká situace, kdy čtenář zná informaci dřív než novináři. Tím má redakce stíženou práci, protože musí přemýšlet, co čtenáři nabídne nového nebo doplňujícího.

Na druhou stranu novináři mají stále oproti běžnému uživateli výhodu, že disponují spoustou kontaktů. Například kontakty na tiskové mluvčí záchranných sborů a podobně. Ti jim sdělí další informace, ke kterým se běžný uživatel facebooku nedostane. Dalším přínosem zpráv na sociálních sítích je nová věková skupina uživatelů, ke kterým se informace dostanou. Mám na mysli zejména mladé lidi, ti většinou televizi nesledují a noviny nečtou.

Vy jste v roce 2013 přišel s unikátním projektem Srpen 1968 – přímý přenos z minulosti. Projekt spočíval v přidávání příspěvků na Facebook a Twitter z dnů od 21. srpna do 27. srpna roku 1968. Tyto příspěvky byly přepsané nahrávky z archivu Českého rozhlasu. Co vás přimělo k vytvoření tohoto projektu?
Prvotním impulzem pro projekt Srpen 1968 bylo 45. výročí okupace, ke kterému měl Český rozhlas připravit vzpomínkový projekt. Já jsem se rozhodl, že tentokrát by bylo dobré příblížit srpen 1968 nejmladší generaci, a to formou, která je jí nejbližší, tedy prostřednictvím sociálních sítí. Byl to úplně spontánní nápad, který mě napadl 20. srpna 2013 cestou na oběd. Když jsem se vrátil z oběda, tak jsem ihned začal myšlenku realizovat. Založil jsem facebookovou stránku, založil jsem twitterový účet a zavolal jsem pár novinářským kolegům.

Často se stává, že dnešní mladí občané České republiky nemají o nedávné historii své vlasti ani potuchy. Jaká je podle vás příčina, že i o takové přelomové události jako je srpen 1968 mladá generace nic neví?
Z ohlasů, které na projekt Srpen 1968 vyplývá, že k událostem po druhé světové válce se žáci a studenti v hodinách dějepisu kolikrát ani nedostanou. Ve výuce na školách bývá problém stihnout alespoň 2. světovou válku. Události moderních dějin, mám na mysli rok 1968 nebo Sametovou revoluci, velice často ani nestihnou probrat.

Jedná se skutečně jen o mladou generaci, která neví o přelomových událostech české historie, nebo se najdou mezery ve vzdělání i u starších lidí?
Mě až překvapilo, kolik třicátníků vlastně vůbec neznalo souvislosti srpna 68 a průběh okupace. O to zajímavější bylo, jak plasticky projekt dokázal tyto události přiblížit daleko větší skupině lidí, než jsem původně čekal.

Pocítil jste negativní ohlasy na projekt Srpen 1968?
Největší negativní ohlasy přišly částečně od kovaných komunistů, kteří brali projekt naprosto iracionálně jako útok na současné Rusko. Další negativní ohlas byl od lidí, kteří si myslí, že by se historické události měly nechat spát. Těmto lidem hlavně vadilo, že se jim projekt objevoval na Facebooku, dokonce jsem z jejich strany zaznamenal několik pokusů facebookovou stránku projektu nahlásit jako závadnou. Chtěli docílit odstranění těchto stránek, což se naštěstí nepovedlo.

Jan Brych, student Letní žurnalistické školy

Autor: Redakce

21.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 16
SDÍLEJ:

Kardinálové chtějí od papeže odpověď, Vatikán mluví o skandálu

Vatikán - Za velmi vážný skandál označil předseda jednoho z nejvyšších soudů římskokatolické církve otevřený dopis čtveřice kardinálů, kterým žádají papeže o vyjasnění jeho názoru na rozvedené. Kardinálové z Německa, Itálie a USA odpověď Františka na svůj původní dotaz nedostali, proto s ním vyšli nedávno na veřejnost.

Zadeha v Praze znovu zadržela policie

Praha/Brno - Policie dnes v Praze zadržela obžalovaného podnikatele Sharama Abdullaha Zadeha, celý den u něj prováděla domovní prohlídku, uvedl v tiskové zprávě Zadehův mediální konzultant Jan Jetmar. Večer ho podle něj převezla k výslechu do Brna. Zadeh je obžalován z daňových úniků, hlavní líčení se koná u brněnského krajského soudu.

V Norsku našli nápis Arbeit macht frei ukradený z Dachau

Bergen - Norská policie nejspíš objevila nechvalně proslulý nápis Arbeit macht frei (Práce osvobozuje) ukradený v roce 2014 z brány bývalého německého koncentračního tábora Dachau. S odvoláním na bavorskou policii o tom dnes informovala agentura AFP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies