Když Facebook začínal, měl před ro-kem 2008 denně 57 milionů uživatelů; dnes je denní návštěvnost 1,23 miliardy. Společnost Burson-Marsteller představila studii, kde zkou-mala 590 facebookových stránek politiků a institucí. Na Facebooku je téměř každý politik, strana a vláda. Stránku nemají jen kabinety 24 zemí světa. Chvíli jim všem trvalo, než se ho naučili používat, a někteří na něm stále vystupují komicky. Hovory a selfíčka z bazénku sociálního demokrata Zdeňka Škromacha patří k těm, které odborníci na politický marketing uvádějí jako neúspěšnou strategii. Návštěvnost měl sice exsenátor vysokou, ale uživatelé sdíleli jeho příspěvky většinou jen pro pobavení.
Čtěte taky: Šedesátiny oslaví bývalý ministr a exsenátor Zdeněk Škromach
OBAMA SÍTĚ NEPODCENIL
Jako jeden z prvních se Facebook naučil používat Barack Obama, profil založil v roce 2007 ještě jako senátor. Jeho facebooková komunikace – naopak od Škromacha – dodnes slouží jako příklad zvládnutého politického marketingu v učebnicích politologie. Už na počátku své facebookové existence ale Obama varoval: „Buďte opatrní, co na Facebook dáváte. Všechno, co tam zavěsíte, může být kdykoli vytaženo na světlo." Během prezidentské kampaně v roce 2012 získal 26 milionů fanoušků. Protikandidát Mitt Romney sociální sítě podcenil, získal jen 1,6 milionu fanoušků. Obamův profil je na špičce politických stránek: má 54,5 milionu sledovatelů.
Z aktivních politiků má nejvíce přátel indický premiér Narendra Modi – přes 40 milionů. Na druhém mí-stě je Donald Trump, který má o polovinu méně (21,1 milionu). On sám si po volbách sociální sítě chválil: „Myslím, že mi to pomohlo vyhrát klání všude tam, kde soupeři vynaložili na kampaň více peněz než já."
Na dalších místech jsou jordánská královna Ranija al-Jasín s deseti miliony fanoušků a hned za ní turecký prezident Recep Tayyip Erdogan s téměř devíti miliony. Kromě samotných sledovatelů je důležitým faktorem úspěšnosti počet označení, že se událost líbí (lajků). Trumpovo „Společně učiníme Ameriku opět silnou" po volbách vyvolalo 1,2 milionu reakcí.
Nepřehlédněte: Obama potvrdil odpovědnost Ruska za útoky hackerů před volbami
OSLAVY, VEČÍRKY A HLAVNĚ DĚTI
Nic nevyvolává větší odezvu než fotky a videa z večírků, oslav a rodinné snímky. Nejpopulárnějším oznámením s 3,2 milionu reakcí bylo přání Obamových k Ve-likonocům. U našich sousedů patří k nejlepším profil slovenského prezidenta An-dreje Kisky. Už loni zařadil z Ameriky převzatý typ přímé komunikace – živé video. Václav Štětka z Fakulty sociálních věd UK Praha očekává, že se rychle rozšíří i mezi našimi politiky.
A jak jsou na tom s facebookovou popularitou oni? Karel Schwarzenberg se chlubí 223 tisíci sledovateli. Za hraní na piano si 14 tisíc lajků připsal ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.