VYBERTE SI REGION

Fischer: Utahování opasků teprve nastane

Praha /ROZHOVOR/ - Když byl poněkud nudný statistik Jan Fischer jmenován premiérem uprostřed českého předsednictví EU, obávali se novináři, že v Bruselu si ho budou plést s úředníky a ptát se: Fischer, kdo to je? Ale bylo to naopak.

5.6.2010 48
SDÍLEJ:

Jan Fischer.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Francouzský prezident Nicolas Sarkozy výměnu v čele Rady EU přivítal slovy, že po Topolánkovi z Česka přijel konečně někdo věcný a inteligentní. Doma pak Fischer sbíral body jako na běžícím pásu. Jeho vláda byla nejoblíbenější ze všech polistopadových. Stejně jako on coby její předseda.

Prozradíte teď po volbách, komu jste dal hlas?

Nedělám to nikdy, ale mohu říct, že jsem volil subjekt, o němž si myslím, že bude dělat rozumnou, slušnou politiku. A že v ekonomické oblasti bude dbát na to, aby zemi nezadlužoval. Koneckonců se svým ministrem financí jsem právě jako jednu z největších priorit vnímal právě zadlužování země. Z řečeného vyplývá, jaká byla moje volební preference.

Jinými slovy s výsledkem voleb, který se promítl do pověření Petra Nečase vyjednáváním o vládě, jste spokojen?

Nejsem nespokojen. Jako mnoho lidí v této zemi jsem ale hlavně překvapen.

Čím nejvíc?

Byl jsem ne překvapen, ale zklamán, jak se takzvané renomované agentury sekly v předvolebních průzkumech. To nás zaskočilo asi všechny, možná i politiky, kteří se s těmi odhady ztotožňovali.

Ba s nimi intenzivně v kampani pracovali.

Právě. To v prospěch těch společností zrovna nehovoří a jako profesionál vím, o čem mluvím. Pozitivně mě naopak překvapil exit pool, jemuž ve dvě hodiny v sobotu odpoledne asi málokdo věřil (povolební odhad uskutečnila společnost SC&C – pozn. red.), a přesto to byla výborná trefa. Byl bych velice spokojen, kdyby k volbám přišlo tolik lidí, kolik jsem odhadoval, tedy zhruba 67 procent. Toho jsme se nedočkali, ale i tak účast považuji za slušnou.

No a to překvapení?

Jasný úbytek hlasů pro velké etablované strany a naopak podpora nově příchozím. Možná nejvíc překvapily Věci veřejné coby supernova předvolebního období. Jejich drajv byl veliký. A samozřejmě to, že lidovci nepřekročili pět procent.

Na výsledku se podílelo i roční působení vaší vlády. Vnesli jste do veřejného prostoru otázku schodku státního rozpočtu. Čím si vysvětlujete, že abstraktní téma zadlužování státu takhle silně voliče oslovilo?

Dokázali jsme sdělit, že není jedno, jak se zadlužujeme, jaký je deficit, že nejde o nic virtuálního. Ukázali jsme, že je to velmi podobný problém, jako když sami padáte do dluhů ve vlastní domácnosti. Lidé sledovali parlamentní debaty kolem Janotova balíčku i to, jak se k němu stavěly politické strany. Začali o tom přemýšlet, uvědomili si, že rozpočtová frivolita může jednou hodně bolet a oni nežijí ve vzduchoprázdnu.

Řecko je vskutku na dohled.

Ale nejen. Lidi mají známé všude, rozhlížejí se a nejsou hloupí. Bylo tady Lotyšsko, kde se platy státních zaměstnanců ve dvou dávkách snižovaly o 36 procent. Svým si prošlo Maďarsko. Ten fiskální étos a schopnost tohle téma srozumitelně prezentovat tedy naše vláda skutečně přinesla. A možná si také díky nám občané všimli, že politika se dá dělat bez skandálů, s každodenní trpělivou komunikací se sociálními partnery, církvemi, nevládními organizacemi. Takže i ten styl vlády dobré služby asi lidé vnímali.

Stylem se ale vítězit nedá, pokud za ním není kvalitní obsah. A ten, který nabízí duo Nečas Kalousek bude hodně drsný. Seškrtání sociálních dávek, snížení platů, zvýšení spoluúčasti pacientů, konec valorizace penzí a porodného. Zkrátka škrty na výdajové stránce a klid po pěšině na příjmové. Váš ministr financí přitom o zavedení progresivní daně mluvil zcela nepokrytě.

Kladete nejzásadnější otázku. Je mimo jakoukoli pochybnost, že země musí projít tuhou fiskální konsolidací. Úvaha ale pokračuje: kam sáhnout, kde ubrat a kde přidat. Konzistentně zastávám názor, že za daných okolností se žádná vláda nebude moci omezit jen na výdaje. Pochybuji, že by vůbec nesáhla do daní a nechala opuštěnou stranu příjmů. Důležitá je i míra šetření, abychom si úplně nepodvázali ekonomický růst. Kvůli konkurenceschop­nosti bude jednou z nejvyšších priorit vlády vzdělání a výzkum, ale tam bud muset být velmi přísná a uvolnit peníze cíleně na projekty, které si to zaslouží. Problém je, kolik toho lidé unesou.

Říkáte to s jistou obavou.

Všechny postsocialistické státy prošly výraznou dietní érou. Když se ale podíváte na náš vývoj, šlo spíš o heslo. Tato společnost si ještě na reálné utažení opasků sáhnout nemusela. A to nebude jednoduché.

To jistě ne, vždyť jen kvůli vyššímu zdanění stravenek byly odbory ochotny jít do stávky.

A věřte, že by k ní došlo. Neuspěli jsme ani se snížením mezd ve státní správě o čtyři procenta. Ten sektor by to přitom pohodlně unesl a ve státní pokladně mohlo být sedm miliard. Neprošlo to. Zvyk na dobré bydlo je prostě silný. O to to bude mít příští vláda těžší. Ale bude tím muset projít, i s rizikem stávek.

Jak se vám líbí nápad Bezděkovy komise, že by mohlo o něco klesnout povinné spoření na penzi, ale zároveň by se zavedla jednotná daň z přidané hodnoty na 19 procent?

S většinou závěrů Bezděkovy komise nemám potíže. To, co jste zmínila, mi ale dělá dost velké potíže. Je to sice pohotové řešení, ale eleganci v něm nevidím. To asi ještě bude chtít větší debatu. Jinak práce této komise je jedna z pozitivních věcí, které tu vláda po sobě zanechává.

Kromě čeho?

Je tu velmi dobře propracovaná strategie dopravní infrastruktury. Ministerstvo školství dotahuje koncepci reformy terciárního vzdělávání. Z pera ministerstva průmyslu a obchodu vyjde kvalitní formulace proexportní politiky. Stimulace exportu v naší otevřené ekonomice je nezbytná.

Jinými slovy, každý podnikatel s dobrým nápadem by měl u státních úředníků najít perfektní servis?

Stát musí bezpodmínečně vytvářet podnikatelům podnětné prostředí. Jsem rád, že se na poslední chvíli podařilo ustavit Radu pro vědu, výzkum a inovace. Zklidnilo se i napětí v segmentu aplikovaného a základního výzkumu. Prostě i tady jsme si začali uvědomovat, že prostředky jsou omezené a podporovat lze jen perspektivní projekty, že zlepšení organizace výzkumu není tabu. Z univerzitního světa musí na světlo vyjít i otázka, jestli náhodou těch veřejných vysokých škol nemáme příliš mnoho a jak jsou efektivní. To vše novou vládu čeká.

Možná nejen ji.

Jistě, důchodová reforma, systém vzdělání a organizace vědy, zpřehlednění daňové soustavy, to všechno přesahuje jedno volební období i program jedné politické strany.

Tak jste se pěkně pochválil…

To musím, nikdo to za mne neudělá. Ale na druhou stranu zase nemám problém říct, co se nepovedlo, protože nemám potřebu svádět to na ty předtím.

Největší pachuť zůstala za ekologickou superzakázkou.

Ó, jak bych si přál, kdyby ji bylo možné zrušit! Nicméně nikdo nám nedovolil chovat se protiprávně. Všechny analýzy říkaly, že zrušení zakázky nelze provést. Vláda prostě mohla do procesu zasáhnout v jeho počátku, ne uprostřed.

Proč to neudělala, zaplatil to někdo?

Nechci tvrdit, že to bylo ovlivněné. V této zemi se hodně spekuluje, jak ten či onen krade, v čí prospěch co je. Ta zakázka byla obrovská a ne zcela průhledná, asi předražená.

Takže co s ní?

Až firmy podají nabídky, budoucí vláda může říct, že nebere ani jednu, a tím to skončí.

Co modernizace Prunéřova?

Toto rozhodnutí mělo zcela v kompetenci ministerstvo životního prostředí. Tady žije prapodivný mýtus, že jsem exministra Dusíka tlačil do nějakých rozhodnutí. Já ho přitom tlačil do jediné věci, a to, aby rozhodl.

Takže kdyby byl jeho verdikt negativní, respektoval byste to?

Samozřejmě. Nejsem přece monarcha.

Koketovalo se i prolomením limitů.

Zastával jsem jediný názor, že za mé vlády k němu nedojde. Mimochodem z mnoha dobrých důvodů nebyla uzavřena ani energetická koncepce, i když je v deskách s mašličkami připravená pro příští kabinet.

Vy byste limity na těžbu hnědého uhlí prolomil?

Myslím, že akutně ten problém tady není. K tomu bychom potřebovali zatraceně víc analýz i veřejných diskusí. To je zásadní a posléze nevratné rozhodnutí. S obyvateli z těch lokalit jsem osobně mluvil, víc než s celým Czech Coalem, s nímž jsem byl naprosto neskutečně spojován. Možná to byl přízrak bývalé praxe, kdy každý musel být s někým spojen.

Ale pane premiére, tady je každý politik s někým spojen.

No ale já právě politik nejsem. Byl jsem zřejmě považován za naprostého naivku, jehož musí někdo řídit. Tak se vyfabuloval Jan Dobrovský (lobbyista Czech Coalu – pozn. red.). S ním se léta letoucí přátelsky stýkám, ale že by mě nějak vedl, je naprostý nesmysl. Vyplývá to z představy světa, kdy každého politika musí někdo umět. Když se zjistilo, že mne nikdo neumí, tak jsem z různých zákoutí zaslechl, že mě řídí Mossad.

Taky dobrý. Nicméně vy už jste ztratil pel politického naivky, takže jak vnímáte, že v den, kdy skončí volby, si dají okázalé rande největší hráči českého byznysu a lobbingu Hušák, Háva, Janoušek, Hrdlička?

Víte, podle volebního výsledku občany určitě trápila česká politická praxe a to, jak ji vnímali, čili že ty chodbičky mezi velkou politikou a byznysem jsou hodně propracované a funkční. Pokud existují lidé, kteří pro tenhle styl měli pochopení, tak volbami pochopitelně ze světa nezmizeli. Žijí tu a budou chtít pokračovat. Bude na politicích, zda tomu budou umět čelit.

Dá se tomu čelit?

Jsem hluboce přesvědčen, že ano. Já jsem se bez nich obešel velmi dobře.

Dokáže to rýsující se koalice?

To je základ toho, aby byla autentická, věrohodná a mohla se pustit do zásadních reforem.

Co vy jste vlastně reálně proti korupci udělali?

Několik kroků na dlouhé cestě. Protikorupční balíček je zatím v Senátu. V exekutivě je ale dobrá každá ucpaná díra. My jsme třeba řešili bezpečnostní prověrky pro firmy, které mají velké zakázky. Výrazně jsme otevřeli dveře pro využívání elektronického tržiště. I v těch podlimitních zakázkách se totiž dá mnoho uloupnout.

Jinak se ale moc toho nepovedlo.

Chod státu se dá výrazně zlevnit, ale upřímně řečeno, myslel jsem, že v tom pokročíme víc. Mnoho veřejných peněz odtéká, ale nemusí jít jen o kapsy úředníků. Vezměte si jen fakt, že jednotlivé resorty jsou dvacet let rozebrané konkrétními dodavateli informačních a komunikačních technologií. Což jsou tvrze s monopolizovanými cenami. Teprve poslední projekty e-governmentu s tím lehce pohnuly, je to však běh na dlouhou trať.

Odcházíte na prestižní post viceprezidenta Evropské banky pro obnovu a rozvoj. To je úspěch, že?

Jde nepochybně o významnou instituci a těší mne, že jsem prošel náročným výběrovým řízením, v němž mi ale dalo největší problém, aby to neprasklo. Opravdu to vědělo jen pár lidí a je skoro zázrak, že se to utajilo.

Čím se budete zabývat, kromě energetických projektů a ochrany životního prostředí?

Rozšířená agenda obsahuje odpovědnost za vnější komunikaci a styk s EU. Zvláště tam budu moci zúročit svoje zkušenosti z Bruselu.

Bude to těžší mise než premiérská role?

Bude nová. Pan premiér Špidla vždycky říkal, že budoucnost je třeba přijímat s pokorou. To platí.

Nezbývá než popřát: Zlomte vaz.

Kdo je ing. Jan Fischer, CSc.
- Narodil se v roce 1951 v rodině matematiků.
- Vystudoval Národohospodářskou fakultu VŠE v oboru statistika a ekonometrie. Poté nastoupil do statistického úřadu, kde pracoval do počátku osmdesátých let jako výzkumný pracovník, byl i jeho místopředsedou.
- Od počátku 90. let vedl týmy zpracovávající výsledky parlamentních a komunálních voleb. Na starosti měl styky se statistickým úřadem Evropské unie Eurostat.
- Předsedou Českého statistického úřadu byl jmenován v dubnu 2003.
- Po pádu vlády v březnu 2009 byl jmenován premiérem úřednické vlády, jímž je dodnes.
- Letos v květnu byl schválen do funkce viceprezidenta Evropské banky pro obnovu a rozvoj se sídlem v Londýně.
- Fischer je podruhé ženatý, má tři děti. Nejstarší Jakub vede tým pro reformu VŠ na ministerstvu školství, nejmladší Jan při studiu pracuje v odboru vládního zmocněnce pro lidská práva.

Autor: Kateřina Perknerová

5.6.2010 VSTUP DO DISKUSE 48
SDÍLEJ:

Vojenský historický ústav má nově opravenou stíhačku MiG-15

Praha - Vojenský historický ústav (VHÚ) bude moct vystavit nově opravený stíhací bombardér MiG-15. V uplynulých pěti měsících ho zrekonstruovali pracovníci Vojenského technického ústavu (VTÚ). Představitelé VTÚ, VHÚ a ministerstva obrany ve čtvrtek opravený stroj na vojenské základně ve Kbelích představili novinářům.

Rakušan: Hnutí STAN je připraveno soudit se o mandát Drábové

Praha - Hnutí STAN je podle středočeského lídra Víta Rakušana připraveno soudit se o mandát krajské zastupitelky Dany Drábové, pokud by ho někdo napadl. Drábová je totiž předsedkyní Státního úřadu pro jadernou bezpečnost (SÚJB), ačkoli podle ministerstva vnitra mohou být zastupiteli jen řadoví státní zaměstnanci. STAN tvrdí, že souběh funkcí je podle zákona možný. I kdyby hnutí u soudu neuspělo, výsledkem bude alespoň precedentní rozhodnutí, které vyjasní současný stav, řekl dnes Rakušan novinářům.

Hasiči přejeli hocha, chvátali k požáru. Policie: Nešťastná náhoda

Krucemburk – Havlíčkobrodští kriminalisté uzavřeli vyšetřování nehody z letošního června, při níž hasiči na závodech dračích lodí v Krucemburku na Havlíčkobrodsku přejeli desetiletého chlapce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies