Už poosmé získají sklo z Novoborska vítězové nejslavnějšího cyklistického závodu světa. Tento rok se skláři v Lindavě inspirovali rychlostí, letem a svobodou.

Ilustrační foto
Na sklo chtějí přilákat více turistů

Čtyři trofeje z ručně foukaného a broušeného křišťálového skla dodá na Tour de France sklářská společnosti Lasvit. Tři jsou pro vítěze závodu, jedna speciální zelená pak pro nejlepšího sprintera. Tvar mají každý rok stejný, přesto jsou originální. „Základní proporce neměníme úmyslně, lidé je dnes po letech díky tomu jednoznačně rozpoznávají,“ říká designer trofejí Peter Olah ze společnosti Škoda Auto, která je dlouholetým oficiálním partnerem závodu.

Trofej vítězům Tour de France vyfoukli a vybrousili novoborští skláři. A to doslova. Tradiční skleněné ceny pro cyklistický závod opět vznikají pod rukama sklářů v huti Ajeto v Lindavě.
Trofeje vítězům Tour de France vyfoukli novoborští skláři

Odlišnost získají ceny až při broušení. Kupříkladu v minulém roce byl inspirací pro brus trofeje jeden z nejpoužívanějších brusů v tradici českého křišťálu a jeho moderní interpretace. „Letos jsme se inspirovali dynamikou cyklistického pelotonu. Závodníci jsou rychlí a svobodní jako ptáci při letu, trofej proto symbolizuje křídlo,“ dodává Peter Olah.

NEJSOU NA PRODEJ

Skláři Lasvitu odhadují, že výroba jedné trofeje by zabrala dva dny. Technologické přestávky, a především spousta nepodařených kusů však výrobu protáhnou na týden. „Máme přirozeně velké množství zmetků. Z dvaceti kusů nám druhý den zbyde jen osm dobrých,“ popisuje složitost výroby Olah. Nejčastěji sklo praskne během chladnutí nebo se v něm objeví kaz. Občas se také poškodí závěrečným broušením. Právě kvůli obtížné výrobě a důrazu na kvalitu je český krystal tak drahý.

Sklářští mistři z lindavské sklárny Ajeto pracují pod dohledem designéra Petera Olaha na trofejích pro letošní vítěze cyklistického závodu Tour de France. Kteří ze závodníků skleněné plastiky nakonec získají, zjistíme po závěru Tour 24. června.
Trofeje pro Tour de France jsou letos opět z Lindavy

Několik kusů zůstane pokaždé i v Česku, koupit se ale nedají. „Repliky si necháváme jen pro výstavní účely v muzeu nebo autosalónu. Kdybychom je prodávali, snižovali bychom hodnotu originálů,“ vysvětluje designér. Případní zájemci tak mají smůlu, lindavští skláři totiž nevyrábějí ani zmenšené kopie.

Jeviště milánského Teatra Gerolama, kde probíhala výstava sklářské společnosti Lasvit, ozdobila soška dřevěného koně.
FOTO: Kabaret monster od Lasvitu uspěl v Miláně

Akcí Tour de France výčet sportovních událostí, kam Lasvit v minulosti ceny dodal, zdaleka nekončí. „Sklo z naší společnosti putovalo například na tenisový turnaj v Abú Zabí nebo olympijské hry v Pchjongčchangu,“ říká mluvčí firmy Jitka Plchová. Na letní olympiádě v brazilském Riu de Janeiru pak získali olympionici originální cenu navrženou bývalou biatlonistkou Gabrielou Koukalovou. Od svého založení před 11 lety se společnost proslavila hlavně skleněnými instalacemi a kolekcemi svítidel.

Rozžhavená sklovina a pára z jejího chlazení vyvolává dojem pekla.
Lindava: Sklárna se změnila v peklo pro opravdové chlapy

Marek Jungwirth