Dusno kolem Národního divadla začalo být v září, kdy Hanáková náhle sesadila Ondřeje Černého a vedením divadla prozatím pověřila svého náměstka Martina Sankota. Divadelníci vyhlásili stávkovou pohotovost. Sankota dočasně vystřídal Václav Pelouch.

Situace se uklidnila až letos na konci ledna, kdy Hanáková podepsala jmenování zkušeného Jana Buriana. Například šéf Činohry ND Michal Dočekal to okomentoval: „Doufám, že bude prvním z řady změn, jež divadlu zajistí organizační, právní i materiální podmínky odpovídající jeho významu 
i postavení, které v domácím
i evropském kontextu má a musí mít. Také doufám, že je definitivní tečkou za nepřijatelným způsobem, kterým ministerstvo v minulosti nakládalo s předešlými řediteli Danielem Dvořákem a Ondřejem Černým."

Okamžité navrácení Buriana do funkce žádá například sněmovní podvýbor pro kulturu či šéf ČSSD Bohuslav Sobotka. Předseda NS-LEV 21 Jiří Paroubek Balvínův čin nazval vzhledem k blížícímu se zahájení sezony (její začátek je ohrožen) „protinárodním".

Neutěšená situace panuje také v Národní galerii. Hanáková na jaře odvolala ekonoma Vladimíra Rösela, jenž podle ní nerozuměl poslání galerie. Dočasně NG vedl ředitelský náměstek Vít Vlnas. Ještě v demisi stihla Hanáková jmenovat historika umění Jiřího Fajta. Jestli se funkce 
v září opravdu ujme, záleží na ministru Balvínovi.

Sesazený šéf Národního divadla Jan Burian: Držím rekord. Počítám, že příští ředitel dostane vteřinu

Divadelní ředitel s prozatím nejkratším mandátem. To je Jan Burian, který dnes nastoupil první den do funkce šéfa Národního divadla
v Praze a kterého už dopoledne stávající ministr kultury Jiří Balvín odvolal. Bývalý ředitel plzeňského divadla, které vedl osmnáct let, měl mít odpoledne jednání se sponzory a personálem „Zlaté kapličky". Místo toho dával rozhovory médiím a musel přemýšlet o tom, co dál.

Jan Burian míří po osmnácti letech z Plzně do Národního divadla v Praze

Překvapilo vás ministerské rozhodnutí?
Překvapilo. Měl jsem za to, že jsem byl na post ředitele naší první scény vybrán komisí odborníků a že se mohu místa ujmout.

Stručně řečeno, ministr Jiří Balvín kráčí ve stopách své předchůdkyně Aleny Hanákové a dělá unáhlená rozhodnutí…
Dokonce zrychluje, řekl bych. Držím rekord, šéfoval jsem jeden jediný den. Počítám, že příští ředitel Národního dostane vteřinu.

Co vám vlastně Jiří Balvín ráno řekl?
Že chce vypsat veřejné výběrové řízení na post ředitele Národní galerie a Národního divadla. Já odpověděl, že jsem prošel řízením podle evropských standardů. A že exministryně Hanáková byla kritizovaná za politické zásahy do Národního divadla, 
a pod tlakem jmenovala komisi nezávislých odborníků. To bylo zhruba vše.

Pan ministr ráno Deníku řekl, že situaci ve Zlaté kapličce to znovu nezkomplikuje a že v Národním je stále neklid a stávková pohotovost. Co myslíte?
Že to není tak docela pravda. Stávková pohotovost baletu i činohry byla už odvolána, po mém jmenování se situace do značné míry uklidnila, včetně nálady ve Státní opeře. Jednal jsem se všemi šéfy jednotlivých oborů, většina lidí reagovala pozitivně, nacházeli jsme společná stanoviska. Teď se naopak může situace znovu vyhrotit.

Co budete dělat vy? Vrátíte se do Plzně?
Zatím nevím, vše je příliš čerstvé, zvažuji další kroky.

Přihlásíte se do otevřeného řízení, které vyhlásí v srpnu ministerstvo?
Momentálně nemám nejmenší chuť. Už jsem se do jednoho konkurzu hlásil, jedním odborným řízením jsem prošel, nemám pocit, že bych měl být po dvaceti letech divadelní práce znovu prověřován. Ale situace se vyvíjí, uvidíme, co bude za čas. Člověk by neměl říkat „nikdy".

Myslíte, že může z nového řízení vzejít osobnost, jež by dokázala vést první scénu?
Netuším. Po roce hledání bych rád viděl, kdo se do tohoto řízení a v této politicky nestabilní situaci u nás bude mít chuť přihlásit. Kroky ministra kultury jsou navíc signálem, že se divadlo stává obětí politických ambic. A to určitě není dobrá půda ani záruka pro případné klidné vedení Národního divadla.

Národní divadlo

KATEŘINA PERKNEROVÁ, KATEŘINA CIBOROVÁ