VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Pokud chybí hasicí přístroj, šance na zvládnutí ohně klesá

BENEŠOV - V pondělí zcela shořel na poli u Drachkova traktor. V době žní, rozhodujícím okamžiku celoročního úsilí zemědělců, téměř likvidační událost především pro drobné podnikatele. Profesionální a dobrovolní hasiči včasným zásahem zabránili rozšíření ohně na přivěšený balíkovač slámy a pole.

26.7.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Filip Vlček

„Taky mi jednou při sklizni začal hořet kombajn. Naštěstí si toho všimli ostatní kombajnéři, takže než jsem vystříkal oba hasičáky z kabiny, tak ke mně přijeli a společně jsme oheň dalšími hasičáky uhasili. Ani jsme nevolali hasiče,“ zavzpomínal na příhodu ze žní bývalý pracovník zaniklého státního statku ze Sedlčanska.

Požáry v dopravě vloni obsadily za řáděním ohně v domácnostech druhé místo. Tvořily s 2122 případy přes deset procent všech událostí se škodou převyšující 309 milionů korun.

Hasicí přístroje mají povinně ve výbavě autobusy, vozidla taxislužby, sanitky a další speciální vozidla pro přepravu osob nebo hořlavého nákladu. U osobních aut povinnost chybí.

„Vždy je lepší přenosný hasicí přístroj v osobním autě mít. Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se určitě vyplatí. Lze s ním efektivně zlikvidovat požár v počáteční fázi, a tím zabránit i těžkému poškození vozidla. Jakmile totiž automobil zachvátí požár, postupují plameny velice rychle a vůz může být kompletně zničený během dvou minut. Tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči,“ upozornil Petr Kopáček z Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru (GŘ HZS).

 

Příčiny ohně

technická závada – na elektroinstalaci nebo netěsnost palivové soustavy

nedbalost – při jízdě, údržbě či opravách (v létě plynový zapalovač za oknem, v zimě rozmrazování otevřeným ohněm, kouření, sváření, letování)

úmysl – zpravidla zahlazení trestné činnosti nebo pojišťovací podvod = 10 až 12 %

dopravní nehody – tvoří jen zhruba 8 % případů z celkového počtu požárů v dopravě

 

Vhodný hasicí přístroj (složením náplně i velikostí obsahu), by měl být co nejsnáze použitelný, aniž by bránil v ovládání vozidla a v případě nárazu ohrožoval řidiče nebo spolujezdce. „Hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný,“ varoval mluvčí GŘ HZS.

Pokud automobil začne hořet, musí ho okamžitě řidič odstavit na vhodném místě. K nim rozhodně nepatří blízká čerpací stanice, les nebo garáže. Všechny osoby i zvířata musí z auta ven.

"Pokud je požár v počáteční fázi a z pod kapoty motoru vychází jen hustý kouř, pokuste se požár uhasit. Vezměte přenosný hasící přístroj, uvolněte pojistku a začněte hasit. Při hašení postupujte tak, aby se k místu hoření dostalo co nejméně kyslíku, jinak plameny paradoxně posílíte. Do motorového prostoru nastříkejte hasivo jen pod lehce nadzvednutou kapotou a kapotu znovu uzavřete. Tím se z prostoru vytěsní vzduch a oheň uhasne,“ poradil nejméně rizikový postup Petr Kopáček s upozorněním na nebezpečí popálení rukou od rozžhavené kapoty.

Při volání hasičům na linku 150 nebo 112 je potřeba nahlásit, kde a co hoří, zda jsou ohrožené osoby nebo náklad. V případě události na dálnici nebo rychlostní komunikaci je nutné pro časný příjezd hasičů také upřesnit, ve kterém směru se vozidlo nachází.

 

 

Požáry aut 2005

215 požárů v souvislosti s dopravní nehodou, při nichž bylo 46 osob usmrceno a 138 utrpělo zranění.

Požáry aut 2006

Celkem 175 požárů, při nichž 26 osob zemřelo a 101 osob utrpělo zranění. (Ne všechna tato úmrtí a zranění lze přičíst na vrub samotnému požáru. Často lze jen obtížně rozlišit, zda osoba zemřela kvůli nárazu nebo ji usmrtil až následný požár). Zdroj :MV – GŘ HZS

26.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Sněmovna, ilustrační foto
2 8

Parlament dostane v příštím roce přidáno. Na fasádu i odchodné

Kamionová doprava na dálnici
18 4

Nechceme levné pracovní síly z východní Evropy, vzkazuje Macron

Petr Janda: Nechci se rouhat, ale hudebních nápadů mám pořád mraky

/ROZHOVOR, VIDEO/ Ještě držím pohromadě to je nejen název nové desky Petra Jandy, kterou mu k nedávným pětasedmdesátinám vydal Supraphon, ale i jasný vzkaz fanouškům, že je tento guru českého bigbítu stále ve skvělé formě.

Bez přesčasů by chyběly tisíce lékařů a sester

Čtyři stovky lékařů a tisíc sester. Přesně tolik nových zaměstnanců by musely sehnat české nemocnice, pokud by měly ze dne na den začít dodržovat zákoník práce. Vyplývá to z propočtů Asociace krajů České republiky. Pro představu: zhruba stejný počet zdravotníků pracuje ve všech špitálech Karlovarského kraje.

Václav Klaus: Nešlo o vládní krizi, ale o zahájení volební kampaně

Bývalý český prezident Václav Klaus vidí podstatu koaličních hádek v tom, že poprvé zažíváme situaci, kdy jsou ve vládě dvě stejně silné strany. Ty se musejí proti sobě vymezit, aby jim volič uvěřil, že každá chce něco jiného. „Nic hrozivého se neděje, všechny instituce normálně fungují. Nešlo o vládní krizi, ale o bouřlivé zahájení volební kampaně," hodnotí události posledních dní.

Lidovci pokukují po premiérovi. Volí vedení

Šéf hnutí ANO Andrej Babiš polepil zemi plakáty, v nichž se ptá, o čem lidé sní. Kdyby měl odpovědět sám, možná by uvedl číslo 9,99. Právě takový volební zisk lidovců a STAN by přivítal. O nesnadno dosažitelné hranici pro vstup do sněmovny ale nemluví jen on. I proto Babiš nevěří, že tuto volební koalici křesťanští demokraté nakonec schválí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies