VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Historikové našli motor sestřelené stíhačky

Brno /FOTOGALERIE/ - Takzvaný magnetometrický průzkum ukázal, že v zemi by měl být zahrabán zbytek stroje, což se potvrdilo.

6.8.2011
SDÍLEJ:
Fotogalerie
20 fotografií

Pracovníci Moravského zemského muzea vykopali 6. srpna u Telnici na Brněnsku motor německé stíhačky Messerschmidt 109 z druhé světové války. Letoun byla sestřelen 15. dubna 1945.Foto: ČTK

Uprostřed pustého pole za Telnicí na Brněnsku stojí hlouček lidí. Nadklánějí se nad zatím asi nad půl metru hlubokou jámou, v níž kopou asi tři muži. Vzduchem se nese pach čerstvě vykopané hlíny. Z ní vystupují zrezlé součástky.

Část z nich, která vypadá jako neužitečný šrot, již leží ve dvou zelených plastových bednách vedle vyhloubené díry. Ve skutečnosti jde o vzácný nález. Historici z Moravského zemského muzea tu společně s amatérskými hledači odkrývají asi osmisetkilový motor z německého letadla Messerschmitt BF 109 K-H.

To se za Telnicí zřítilo na konci války v dubnu 1945 při bojích o Brno. Německý pilot podle historika Vlastimila Schildbergera z Moravského zemského muzea stačil z letadla vyskočit. „Německý stroj pravděpodobně sestřelilo sovětské letectvo,“ domnívá se Schildberger. Podle hledače a odborníka na stroje Messerschmitt Radovana Fraita ale stroj mohl mít jen poruchu. „Sověti si totiž nikdy nedělali na sestřelení tohoto letadla nároky a boje na frontě se neodehrávaly v přímém okolí Telnice,“ myslí si Frait.

V dubnu téhož roku se přitom nedaleko Telnice zřítil ještě jeden messerschmitt. Jeho pilot již nepřežil. Dodnes je pohřbený poblíž telnické benzinové pumpy. „Našli jsme jeho tělo ležet v příkopu, a tak jsme jej pohřbili,“ vzpomíná třiaosmdesátiletý telnický kronikář Ladislav Kořalník.

Očitý svědek

Ten dnes zápasu mužů s hlínou v jámě také tiše přihlíží. Právě díky němu se totiž historikům podařilo letos na jaře přesnou polohu motoru určit. V osmnácti letech zřícený stroj viděl. „S kamarádem jsme tehdy z místa odnesli vysílačku. Jsem nálezem motoru polichocený. Baví mě dívat se, jak se kluci baví,“ usmívá se pamětník při pohledu na dospělé muže, kteří co chvíli z jámy s nadšeným výkřikem vynášejí nové součástky. Budíky, rychloměry či velký chladič. „Ježišmarjá, to je nasavač na kompresor. Škoda, že se na něm nezachovala barva. Mohli jsme podle ní určit, ke které jednotce stroj patřil,“ líčí nadšeně Frait a v ruce drží neforemný kus plechu.

Historikové u motoru našli i cedulku s jeho výrobním číslem. Badatelé však doufají, že při výkopech narazí i na výrobní číslo celého letadla. Podle něj lze totiž určit totožnost pilota. „Trup pochopitelně odstranili hned po pádu letadla, takže to bude těžké. Navíc na sklonku války si již Němci nevedli evidence tak pečlivě,“ pochybuje ale historik Schildberger. Toho také překvapilo, jak mělko pod povrchem motor je. Kvůli své váze podle něj mohl být i šest metrů pod zemí.

Díra v zemi se pomalu zvětšuje a z osmisetkilového motoru je vidět čím dál větší kus. Kopání je náročné. Hledači a historikové se střídají v práci, zatímco brněnští novináři situaci intenzivně glosují a radí, jak kopat. Okolo jedné hodiny po obědě přijíždí traktor. S jeho pomocí badatelé vytáhnou objevený motor úplně. Traktor vyprošťuje motor pomocí ocelového lana nejprve jedním směrem. Pak přejíždí na druhou stranu a zkouší to opačně. A za pár sekund leží obrovský zrezlý kus stroje venku na poli. „Odtud poputuje do depozitářů muzea v Rebešovicích na Brněnsku. Máme již více zbytků válečných strojů. Uvažujeme proto, že v budoucnu uspořádáme výstavu o stopách války na jižní Moravě,“ přibližuje další historik z Moravského zemského muzea Jan Břečka.

Autor: Klára Židková

6.8.2011
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Britské deníky
1 4

Zákaz prodeje bulváru naštval studenty. Rozdávají vlastní kopie

Ilustrační foto.
2

Cukrárna Šárka v Michálkovicích končí, hlavním důvodem je EET

DOTYK.CZ

Jako po válce. Podívejte se na kdysi výstavní čtvrť v Ostravě

Třeba to opravit a ne opustit! Těžko říci, zda sprejeři říkající si Deroj a Breck mysleli tyto slova vážně či ironicky. Nastříkali je každopádně mezi ruiny, které kdysi bývaly výstavními činžáky pro železničáře.

Česko zažilo neobvykle teplý den, teplota atakovala osmnáct stupňů

Na většině území Česka vystupovaly teploty na 10 až 15 stupňů Celsia, v Karviné, ale rtuť teploměru dosáhla až na 17,7 stupně. Teplotní rekordy pro 27. únor byly dnes překročeny na 20 ze 144 stanic měřících 30 a více let. Vyplývá to z informací na webu Českého hydrometeorologického ústavu. Podobně teplo bylo už v minulém týdnu ve čtvrtek.

Optimistické zprávy? Většina obchodníků je prý na EET připravena

Jak jsou na tom podnikatelé před druhou vlnou elektronické evidence tržeb? Podle Finanční správy většina připravena je. Autentizační údaje si dosud vyzvedlo 110.000 podnikatelů z odhadovaných 250.000, ne všichni z maloobchodu a velkoobchodu ale evidenci budou muset podléhat či ji od 1. března vykazovat, sdělila.

Student z Brna vymyslel jedinečný výpočet. Dostal cenu Wernera von Siemense

Už jako středoškolák chodil občas o prázdninách vypomáhat do Ústavu přístrojové techniky Akademie věd. „Hrozně mě to bavilo. Tak jsem u toho pak už zůstal," vzpomíná pětadvacetiletý Tomáš Pikálek. Jeho diplomové práci letos v únoru udělila porota prestižní cenu Wernera von Siemense pro mladé talentované vědce.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies