VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hledá se způsob jak zamezit nesprávnému zařazování do praktických škol

Praha - Mezi některými odborníky panují obavy, že by novela školského zákona umožnila zařazovat děti do praktických škol i bez diagnózy lehké mentální retardace. Naposledy je vyvolal pozměňovací návrh hovořící v souvislosti s diagnostikou o "oslabení kognitivních schopností", ale negativně byla stejnou skupinou hodnocena rovněž údajně nejednoznačná formulace ve vládním návrhu. Školský výbor ve čtvrtek jednání přerušil, protože se poslanci na podobě dané pasáže neshodli.

21.11.2014 15
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Kořínková Eva

Zástupci ministerstva školství poslance upozornili, že termín "oslabení kognitivních schopností" se nevyskytuje nikde jinde v zákoně a jako nejednoznačný by mohl vést k problémům s Evropskou komisí. Zatímco lehká mentální retardace je jasně ohraničena hodnotou IQ ve výši maximálně 69 bodů, tento pojem je nejednoznačný. To je nebezpečné také podle Kláry Laurenčíkové Šimáčkové, předsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání.

V tiskové zprávě na možné důsledky upozornil rovněž Tomáš Habart ze vzdělávacího projektu Varianty Člověka v tísni. Tento návrh by podle něj pomalejším žákům "nebezpečně otevřel dveře do škol určených pro žáky s mentálním postižením". To je podle něj zcela proti smyslu této novely, jak ho prezentuje ministerstvo školství.

Zásadní spor

Odborný konzultant sdružení EDUin Tomáš Feřtek tvrdí, že nejde o detaily a hru se slovy, ale o zásadní spor. "Zastánci zachování praktických škol v jejich stávající podobě hledají formulaci v zákoně, která jim umožní ve spolupráci s některými pedagogicko-psychologickými poradnami nadále posílat do těchto škol i děti bez mentálního hendikepu," řekl.

Obecně prospěšná společnost EDUin, která se dlouhodobě zaměřuje na problematiku vzdělání, s odkazem na další odborníky požadovala zpřesnění formulace i ve vládním návrhu. Mentální postižení dítěte by podle něj mělo vždy vycházet z "hodnocení rozumových a adaptivních schopností dítěte nebo žáka v souvislostech jeho vývoje a jeho sociálního a kulturního prostředí". Ministerstvo odmítá výklad, kterým by tento paragraf mohl být zneužit k neoprávněnému posílání dětí do praktických škol.

Rozdělení do pěti stupňů

Konkrétní podpůrná opatření budou popsána v navazující vyhlášce, která je rozdělí do pěti stupňů z hlediska jejich náročnosti.
Terénní pracovníci organizace Člověk v tísni v této souvislosti upozornili také na nedostatky v činnosti pedagogicko-psychologických poraden, jejichž posudky jsou pro vzdělávací dráhu dětí zásadní. Ředitel programu sociální integrace této organizace Jan Černý v rozhovoru pro Radiožurnál upozornil, že například v severních Čechách má podle diagnostiky lehkou mentální retardaci každé dvacáté dítě, tedy pět procent. V populaci je přitom výskyt tohoto postižení přibližně do dvou procent, čemuž odpovídají například hodnoty z Jihočeského nebo Královéhradeckého kraje.

Důvodem podle něj může být příliš vysoká kapacita praktických škol. "Máme za to, že je tam těch židliček moc a že ty poradny vždycky naplní ty židličky," poznamenal. Romské děti tak podle něj končí v praktických školách zbytečně, aby systém fungoval. Pro ředitele je totiž ekonomickou nutností mít školu zaplněnou. Počet míst v těchto institucích stát nijak nereguluje, mají ho v rukou zřizovatelé, tedy kraje nebo obce.

Autor: ČTK

21.11.2014 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
4

Muž se zřítil ze Sněžky. Vrtulník u něho nemohl kvůli mlze přistát

Ilustrační foto.

V Brně objevili pančovaný benzin. Inspekce nechala zapečetit pistole

Útok v Londýně: terorista komunikoval přes WhatsApp. Jednal na příkaz?

Pachatel středečního teroristického útoku u britského parlamentu Khalid Masood komunikoval ještě dvě minuty před tím, než najel do chodců na Westminsterském mostě, s kýmsi prostřednictvím aplikace WhatsApp. Informoval o tom dnes bulvární list Daily Mail.

AKTUALIZOVÁNO

VIDEO: Zlatým Ámosem se stal Lukáš Lis, u dětí vyhrál Michal Zajíček

Titul Zlatý Ámos pro nejoblíbenějšího učitele v Česku získal učitel češtiny a angličtiny Lukáš Lis ze základní školy Soběslav. U dětí zvítězil učitel zeměpisu, dějepisu, informatiky, tělesné a občanské výchovy Michal Zajíček ze ZŠ Stěbořice na Opavsku, který získal korunu pro Dětského Ámose. Lis vyhrál i hlasování na internetu a stal se zároveň Ámosem sympaťákem. Ministryně školství Kateřina Valachová (ČSSD) ho korunovala Ámosem češtinářem.

Le Penová se sešla s Putinem. Kritizovala sankce EU vůči Rusku

Předsedkyně krajně pravicové francouzské Národní fronty (NF) a kandidátka v nadcházejících francouzských prezidentských volbách Marine Le Penová dnes na zasedání zahraničního výboru Státní dumy (dolní komory ruského parlamentu) prohlásila, že nevidí žádný důvod pro to, aby se Francie k Rusku chovala nepřátelsky. Podle agentury TASS se Le Penová zároveň vyjádřila nesouhlasně o sankcích, které na Rusko uvalila EU.

Drama na magistrátě: muž napadl strážného, poslal ho ke špatné přepážce

Neobvyklé pěstní drama se tento týden odehrálo v budově Magistrátu města Ostravy. Čtyřicetiletý muž, který si chtěl vyřídit pas, chtěl zlynčovat strážného.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies