VYBERTE SI REGION

Holčička, která nepřežila pád z vlaku, jela ve voze pro matky s dětmi

Olomouc – Okolnosti tragédie, která se stala v neděli odpoledne v rychlíku u Štěpánova na Olomoucku, zůstávají stále nejasné.

26.7.2016 6
SDÍLEJ:
Fotogalerie
3 fotografie
Místo tragédie na rychlíkové trati nedaleko Hlušovic

Místo tragédie na rychlíkové trati nedaleko Hlušovic Foto: HZS Olomouckého kraje

Tříletá holčička, která cestovala s maminkou, nepřežila pád z jedoucího vlaku mířícího z Luhačovic do Prahy.

Podle informací Deníku se z vozu dostala zřejmě skrze dveře, nikoliv oknem.

Jak byly dveře ve vagonu pro matky s dětmi vyrobeném ještě v bývalé NDR zabezpečeny a jestli bylo blokování otevření v pořádku, kriminalisté ani Drážní inspekce zatím nesdělili.

Stále však jezdí vlaky, které se dají bez jediné překážky za jízdy otevřít.

Vyslýchají svědky

Jak zjistil Deník od lidí, kteří mají k vyšetřování blízko, dívenka nejspíš vypadla nešťastnou náhodou ze dveří vagonu. Ten byl určený pro matky s dětmi, což potvrdil mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Jestli měly dveře z tohoto důvodu nějaké lepší zabezpečení, drážní instituce odmítly říci.

„Podle dostupných informací prošel vůz před nedávnou dobou kontrolou, byl v pořádku, a činnost blokování byla prověřena také v neděli krátce po nehodě," sdělil pouze Petr Šťáhlavský, mluvčí Českých drah (ČD).

Jakékoli podrobnosti o tragédii odmítá sdělit také policie.

„Kriminalisté zahájili úkony trestního řízení pro podezření ze spáchání přečinu usmrcení z nedbalosti, z kterého je nyní podezřelý neznámý pachatel," ujistila pouze krajská policejní mluvčí Marie Štrbáková.

Podle všeho však intenzivně vyslýchá nejrůznější svědky, někteří se přihlásili s informacemi i sami.

Pomozte objasnit neštěstíSpekulace kolem smrti tříleté holčičky, která v neděli vypadla z vlaku nedaleko železniční zastávky Štěpánov na Olomoucku, se neustále šíří. Lidé diskutují o tom, jakou míru odpovědnosti má rodič, který s dítětem vlakem cestuje, jiní upozorňují na zastaralá bezpečnostní opatření dveří ve vlacích. Právě dveřmi vagonu dívenka podle posledních informací vypadla.
Pomozte nám okolnosti případu rozklíčovat.
Pokud máte informace o tom, co se v osudný okamžik stalo, nebo jste rychlíkem Galán R884 mířícím z Luhačovic do Prahy a vyjíždějícím z Olomouce 16.04 cestovali, případně máte zkušenosti s tím, že se ve vlacích za jízdy otevřely dveře, kontaktujte nás na e-mail redakce.olomoucky@denik.cz nebo na telefonním čísle 602 532 580.

Blokovací zařízení není všude

Přestože u většiny svých vlaků již ČD instalovaly zařízení, které zabrání za jízdy nebo při rychlosti vyšší než pět kilometrů za hodinu cestujícím dveře otevřít, ne všechny soupravy tímto bezpečnostním opatřením disponují.

„Zatím nejsou blokovány dveře u některých velkoprostorových osobních vozů. Tyto dveře jsou obvykle označeny výrazným varováním, zakazujícím dveře otevřít před zastavením vlaku a upozorňujícím, že dveře nejsou blokovány," upřesnil Petr Šťáhlavský.

ČD přitom počítají i s poruchou během jízdy, pak jsou dveře označeny a nedají se vůbec použít. Zabezpečení dveří pravidelně kontroluje Drážní úřad.

„Během několika posledních let Drážní úřad při výkonu státních dozorů nezjistil závadu v nefunkčnosti jištění dveří používaných v provozu," oznámil jeho mluvčí Martin Novák.

Dítě mohl vytáhnout podtlak

Pokud by dveře ve vlaku, z něhož se dítě dostalo, nebyly blokované, tak při výjezdu ze stanice je měl zkontrolovat průvodčí, a to vizuálně.

Mluvčí drah ale upozornil, že někteří cestující nezabezpečené dveře otevírají mnohdy i za jízdy, třeba kvůli ochlazení. Takové situaci už nemůže ani průvodčí zabránit.

Je také možné spekulovat, že pokud se dveře z nějakého důvodu otevřely v momentě, kdy u nich dívenka stála, mohl ji z vlaku dostat podtlak.

S touto verzí pracovala policie při prošetřování vypadnutí z vlaku muže u Grygova před deseti lety.

Při více než pětikilometrové rychlosti neumožňují otevírání dveří ani další dopravci, například RegioJet.

„A v případě mimořádného zastavení vlaku na trati mimo stanici upozorňuje personál hlášením cestující na to, aby nemanipulovali s dveřmi u vozu a nevystupovali ven ze soupravy," informovala PR manažerka společnosti Student Agendy, která provozuje vlaky RegioJet.

Vylepšování po neštěstí u Střeně

ČD začaly zabezpečení dveří zlepšovat od roku 2006. 

Tehdy z vlaku nedaleko Střeně na Olomoucku, což je nedaleko místa nedělního neštěstí, vypadl pětiletý chlapec.

Jeho matka jej nechala jít samotného na záchod a kvůli neštěstí čelila obvinění z usmrcení z nedbalosti.

„Dítě by se určitě po vlaku samo pohybovat nemělo. Odpovědnost za nezletilé dítě vždy nesou rodiče nebo osoba odpovědná, která byla dozorem pověřena," konstatoval v souvislosti se zodpovědností doprovodu dětí při cestování vlakem Martin Drápal.

Autor: Alena Hesová

26.7.2016 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies