VYBERTE SI REGION

Polský hybrid je na námluvách v Praze

PRAHA - Autobus vyrábějící energii při brzdění chce vozit cestující v MHD.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Divíšek Martin

Po metropoli by v budoucnu mohli jezdit autobusy na hybridní pohon. Vedení města, které se ve svém programovém prohlášení zavázalo snižovat emise v ovzduší, totiž hledá společně s dopravním podnikem cestu, jak by autobusy v MHD mohly být ekologičtější. „Líbí se nám představa autobusů na hybridní pohon. Vozidlo si samo vyrábí energii při brzdění či jízdě z kopce a dokáže tak snížit svou spotřebu až o třicet procent,“ sdělil radní Petr Štěpánek.

O čtyři miliony dražší

Do Prahyv pátek 2. říjnadorazil na námluvy jeden z takových autobusů od polského výrobce Solaris. „Máme ho půjčený a chceme důkladně prozkoumat hybridní technologii, zda je výhodná pro zdejší MHD. Pokud bychom se pro ni v budoucnu rozhodli, tak to však ještě neznamená, že koupíme zrovna polské autobusy,“ sdělil Ondřej Pečený z Dopravního podniku (DP). Zatímco kloubový autobus, který jezdí v současnosti po metropoli, stojí přibližně osm milionů korun, stejně dlouhý vůz s hybridním pohonem bude o polovinu dražší. „Při životnosti patnáct let se však díky úspornosti provozu vrátí vyšší náklady už za deset let. Náš hybrid spotřebuje na sto kilometrů přibližně 42 litrů nafty na sto kilometrů, zatímco autobusy v pražské MHD přes 50,“ sdělil majitel Solarisu Krzystof Olszowski.

Filtry na výfuky

Kloubový hybrid od polského výrobce testuje Lipsko a Drážďany a v blízké budoucnosti se představí dopravním podnikům v dalších německých a švýcarských městech. Podle radního Petra Štěpánka město uvažuje také o autobusech na čistě plynový pohon nebo o vozech se speciálními filtry na výfucích. „Vše má svá pro i proti, až čas ukáže, ke které variantě se přikloníme. Může to být také jejich kombinace,“ uzavřel Štěpánek.

Jak funguje hybridní autobus

Spojuje práci spalovacího a elektrického motoru. Díky pokročilému řízení pracuje motor po celou dobu v optimální oblasti svých charakteristik, nadbytek jeho výkonu pak dobíjí baterie v době jízdy. Technologie rovněž dovoluje získávat energii vznikající při brzdění vozidla a shromažďovat ji ve speciálních bateriích. Následně ji pak využívá k akceleraci autobusu. Hybridní autobus ve srovnání s tím klasickým, který má spalovací motor umožňuje ušetřit až 43 % paliva, 39 % emisí oxidu dusíku a 97 % emisí pevných částic.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

děti na základní škole
14

Stát bude platit školy asi podle počtu odučených hodin, ne žáků

Europoslanec Pavel Telička.
15 9

Telička se stal místopředsedou Evropského parlamentu

AKTUALIZOVÁNO

Itálii postihla série silných zemětřesení

Řím - Střední Itálii dnes postihla série silných zemětřesení. Podle seismologického střediska EMSC měly sílu od 5,3 do 5,7 stupně. Informace o případných obětech zatím nejsou k dispozici, první menší škody ale hlásí město Amatrice, které ničivé zemětřesení o síle 6,2 stupně postihlo loni v srpnu.

Poláci o olympiádě v Krkonoších: Velká šance, jakkoli se to může zdát bláznivé

Vášnivé diskuse rozpoutalo prohlášení polských měst Karpacz a Szklarska Poreba uspořádat zimní olympijské hry 2030 v Krkonoších, společně s českými středisky.

Miliardy za bahno. Opravdu lidem pomáhá?

Ani pití, ani lék. Do jaké škatulky patří lázeňské prameny, doposud nikdo v Česku nerozlouskl. Neví se ani, jestli a jak fungují. Pojišťovny přitom posílají na léčbu minerální vodou a rašelinou miliardy. Což se jim nelíbí. „Nejradši bychom výdaje na lázeňství škrtli," přiznal šéf Svazu zdravotních pojišťoven Ladislav Friedrich. To by se ale mohlo brzy změnit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies