Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Polský hybrid je na námluvách v Praze

PRAHA - Autobus vyrábějící energii při brzdění chce vozit cestující v MHD.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Divíšek Martin

Po metropoli by v budoucnu mohli jezdit autobusy na hybridní pohon. Vedení města, které se ve svém programovém prohlášení zavázalo snižovat emise v ovzduší, totiž hledá společně s dopravním podnikem cestu, jak by autobusy v MHD mohly být ekologičtější. „Líbí se nám představa autobusů na hybridní pohon. Vozidlo si samo vyrábí energii při brzdění či jízdě z kopce a dokáže tak snížit svou spotřebu až o třicet procent,“ sdělil radní Petr Štěpánek.

O čtyři miliony dražší

Do Prahyv pátek 2. říjnadorazil na námluvy jeden z takových autobusů od polského výrobce Solaris. „Máme ho půjčený a chceme důkladně prozkoumat hybridní technologii, zda je výhodná pro zdejší MHD. Pokud bychom se pro ni v budoucnu rozhodli, tak to však ještě neznamená, že koupíme zrovna polské autobusy,“ sdělil Ondřej Pečený z Dopravního podniku (DP). Zatímco kloubový autobus, který jezdí v současnosti po metropoli, stojí přibližně osm milionů korun, stejně dlouhý vůz s hybridním pohonem bude o polovinu dražší. „Při životnosti patnáct let se však díky úspornosti provozu vrátí vyšší náklady už za deset let. Náš hybrid spotřebuje na sto kilometrů přibližně 42 litrů nafty na sto kilometrů, zatímco autobusy v pražské MHD přes 50,“ sdělil majitel Solarisu Krzystof Olszowski.

Filtry na výfuky

Kloubový hybrid od polského výrobce testuje Lipsko a Drážďany a v blízké budoucnosti se představí dopravním podnikům v dalších německých a švýcarských městech. Podle radního Petra Štěpánka město uvažuje také o autobusech na čistě plynový pohon nebo o vozech se speciálními filtry na výfucích. „Vše má svá pro i proti, až čas ukáže, ke které variantě se přikloníme. Může to být také jejich kombinace,“ uzavřel Štěpánek.

Jak funguje hybridní autobus

Spojuje práci spalovacího a elektrického motoru. Díky pokročilému řízení pracuje motor po celou dobu v optimální oblasti svých charakteristik, nadbytek jeho výkonu pak dobíjí baterie v době jízdy. Technologie rovněž dovoluje získávat energii vznikající při brzdění vozidla a shromažďovat ji ve speciálních bateriích. Následně ji pak využívá k akceleraci autobusu. Hybridní autobus ve srovnání s tím klasickým, který má spalovací motor umožňuje ušetřit až 43 % paliva, 39 % emisí oxidu dusíku a 97 % emisí pevných částic.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační fotografie.
1 13

Facebooku hrozí pokles uživatelů, mladí používají jiné sítě

Play off Ligy mistrů mezi SK Slavia Praha a APOEL FC, hrané 23. srpna v Praze.
8

Slavia nedobyla Ligu mistrů. Tvrdík zuřil: Ostuda, fraška

Hrozba terorismu: V Rotterdamu zrušili koncert, našli auto s plynovými lahvemi

Nizozemská policie se dnes rozhodla zrušit kvůli teroristické hrozbě koncert americké rockové skupiny Allah-Las v Rotterdamu. Nedaleko místa konání se totiž našla dodávka se španělskou poznávací značkou. V ní byly plynové bomby.

Venkovní dlažba: beton versus přírodní kámen

Beton na sebe umí brát rozličné podoby a často se jím nahrazuje i přírodní kámen. Je imitace kamene opravdu o tolik výhodnější než jeho nefalšovaná předloha?

Do Německa se vrátila část zlatého pokladu, ukrytá před Rusy v zahraničí

Německá ústřední banka ve středu oznámila, že se jí podařilo tři roky před plánovaným temínem dokončit iniciativu, na jejímž základě se vrací do Německa polovina německých zlatých rezerv, ukrytých během studené války v zahraničí.

Britský soud rozhoduje o vině mladého cyklisty, který srazil a usmrtil chodkyni

Před britským soudem v Londýně se začal projednávat případ dvacetiletého cyklisty Charlieho Allistona, který loni v únoru srazil na kole čtyřiačtyřicetiletou Kim Briggsovou, když přecházela silnici. Matka dvou dětí podlehla pár dnů po nehodě vážnému zranění hlavy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení