VYBERTE SI REGION

Polský hybrid je na námluvách v Praze

PRAHA - Autobus vyrábějící energii při brzdění chce vozit cestující v MHD.

2.11.2007
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Divíšek Martin

Po metropoli by v budoucnu mohli jezdit autobusy na hybridní pohon. Vedení města, které se ve svém programovém prohlášení zavázalo snižovat emise v ovzduší, totiž hledá společně s dopravním podnikem cestu, jak by autobusy v MHD mohly být ekologičtější. „Líbí se nám představa autobusů na hybridní pohon. Vozidlo si samo vyrábí energii při brzdění či jízdě z kopce a dokáže tak snížit svou spotřebu až o třicet procent,“ sdělil radní Petr Štěpánek.

O čtyři miliony dražší

Do Prahyv pátek 2. říjnadorazil na námluvy jeden z takových autobusů od polského výrobce Solaris. „Máme ho půjčený a chceme důkladně prozkoumat hybridní technologii, zda je výhodná pro zdejší MHD. Pokud bychom se pro ni v budoucnu rozhodli, tak to však ještě neznamená, že koupíme zrovna polské autobusy,“ sdělil Ondřej Pečený z Dopravního podniku (DP). Zatímco kloubový autobus, který jezdí v současnosti po metropoli, stojí přibližně osm milionů korun, stejně dlouhý vůz s hybridním pohonem bude o polovinu dražší. „Při životnosti patnáct let se však díky úspornosti provozu vrátí vyšší náklady už za deset let. Náš hybrid spotřebuje na sto kilometrů přibližně 42 litrů nafty na sto kilometrů, zatímco autobusy v pražské MHD přes 50,“ sdělil majitel Solarisu Krzystof Olszowski.

Filtry na výfuky

Kloubový hybrid od polského výrobce testuje Lipsko a Drážďany a v blízké budoucnosti se představí dopravním podnikům v dalších německých a švýcarských městech. Podle radního Petra Štěpánka město uvažuje také o autobusech na čistě plynový pohon nebo o vozech se speciálními filtry na výfucích. „Vše má svá pro i proti, až čas ukáže, ke které variantě se přikloníme. Může to být také jejich kombinace,“ uzavřel Štěpánek.

Jak funguje hybridní autobus

Spojuje práci spalovacího a elektrického motoru. Díky pokročilému řízení pracuje motor po celou dobu v optimální oblasti svých charakteristik, nadbytek jeho výkonu pak dobíjí baterie v době jízdy. Technologie rovněž dovoluje získávat energii vznikající při brzdění vozidla a shromažďovat ji ve speciálních bateriích. Následně ji pak využívá k akceleraci autobusu. Hybridní autobus ve srovnání s tím klasickým, který má spalovací motor umožňuje ušetřit až 43 % paliva, 39 % emisí oxidu dusíku a 97 % emisí pevných částic.

2.11.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD řeší, jak zabránit pádu

Praha - Co asi tak běží hlavou Bohuslavu Sobotkovi, Jeronýmu Tejcovi nebo Jaroslavu Foldynovi, když se dívají na voličské preference, které v neděli přinesla společnost TNS Aisa? Podle ní by ČSSD nyní dalo hlas 14 procent lidí, Babišovu ANO 33,5. Potíž je v tom, že každému ze jmenovaných sociálních demokratů přichází na mysl asi něco jiného.

Klub Kanál dostal "trest" za rvačky. V lednu musí zavřít

Písek – Dance club Kanál v Chelčického ulici v Písku bude mít po celý leden zavřeno. Rada města schválila stejně jako před rokem u nedalekého podniku La Noche odejmutí výjimky prodlužující provozní dobu. Důvodem byly rvačky, ke kterým zde letos došlo. „Musíme měřit všem stejně," podotkl místostarosta Písku Jiří Hořánek.

Žalobci předali poznatky z prověřování šéfů policie do Prahy

Olomouc, Praha - Olomoučtí žalobci ukončili prověřování policejního prezidenta Tomáše Tuhého a jeho bývalého náměstka Zdeňka Laubeho, které se týkalo sloučení protimafiánského a protikorupčního útvaru. Novinářům to po dnešním výslechu před sněmovní vyšetřovací komisí k reorganizaci policie řekl šéf vrchního státního zastupitelství Ivo Ištvan. Podle informací ČTK poznatky předali kolegům do Prahy, což Ištvan nechtěl potvrdit. Uvedl, že nechce kolegy vystavovat mediálnímu tlaku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies