VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Informační věk je tu. Někoho to straší

Praha /INFOGRAFIKA/ – Mám svého žákovského ajťáka. Miluji eKabinet. Náš ředitel je nejzlatější, protože jde s dobou. Takhle nadšeně mluví o využívání nových technologií Jana Doležalová, učitelka ZŠ Smetanova ve Vimperku. Učí matematiku a angličtinu, a jak řekla Deníku, bez využívání tabletů už by si svoje hodiny nedovedla vůbec představit.

20.3.2015 17
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Martin Divíšek

„Mami, ty ujíždíš na matematických hrách, říkají mi děti, a já to ráda přiznávám. Dnes je tak úžasná nabídka digitálního obsahu, že si může vybrat každý," je přesvědčená vimperská učitelka.

Žákům zadává i aktivní úkoly, například vyfotit s iPadem osově souměrný útvar a pak na něm znázornit osu. „Děti jsou na tablety, počítače, digitalizaci připravené, učitelé ještě ne," míní Jana Doležalová, která proto pořádá školení pro své kolegy. Hned příští týden jim ve Strakonicích může poradit, jak lze zaujmout i puberťáky. „Svého žáka Dominika Dubského zvaného Duby jsem jmenovala svým ajťákem a to byste viděla, jak se snaží," směje se Jana Doležalová. „Někteří kolegové těžce nesou, že jsou žáci v této oblasti před nimi, ale podstatné je se vzájemně obohatit, naslouchat si," soudí.

Odpor starších

Zcela se shoduje s experty, kteří včera debatovali o digitalizaci vzdělání u kulatého stolu společnosti EDUin. Její mluvčí Bohumil Kartous Deníku sdělil, že ministerstvo školství přijalo správnou strategii, která podporuje nové vzdělávací metody, rozšiřování potřebných kompetencí a zkvalitnění informatického myšlení.

„Zádrhel je v tom, že školy to zatím nepřijímají, digitální výuka zabírá pouhá 3,5 procenta času," říká Kartous. Účastníci debaty potvrdili, že největším problémem jsou učitelé a jejich rezervovaný postoj k novinkám. „Bořivoj Brdička uvedl, že pokud se posluchači pedagogických fakult sami nesnaží, během celého studia vůbec nemusí přijít do kontaktu s tímto způsobem vyučování. Starší učitelé zkrátka nejsou moc ochotni adaptovat se na novou situaci, bojí se, že budou dělat chyby," soudí Bohumil Kartous.

Nadšení ale nejsou ani všichni rodiče. Vidí, že jejich ratolesti tráví u počítače čím dál víc času, a nechtějí, aby je v tom podporovala i škola. Vždy jde přitom o to, aby hodiny u obrazovky byly strávené užitečně," dodává zástupce EDUin. Zdůrazňuje, že pokud tento trend školy nezachytí, budou novou generaci připravovat v nepřirozeném prostředí.

„Podstatné nejsou tablety nebo tabule, ale digitální obsah výuky. Nabízíme mateřským, základním a středním školám stovky profesionálních materiálů, s nimiž mohou pracovat. Týkají se přírodovědných oborů, matematiky, angličtiny. Přibližují dětem třeba proces fotosyntézy, chemické reakce, ale i historii různých plodin a jejich cestu do Evropy," líčí ředitel společnosti EDULOGY Richard Valenta.

Nejdůležitější podle něj je, že většina videí a programů splňuje požadavek na interaktivitu. Na portálu eKabinet.cz je k mání na 40 tisíc lekcí nebo jejich částí. „Učitelé si mohou sami tvořit hodiny, zřizují si vlastní uživatelské konto. Není přitom nutné, aby žáci měli počítače v lavicích nebo tablety v ruce. Často stačí interaktivní tabule, s níž učitel umí udělat zázrak," říká Richard Valenta.

Pomocník i pro praktické školy

Dotykovou výuku si pochvaluje i Zdenka Nováková, ředitelka MŠ 4 pastelky v Praze-Michli. „Všechna naše pracoviště mají přístupové kódy a interaktivní tabule. Vím, že existuje plno odpůrců tabletů, ale myslím si, že je mezi nimi hodně těch, kdo s digitálními technologiemi pracovat neumějí. Když jim to ukážu, diví se, jak je to jednoduché," tvrdí Zdenka Nováková.

Zdenka Matějková učí v MŠ Fügnerova v Jičíně a tablety jako pomocníky si pochvaluje. „Je to užitečný doplněk výuky. Děti se učí prostorové orientaci, skládají puzzle, poznávají květiny nebo zvířata. Na prvním místě je ale vždy slovo učitele a kniha, technika přichází až poté," vysvětluje Zdenka Matějková.

Učitelka ZŠ praktické a speciální Lužiny v Praze Markéta Machačíková připojuje další zajímavý pohled: „Děti s handicapem potřebují co nejvíc názornosti a tu jim interaktivní tabule poskytuje. Opravdu je to baví a tento způsob výuky je efektivní," říká pravidelná uživatelka eKabinetu.

Tablety

Autor: Kateřina Perknerová

20.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 17
SDÍLEJ:
David Rath.
17 21

Rath posílá prezidenta Zemana k Ústavnímu soudu

Trend, dobře známý například v Budapešti, představil v Brně Marek Fišer pod názvem Kološkopek.
2 3

Do Brna se řítí cyklohospoda. Lidé si vychutnají pivo při šlapání do pedálů

Děti zůstávají v ústavech. Může za to jejich vyšší věk i stávající krize rodiny

V boskovickém dětském domově momentálně žije čtyřiatřicet dětí. Pracovníci navíc čekají na dvě další, které se vrací od pěstounů. Stejně na tom bylo zařízení ústavní výchovy loni. Tak jako další na Vyškovsku i Blanensku potvrzuje celorepublikový fenomén – počet chovanců v ústavech se nedaří snižovat.

150 milionů korun. Tolik pošle Česko na pomoc s migrací

Česko letos pošle do zahraničí na pomoc uprchlíkům a státům čelícím migračním tlakům 150 milionů korun. Ministerstvo vnitro v tiskové zprávě uvedlo, že částku v rámci jeho koncepce pro asistenci uprchlíkům na dnešním jednání schválila vláda. Prvních 40 milionů korun z této částky by mělo jít na obnovu uprchlického tábora Azrak v Jordánsku.

Stánky ve Znojmě jsou prázdné. Trhovkyně: Nechci se učit novoty kvůli EET

Brambory, cibuli, jablka nebo třeba česnek od místních prodejců si mohli obyvatelé Znojma donedávna koupit na stáncích na Masarykově náměstí. Zhruba desítka prodejců zde nabízela zboží každé dopoledne vždy od pondělí do soboty. Nyní zůstala prodejní místa opuštěná, i když na konci března již vždy trhovci bývali na svých místech.

Výuka venku? Většina dětí i rodičů ji vítá

Učit se občas venku na čerstvém vzduchu místo mezi čtyřmi stěnami učeben? K tomu se kloní ve spoustě škol. Však venkovní učebny se dají využít od jara do podzimu. Jenže ne vždy je na jejich vybudování v městské či obecní kase hned dost peněz.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies