VYBERTE SI REGION

Inspekce: Řada školáků nezná chování v krizových situacích

Praha - Třetina žáků 6. ročníku základních škol a primy víceletých gymnázií a také třetina žáků 1. ročníku učňovských oborů nemá dostatečné znalosti správného chování v krizových situacích. Česká školní inspekce (ČŠI) to publikovala na webu. Děti by se měli na krizové situace ve škole více připravovat, doporučila inspekce.

28.11.2016 10
SDÍLEJ:

Hodina dějepisu. Ilustrační foto. Foto: DENÍK/ David Taneček

Jde o základní situace, v nichž se děti mohou bez vlastního zavinění ocitnout. Žákům bez ohledu na věk dělala například problémy otázka, jak se mají zachovat, pokud jsou sami doma a zazní varovný signál oznamující mimořádnou událost, tedy kolísavý tón sirény v trvání 140 sekund.

Pouze 17 procent šesťáků a 29 procent učňů zvolilo správně, že mají zavřít a utěsnit okna a dveře, zapnout televizi nebo rádio a zjistit, co se děje. U mladších dětí největší skupina (29 procent) považovala za správné zavolat rodičům nebo jiným příbuzným a zjišťovat, co mají dělat.

Chování v krizových situacích patří do takzvané sociální gramotnosti. Ta zahrnuje například sebepoznání, schopnost odhadnout chování druhých, komunikační dovednosti, spolupráci a řešení vztahových problémů a konfliktů nebo schopnost nést odpovědnost za své jednání a respektovat práva druhých.

Sociální gramotnost

Školní inspekce v květnu testovala sociální gramotnost asi 9000 žáků 6. ročníku ZŠ a primy víceletých gymnázií a přes 6000 žáků 1. ročníku učňovských oborů. Na rozdíl od matematické a čtenářské gramotnosti byla starší skupina úspěšnější. U šesťáků byla celková úspěšnost 58 procent, u učňovských oborů 61 procent. Testy byly stejné. V obou případech ale byly výsledky mírně pod hranicí očekávané úspěšnosti. "Vzhledem k obsahu úloh postavenému na základních reálných situacích, které jsou žákům dostatečně známy, se ale jedná o negativní zjištění," uvedla inspekce.

Z výpovědí učitelů základních škol vyplynulo, že většímu rozvoji sociálních dovedností brání příliš obsažný vzdělávací program pro základní školy. Pětina pedagogů uvedla jako hlavní překážku nedostatečnou podporu ze strany rodičů. Bez spolupráce s rodinou není možné podle učitelů dosáhnout u dětí významných pokroků.

Negativně inspekce hodnotila, že pouze v pěti procentech z 890 navštívených hodin na ZŠ se žáci učili rozpoznávat lživou a manipulativní komunikaci. "I při vědomí časové náročnosti rozvoje takových žákovských dovedností je vzhledem k důležitosti plynoucí zejména z praktické upotřebitelnosti zarážející, že mu učitelé nevěnují pozornost častěji než ani ne v jedné vyučovací hodině ze dvaceti," dodala ČŠI.

Autor: ČTK

28.11.2016 VSTUP DO DISKUSE 10
SDÍLEJ:

Postrach Vysočiny: Žena zničila desítky aut a zapálila volejbalové kabiny

Havlíčkův Brod – Bývalou řidičku kamionu a uklízečku Bohumilu Šustrovou ze Ždírce nad Doubravou poslal v úterý Okresní soud v Havlíčkově Brodě na devět měsíců do vězení, a to za podpálení kabin havlíčkobrodským sportovcům.

Týden fungování EET: 18,1 milionu účtenek a 700 udání

Praha - Restauratéři a hoteliéři odeslali do systému EET do dnešních 19:00, tedy za skoro týden fungování evidence tržeb, zhruba 18,1 milionu účtenek. Zároveň finanční správa už eviduje 706 oznámení o nevydání účtenky. Informovala o tom mluvčí Finanční správy Petra Petlachová. Systém podle ní běží plynule a bez problémů.

ANO chce Jermanovou ve vedení Sněmovny nahradit Vondráčkem

Praha - Poslanci ANO do vedení Sněmovny vybrali svého místopředsedu Radka Vondráčka. Měl by nahradit místopředsedkyni dolní komory Jaroslavu Jermanovou, která se rozhodla rezignovat kvůli zvolení středočeskou hejtmankou. O nominaci rozhodli poslanci ANO ve středu večer v tajném hlasování. Informovala o tom mluvčí hnutí Lucie Kubovičová.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies