VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Jak regulovat říčky? Gumovými jezy

Praha – Ničivé povodně jednou za 50 až 100 let? To dávno neplatí. Podle hydrologů 
i ekologů budou záplavy a silné přívalové deště stále častější. Odborníci se přou, jak se před vodou chránit. Vláda plánuje stavbu nových přehrad, ekologové jsou naopak pro pozvolné zaplavování krajiny.

12.6.2013 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Krutiš Dalibor

Navíc to není jen Vltava 
a Labe, které se jako drak přehnaly republikou. Impuls jim daly menší a nenápadnější toky, které do těch větších ústí. Týká se to také pražských potoků – Rokytky, Botiče nebo Šáreckého potoka – jejich koryta jim při povodni zdaleka nestačila. Problém přitom tkví v jediném: tyto říčky většinou nejsou regulovány.

„Absence investic do menších vodních toků je a je dlouhodobá," potvrzuje Petr Holeček z České gumárenské společnosti, která už přes 30 let ví, jak rozlití menších řek snadno zabránit. Gumárna Rubena vyrábí speciální vakové jezy, které jsou pro potoky 
a menší řeky ideální.

„Hradící jez vypadá jako tubus nebo velký válec, který je ukotven do betonového lože a staví se na toky příčně. Čerpá se do něj voda a podle toho se gumový jez zvyšuje nebo naopak klesá, a reguluje tak množství vody, která přeteče," vyjmenovává pozitiva Jiří Holeček. „Je to vhodný prostředek pro zachycení první povodňové vlny. Než se udělá kaskáda, tak to trvá, tohle je rychlé řešení," dodává. Voda k naplnění vaku se navíc dá použít z konkrétního toku.

Nelze ji protrhnout

Podobných jezů je u nás kolem šedesáti, nejstarší zadržuje vodu už 35 let.

Pryž je vyztužená textilní tkaninou, a přestože je silná zhruba jen jeden centimetr, protrhnout ji takřka nelze. Na rozdíl od obyčejných jezů guma nerezaví. Navíc je to menší investice než do klasického jezu z betonu.

Řeky se u nás začaly regulovat před 200 lety, nejoblíbenějším řešením bylo tok napřímit. Za posledních 150 let se české nejvýznamnější řeky zkrátily zhruba o 4600 kilometrů. Například Labe se 
v Polabské nížině mezi Jaroměří a Mělníkem zkrátilo 
z původních 400 kilometrů na dnešních 180.

„Velké přehrady nejsou správnou odpovědí na povodně. Neřeší jejich příčinu, ale následek. Správným lékem je vhodná zádrž vody v celých plochách povodí," uvedl odborník na ochranu vod Jiří Malík ze sdružení Živá voda. Ekologové varují především před kácením lužních lesů a zastavováním niv, které vodu dokáží zadržet.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

12.6.2013 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:
Andrej Babiš
14 18

Babiš pro svou vizi marně hledá politické spojence

Útoky v Paříži
6

Atentátník z Champs-Élysées měl celý arzenál zbraní, chtěl válčit za IS

VIDEO: Řidiči v Nantes vyrazili do práce v sukních, kraťasy mít nesmějí

Nejen Českou republiku sužuje v těchto dnech vlna veder. S teplotami dokonce kolem 36 stupňů Celsia ve stínu se potýká například Paříž, která vyhlásila nouzový stav. Lépe na tom není ani další francouzské město Nantes. Tam vysoké teploty přiměly řidiče tramvají a autobusů k neobvyklému outfitu – do práce vyrazili v sukni.

EET platí od prosince a již mají nastat změny. Jaké? To ANO řekne příští týden

Hnutí ANO příští týden představí svůj volební program pro oblast daní. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda hnutí Andrej Babiš. ANO podle něj bude usilovat o snížení daní z příjmu fyzických osob nebo o úpravu pravidel pro elektronickou evidenci tržeb (EET). Podrobnosti k možným změnám daňových sazeb Babiš zatím nesdělil.

Prezident Zeman: Pokud prohraju volby, odejdu z politiky

Pokud prezident Miloš Zeman prohraje příští rok volby, odejde z politiky. Odjel by na Vysočinu a četl by si knihy v houpacím křesle. Zeman to řekl na dotaz diváka na dnešním Žofínském fóru v Praze. Současný prezident se uchází o druhé funkční období, patří mezi hlavní favority. Podle posledních průzkumů ale jeho protivníci získávají stále větší podporu.

Ukrást auto přes mobil? Data zneužívaly i autopůjčovny

Zanedlouho zřejmě odzvoní i klíčům od auta. Američan Charles Henderson svůj kabriolet díky moderním technologiím odemykal a startoval jen přes svůj chytrý telefon. Poté, co ho prodal, zjistil, že „chytrý" systém funguje dál a auto, které už není jeho, může přes mobil stále kontrolovat a jednoduše ho ukrást. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies