Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní dopravu v Ústí zachrání jez

ÚSTÍ NAD LABEM - Lodní doprava na Dolním Labi zaniká. Kvůli nedostatku vody bojují o vlastní přežití už i majitelé turistických lodí, kteří od počátku sezony prakticky stále stojí v přístavu. Situace se změní, pokud bude povolena výstavba jezu v děčínských Boleticích.

21.7.2007
SDÍLEJ:

Labe je v posledních dnech hodně vyschléFoto: DENÍK/Jan Vraný

Hlavně Děčínsko je turistickým rájem. V budoucnu můžou lodní dopravci převážet nejen turisty z ČR, ale i z Německa, pro něž je lodní turistika velmi oblíbená.

Po výstavbě plavebního stupně v Děčíně dopraví rejdaři turisty dokonce až do hlavního města. To však není v současnosti možné, protože od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem je Labe dlouhodobě nesplavné. „Od začátku sezony jsme jeli jen deset dní,“ sdělil majitel lodi Děčín Ivan Julák. Přestože mu město Děčín schválilo dotaci 400 tisíc, stále je ve finanční ztrátě.

„Voda nás doslova likviduje,“ uvedl. Mnohem hůře jsou na tom majitelé nákladních a speciálních lodí. Ti mohou kvůli ponoru vyplout, jen když je hladina Labe v Ústí nad Labem minimálně na 170 cm, k čemuž letos došlo jen výjimečně. „Lodní doprava je před krachem,“ uvedl loďmistr Jiří Smažík. Ten je majitelem lodi Beskydy, která se využívá na Labi i jako záchranná loď.

Příprava stavby jezu je blokována nesouhlasným postojem ministerstva životního prostředí a nevládních ekologických organizací. „Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je prostě nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem,“ uvedl ministr Martin Bursík. „Je potřeba zachovat poslední zvířecí druhy v této oblasti,“ doplnil RomanKlecker z Hnutí Duha.

Aktuálně probíhá proces EIA a posuzování vlivu stavby na ptačí oblasti v okolí budoucího jezu. Výsledky budou známy na počátku roku 2008. Podle ředitele investora Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary zvířecí druhy ohroženy nebudou. „Navrhovaný projekt zabezpečí podmínky pro lodní dopravu po téměř celý rok,“ uvedl.

Stavba plavebního stupně počítá také s výstavbou vodní elektrárny, která bude mít výkon 73 tisíc MWh. Ten bude zásobovat bez průmyslových objektů celý Děčín elektrickou energií. Pro stavbu vodní elektrárny jsou i ekologické organizace. „Ne ale za každou cenu. Česká republika má zatím dostatek elektrické energie,“ řekl Roman Klecker.

Lodní doprava je až desetkrát levnější než přeprava kamionová. Nezatěžuje město hlukem, smogem a je bezpečnější. Přesto je nákladní doprava stále preferována před lodní. Ta každým rokem přepraví méně nákladu. V roce 2002 se přepravilo vnitrostátní lodní dopravou přes 760 tisíc tun nákladu, loni jen polovina z toho a letos lze předpokládat dokonce třetinu. Po čtvrt roce se totiž přepravilo jen 72 tisíc tun.

21.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Záchranáři pátrají po zemětřesení v Mexiko po přeživších ve zbořené škole.
AKTUALIZOVÁNO
11

Mexiko bojuje s časem. Rodičům dětí ze zborcené školy svitla naděje

Starobylé amfory, podobné těm, které byly nalezeny na Sicílii
11

Archeologové našli 6 tisíc let staré víno. Vinařství je starší, než se myslelo

Přejetý Vendelín a policisté jako chuligáni: nejlepší videa z 20. září

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve středu 20. září 2017.

Zuckerberg: Facebook posílá milion dolarů na pomoc do Mexika

Šéf firmy Facebook Mark Zuckerberg dnes oznámil, že daruje jeden milion dolarů Mexickému červenému kříži na pomoc lidem postiženým zemětřesením v Mexiku. Příspěvek na „jeho“ síti si vysloužil téměř půl milionu lajků. Při ničivém zemětřesení zahynulo nejméně 230 lidí, záchranné práce stále probíhají. Jeden z nejbohatších lidí světa přispívá na dobročinné účely již delší dobu.

KLDR nazvala Trumpa psem. Od Jižní Koreje dostane humanitární injekci

Soul dnes uvedl, že obnoví humanitární pomoc KLDR. Jedná se o osm milionu dolarů, jež v podobě potravin a vakcín poputují k severokorejským dětem a těhotným ženám. Rozhodnutí přišlo dva dny poté, co Pchjongjang nazval Donalda Trumpa "štěkajícím psem". 

AUTOMIX.CZ

Kolik stojí vlastnictví McLarenu F1? Tohoto majitele náklady donutily vůz prodat

Je jasné, že vlastnictví vzácného supersportu nepřináší jen radost. Péče o automobilový klenot totiž vyžaduje také spoustu peněz. Slavný McLaren F1 není výjimkou, což potvrzuje americký podnikatel, sběratel aut a dnes už bývalý majitel právě McLarenu F1, který prozradil, jaké náklady si tento vůz vyžádal.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení