VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní dopravu v Ústí zachrání jez

ÚSTÍ NAD LABEM - Lodní doprava na Dolním Labi zaniká. Kvůli nedostatku vody bojují o vlastní přežití už i majitelé turistických lodí, kteří od počátku sezony prakticky stále stojí v přístavu. Situace se změní, pokud bude povolena výstavba jezu v děčínských Boleticích.

21.7.2007
SDÍLEJ:

Labe je v posledních dnech hodně vyschléFoto: DENÍK/Jan Vraný

Hlavně Děčínsko je turistickým rájem. V budoucnu můžou lodní dopravci převážet nejen turisty z ČR, ale i z Německa, pro něž je lodní turistika velmi oblíbená.

Po výstavbě plavebního stupně v Děčíně dopraví rejdaři turisty dokonce až do hlavního města. To však není v současnosti možné, protože od Ústí nad Labem po státní hranici s Německem je Labe dlouhodobě nesplavné. „Od začátku sezony jsme jeli jen deset dní,“ sdělil majitel lodi Děčín Ivan Julák. Přestože mu město Děčín schválilo dotaci 400 tisíc, stále je ve finanční ztrátě.

„Voda nás doslova likviduje,“ uvedl. Mnohem hůře jsou na tom majitelé nákladních a speciálních lodí. Ti mohou kvůli ponoru vyplout, jen když je hladina Labe v Ústí nad Labem minimálně na 170 cm, k čemuž letos došlo jen výjimečně. „Lodní doprava je před krachem,“ uvedl loďmistr Jiří Smažík. Ten je majitelem lodi Beskydy, která se využívá na Labi i jako záchranná loď.

Příprava stavby jezu je blokována nesouhlasným postojem ministerstva životního prostředí a nevládních ekologických organizací. „Namísto drahých plavebních stupňů, které navíc přírodu poškozují, je prostě nutné hledat cesty, jak rozvíjet plavbu na Labi jiným způsobem,“ uvedl ministr Martin Bursík. „Je potřeba zachovat poslední zvířecí druhy v této oblasti,“ doplnil RomanKlecker z Hnutí Duha.

Aktuálně probíhá proces EIA a posuzování vlivu stavby na ptačí oblasti v okolí budoucího jezu. Výsledky budou známy na počátku roku 2008. Podle ředitele investora Ředitelství vodních cest Miroslava Šefary zvířecí druhy ohroženy nebudou. „Navrhovaný projekt zabezpečí podmínky pro lodní dopravu po téměř celý rok,“ uvedl.

Stavba plavebního stupně počítá také s výstavbou vodní elektrárny, která bude mít výkon 73 tisíc MWh. Ten bude zásobovat bez průmyslových objektů celý Děčín elektrickou energií. Pro stavbu vodní elektrárny jsou i ekologické organizace. „Ne ale za každou cenu. Česká republika má zatím dostatek elektrické energie,“ řekl Roman Klecker.

Lodní doprava je až desetkrát levnější než přeprava kamionová. Nezatěžuje město hlukem, smogem a je bezpečnější. Přesto je nákladní doprava stále preferována před lodní. Ta každým rokem přepraví méně nákladu. V roce 2002 se přepravilo vnitrostátní lodní dopravou přes 760 tisíc tun nákladu, loni jen polovina z toho a letos lze předpokládat dokonce třetinu. Po čtvrt roce se totiž přepravilo jen 72 tisíc tun.

21.7.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Napadení seniora.
6

Mladý cizinec zkopal seniora na zastávce. Nechtěl se nechat okrást

Auta OBSE, Ukrajina
AKTUALIZOVÁNO
62 9

Auto mise OBSE na Ukrajině najelo na minu. Řídil Čech. Jeden mrtvý

S prezidentem je spokojena více než polovina Čechů, tvrdí průzkum

S prací prezidenta republiky jako instituce je spokojeno 57 procent Čechů. Podle nadpoloviční většiny lidí Miloš Zeman plní předvolební sliby a je prezidentem všech občanů. O tom, že Zeman vytváří dobrý obraz Česka v zahraničí, je přesvědčeno 42 procent občanů. Vyplývá to z průzkumu veřejného mínění, který provedla agentura Kantar.

Nelegální tunningový sraz: policie musela zasahovat

Kvílení pneumatik, řev trápených motorů a hlasitá muzika. V Mladé Boleslavi, na parkovišti marketů Obi a Albert v ulici Na Radouči, si dali nenahlášený sraz příznivci tunningu, aby se navzájem pochlubili svými vyšperkovanými vozy. 

Jablonec selhal, od Příbrami dostal čtyři góly. Opět jí pomáhá zachránit ligu

Jablonec nad Nisou – Nejhorší tým fotbalové ligy si vyšlápl na Jablonec. Příbram nasázela na Střelnici čtyři góly, zvítězila 4:2 a po 25. kole opustila poslední příčku.

Akce Kulak, pak samota, vypráví pamětnice

Ze třiaosmdesátihektarového statku v Mistříně na Hodonínsku se museli přestěhovat za jeden den. V roce 1951 jim ho totiž vzali komunisté při akci Kulak. Při ní zabavovali majetek všem velkým statkářům, aby vytvořili státní hospodářství. „Bylo nás devět. Vojáci nás převezli na samotu u Jestřabice na Kroměřížsku, která měla jen jednu místnost," vzpomíná šestaosmdesátiletá Eliška Kolečkářová na dobu, kdy jí bylo osmnáct let. Jejího otce letos hodonínský okresní soud rehabilitoval a očistil jeho jméno.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies