VYBERTE SI REGION

Jihočeští vědci objasnili jako první, jak rostliny mění světlo na teplo

České Budějovice – Vědci z českobudějovické akademie věd a Jihočeské univerzity objasnili proces, při němž rostliny transformují přebytečné světlo na teplo. Jako první na světě tak popsali a definovali mechanismus, který při přebytku světla zajišťuje, aby měla rostlina k dispozici právě tolik světla, kolik potřebuje k fotosyntéze, tedy přeměně světelného záření na formy energie využitelné rostlinou buňkou.

2.3.2015 4

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

O objevu informoval Roman Sobotka z centra Algatech z českobudějovické akademie věd. Podle něj se jedná se o průlom v pochopení fyzikální podstaty přeměny světelného záření na tepelné. Kromě Sobotkova týmu se na výzkumu podílel kolektiv Tomáše Polívky z Jihočeské univerzity.

„Rostliny jsou přizpůsobeny na nižší světelné záření, ale absorbují jej vždy, aniž by chtěly," uvedl Sobotka. Podle něj tak nejvyšší nápory nastávají především v letních měsících. Ve dnech, kdy je slunečné počasí, tak na rostliny působí světelné záření v mnohonásobně vyšší míře, než samy potřebují. „A v tu chvíli přebytek světla přeměňují na teplo," řekl Sobotka.

Přirovnal to k odpouštění páry pomocí tlakového ventilu. „Bez něj by nádoba v případě přebytku také praskla. A rostliny podobným způsobem fungují, intenzivnější světelné záření vrací zpět v podobě tepla. Chrání se tím před poškozením," uvedl Sobotka.

Kolektiv jihočeských vědců jako první popsal fyzikální mechanismus tohoto procesu. V praktické sféře zatím nemá tento objev reálné uplatnění. „Ale třeba z hlediska umělé fotosyntézy, což je ale otázka v horizontu desetiletí, budou takové poznatky velmi důležité," řekl Sobotka. Význam objevu jihočeských vědců dokládá fakt, že o něm v těchto dnech vychází článek v prestižním vědeckém časopise Nature Chemical Biology.

2.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Donald Trump.
SLEDUJEME ON-LINE

Donald Trump se stane 45. prezidentem USA. Sledujeme on-line

Sídlo na prodej v kalifornském Bel Air.

Tohle je nejdražší dům na prodej v USA. V ceně jsou auta za 770 milionů

V italském hotelu zavaleného lavinou přežilo nejméně osm lidí, z toho dvě děti

Italští záchranáři dál pátrají v troskách hotelu Rigopiano na úpatí pohoří Gran Sasso po obětech laviny, která tento objekt ve středu zavalila v důsledku zemětřesení. Podle italských médií narazili na přeživší, vyprostit se zatím podařilo jen ženu a její dceru.

Pravice napadla kontroly kotlů v domácnostech, obrátila se na Ústavní soud

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni schválenou novelu zákona o ochraně ovzduší, podle které mohou úřady kontrolovat, čím lidé topí doma v kotlích. Podle pravicové opozice odporuje ústavě fakt, že úřady mohou ke kontrolám přímo v domácnostech přistoupit bez předchozího rozhodnutí soudu. Ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) je přesvědčen, že novela i kontroly před soudem obstojí.

Nejbohatší startupisté v Indii chtějí kapitál, ale ne americkou konkurenci

Zakladatelé největších indických technologických startupových firem Flipkart a Ola, kteří soupeří s americkými konkurenty Amazon a Uber, chtějí, aby byli v zemi ochráněni před americkou konkurencí.