Jihočeští vědci objasnili jako první, jak rostliny mění světlo na teplo

České Budějovice – Vědci z českobudějovické akademie věd a Jihočeské univerzity objasnili proces, při němž rostliny transformují přebytečné světlo na teplo. Jako první na světě tak popsali a definovali mechanismus, který při přebytku světla zajišťuje, aby měla rostlina k dispozici právě tolik světla, kolik potřebuje k fotosyntéze, tedy přeměně světelného záření na formy energie využitelné rostlinou buňkou.

2.3.2015 4

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Martin Divíšek

O objevu informoval Roman Sobotka z centra Algatech z českobudějovické akademie věd. Podle něj se jedná se o průlom v pochopení fyzikální podstaty přeměny světelného záření na tepelné. Kromě Sobotkova týmu se na výzkumu podílel kolektiv Tomáše Polívky z Jihočeské univerzity.

„Rostliny jsou přizpůsobeny na nižší světelné záření, ale absorbují jej vždy, aniž by chtěly," uvedl Sobotka. Podle něj tak nejvyšší nápory nastávají především v letních měsících. Ve dnech, kdy je slunečné počasí, tak na rostliny působí světelné záření v mnohonásobně vyšší míře, než samy potřebují. „A v tu chvíli přebytek světla přeměňují na teplo," řekl Sobotka.

Přirovnal to k odpouštění páry pomocí tlakového ventilu. „Bez něj by nádoba v případě přebytku také praskla. A rostliny podobným způsobem fungují, intenzivnější světelné záření vrací zpět v podobě tepla. Chrání se tím před poškozením," uvedl Sobotka.

Kolektiv jihočeských vědců jako první popsal fyzikální mechanismus tohoto procesu. V praktické sféře zatím nemá tento objev reálné uplatnění. „Ale třeba z hlediska umělé fotosyntézy, což je ale otázka v horizontu desetiletí, budou takové poznatky velmi důležité," řekl Sobotka. Význam objevu jihočeských vědců dokládá fakt, že o něm v těchto dnech vychází článek v prestižním vědeckém časopise Nature Chemical Biology.

2.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 4
Simona Janů.

Syna zpopelnili bez jejího vědomí. Matka mluví o vraždě a žaluje pohřební službu

Unikátní model LaFerrari Aperta, který italská automobilka vyrobila ke svému 70. výročí

FOTOGALERIE: LaFerrari Aperta za 40 milionů bude mít v Česku jediný majitel

Další útok v Antverpách: Muž chtěl najet do nákupní zóny, byl zatčen

V Antverpách dnes policie a armáda zmařily pokus o atentát. Oznámil to antverpský starosta Bart De Wever poté, co jistý muž najel autem vysokou rychlostí do nákupní zóny. Řidič byl zatčen. Podle belgického federálního prokurátora jde o Francouze; policie hovoří o muži "severoafrického původu". V autě byly nože a další zbraně. Incident se obešel bez obětí a raněných. V Antverpách byla posílena bezpečnostní opatření.

Věra Špinarová zkolabovala na jevišti v Čáslavi. Její stav je prý vážný

Čáslav – V době koncertu v čáslavském divadle zkolabovala zpěvačka Věra Špinarová. Její manažer Michal Kindl uvedl, že je v bezvědomí a její stav je velmi vážný.

Úkoly pro ministra Havlíčka: zlevnit volání a řešit OKD

Na místo odvolaného Jana Mládka navrhl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) do funkce ministra průmyslu a obchodu svého spolustraníka Jiřího Havlíčka (40). Dosud byl na ministerstvu náměstkem. Teď záleží na prezidentovi Miloši Zemanovi, zda jej jmenuje. Sobotka předpokládá, že se Zeman s Havlíčkem nejprve sejde. Jmenování poté očekává během několika dní.

Vláda chce vyhnat divočáky z úkrytu. Z řepky a kukuřice

Zmenšit pole a zvýšit pokuty za nepovolený vstup do lesa. To jsou jedny z nejdiskutovanějších bodů novely zákona o myslivosti, který včera prosadil kabinet Bohuslava Sobotky.