Předchozí
1 z 2
Další

Momentálně ale řeší především byznys. V únoru sice Travel Service definitivně odkoupil 98 procent národního leteckého přepravce ČSA, ale o to větší vrásky mu nyní dělá menšinový vlastník, čínská společnost CEFC, držitel 49 procent akcií v Travel Service.

Hradní kancléř Vratislav Mynář, prezidentův poradce Martin Nejedlý a šéf evropského zastoupení CEFC Jaroslav Tvrdík se o víkendu vrátili z Číny, kde zjišťovali, co se děje kolem CEFC. Máte v tom už teď jasněji?

Veškeré informace máme z tisku. Všechno, co bych teď řekl, by byly spekulace. Tu záležitost pečlivě sledujeme, protože se nás to jako spolumajitele Travel Service dotýká. Teď si ale zatím ještě nedokážeme vyhodnotit, co znamená vstup čínské státní společnosti do CEFC.

Máte tedy potvrzeno, že do CEFC vstoupila státní čínská společnost? Týden.cz z mediálního domu Jaromíra Soukupa uvedl, že jde o CITIC Group.

Říká to Bloomberg i česká média, takže předpokládám, že se opírají o informace získané v Číně. Článek ze středečních Financial Times to potvrzuje.

V České republice reprezentuje CEFC Jaroslav Tvrdík, s nímž se znáte dlouhá léta. Proč čerpáte informace z médií, když můžete zvednout telefon a zeptat se přímo jeho?

To jsem samozřejmě udělal, ale myslím, že ani on nemá úplně přesné informace o tom, co se v současnosti v Číně děje.

Podnikatel Jiří Šimáně.
Spolumajitel Travel Service Jiří Šimáně: Slavia by to bez Číňanů měla těžké

Chcete tím říct, že ani delegace vyslaná prezidentem Milošem Zemanem se nedostala k lidem, kteří by mohli osvětlit, co se stalo s jeho čínským poradcem a předsedou představenstva CEFC Jie Ťien-mingem?

To netuším. Pokud vím, vrátili se s oznámením, že pan Jie Ťien-ming  je vyšetřován pro nějakou údajně nezákonnou obchodní činnost. Jak se to dotýká CEFC a jejích činitelů, mi známo není.

S jakou představou jste vlastně před třemi lety vstupoval do obchodního partnerství s CEFC?

Předpoklady vstupu čínského partnera do naší společnosti byly dva. První bylo profinancování nákupu nových letadel. Máme objednáno 31 plus 8 nových Boeingů 737 MAX, přičemž jsme počítali s čínskou pomocí (ta se podle zjištění Deníku do současnosti neuskutečnila). Druhým důvodem bylo sdělení, že je v silách CEFC nás dovést ke strategickému partnerovi typu China Air nebo China Eastern. To jsme považovali za klíčovou zprávu. Evropský i globální trh je velmi konkurenční a být partnerem velké světové společnosti je sen každé firmy, která je menší než ty, s nimiž by se chtěla spojit.

Tyto přísliby zazněly přímo z čínské strany?

Ano, vzhledem ke světové expanzi čínské ekonomiky a snaze čínského státu vybudovat novou hedvábnou stezku a současně i poměrně intenzivním vztahům mezi Českou republikou a Čínou jsme to považovali za naprosto reálné.

Neměl jste být vzhledem k pověsti Jaroslava Tvrdíka v České republice obezřetnější? Stačí vzpomenout na jeho ministerské plány s armádou, bohatýrské předvolební kampaně v ČSSD nebo zadlužení ČSA, jimž krátce šéfoval.

Představení CEFC bez ohledu na Jaroslava Tvrdíka bylo velmi přesvědčivé. Skupina se z našeho pohledu pohybovala ve strategických odvětvích, ve světě dělala zajímavé obchody. Nebudilo to v nás žádné pochyby. Samozřejmě si vždy kladete otázku, jestli to vyjde, nebo ne, protože v byznysu není nic na sto procent, vždy je tam nějaké riziko a vše se může zvrtnout. V té době jsme si to ale vyhodnotili jako dobrou příležitost, která nám dává šanci být silnější a podnikat na trzích, kde jsme se předtím nepohybovali.

Boeing 737 v barvách Travel Service (ilustrační foto)
Travel Service má zelenou, může zcela ovládnout ČSA

Viděno dnešníma očima to může někomu připadat jako příliš optimistické, tehdy to ve světě obrovské čínské expanze vypadalo zcela reálně.

Když se dívám na významná jména českého podnikatelského světa, tak málokdo v Číně uspěl. Nedařilo se tam Zbyňku Frolíkovi s Linetem ani Vlastislavu Břízovi s Koh-i-noorem, kdysi dávno se tam spálil i Andrej Babiš. Jejich zkušenosti s čínskými partnery nejsou dobré nikoli proto, že by nebyli solventní, ale kvůli tomu, že v Číně nefungují klasická pravidla tržní ekonomiky. Toho jste se nebál?

Smlouvou, kterou jsme podepsali, jsme si byli jisti. Nevystavovali jsme se žádnému riziku a neměli jsme důvod pochybovat o tom, že CEFC má kontakty a finanční možnosti společnost posunout dál. Buď sama, nebo s pomocí partnerů, které v té době v Číně nepochybně měla.

Doživotní prezident Si Ťin-pching má možnosti evidentně větší. Když se rozhodne, tak orgány státní či komunistické moci ukážou palcem dolů a je konec s CEFC i jejím šéfem.

To nechci komentovat, protože už zabíháme do oblasti politiky. Ale pochopitelně jsou všechny možnosti na stole.

Když převezme 49procentní podíl CEFC v Travel Service jiná státní agentura, co to pro vás bude znamenat?

Změní se partner, a to je zásadní věc. Netušíme, jaká bude politika nového vlastníka či spoluvlastníka CEFC. Určitě si bude chtít zmapovat aktivity CEFC v České republice, mluvit s managementem i s akcionáři firem, na jejichž vlastnictví se podílí. Až poté si budeme moci říci něco o možnostech dalšího postupu a spolupráci.

Ilustrační foto.
Travel Service ovládne ČSA, vykoupí podíl Korean Air i státu

Do jaké míry je reálné, že nový vlastník bude chtít opustit český trh, prodat svoje aktiva a splatit dluhy?

Je to zcela určitě jedna z možností, ale nejsem schopen říct, do jaké míry je očekávatelná. Myslím, že v případě letecké společnosti je ale její pravděpodobnost poměrně vysoká, není to žádné strategické aktivum.

Vy už jste dal najevo, že máte zájem o odkoupení podílu CEFC v Travel Service. Ten trvá?

Pokud to bude ta nejlepší z možností, které budou na stole, jsme připraveni podíly odkoupit. V situaci, kdy neznáte nového akcionáře a nemůžete dělat zásadní rozhodnutí, je to určitě řešení a my jsme na něj připraveni. Po dvaceti letech budování firmy vám nemůže být jedno, jak a v jakých rukou firma skončí.

Jste také dlouholetý fanoušek Slavie, dokonce jste klub zachránil a spoluvlastnil. V roce 2016 jste ale svůj podíl prodal právě CEFC, která stadion v Edenu zastavila bance. Nebojíte se o osud svého oblíbeného klubu vzhledem k tomu, že čínské vedení zavelelo k opuštění aktivit podobného typu?

V případě, kdy by se CEFC nebo její nástupce rozhodl z fotbalu odejít, bylo by složité najít pro klub nového vlastníka. Rozpočet klubu je na české poměry mimořádně vysoký, od té doby, co jsem odešel, se několikanásobně navýšil. Nenajdete mnoho subjektů, které by chtěly klub s takovým rozpočtem financovat. Ale nechci spekulovat, věřím, že k tomu nedojde.

Boeing 737 v barvách Travel Service (ilustrační foto)
Travel Service přebírá kontrolu nad ČSA. Transakci již schválily české úřady

Působil jste v zahraničním obchodě ještě před revolucí, procestoval jste téměř celý svět, velmi dobře znáte Afriku. Právě na tento kontinent se soustředili Číňané a skupují tam kde co. Jak vnímáte jejich expanzi tímto směrem?

Zrovna nedávno vyšla statistika, podle níž 62 procent čínských zahraničních investic směřuje do Afriky. Z toho vyplývá, že černý kontinent je středem zájmu ČLR, ať už z hlediska surovinového, či politického.

Můžou Číňané Africe reálně pomoci?

Záleží na jejich cílech. Patří-li k nim reálná pomoc Africe, tak to určitě dokážou. Pokud budou chtít dosáhnout jen na její nerostné bohatství, tak jí nepomohou.

Zajímá mě to především kvůli migrační otázce, kterou Evropa řeší už třetí rok. Přistěhovalci z Afriky jsou téměř ze sta procent ekonomickými běženci. Nezpůsobili jsme si to do značné míry sami nejprve drancováním kolonií a posléze vyvážením evropských demokratických vzorců do Libye a arabského světa?

Podíl zemí jako Francie, Itálie, Británie na vzniku této situace je asi neoddiskutovatelný. Na druhou stranu je pravda, že ve svých bývalých koloniích zanechaly fungující infrastrukturu a projekty, na nichž mohly vlády osvobozených zemí stavět. Bohužel tam z toho skoro nic nezbylo a to, co bylo vybudováno,  je spíše devastováno. V zemích, které jsem loni navštívil, jsem žádný posun k lepšímu nepostřehl.

Prezident Miloš Zeman (vpravo) a předseda čínské společnosti CEFC Jie Ťien-ming (vlevo).
Hradní tým šetřil v Číně potíže šéfa CEFC. Nejprve ale informuje prezidenta

Po 30 letech jsem tam kromě mobilních telefonů nezaznamenal nic, co by naznačovalo nějaký pokrok. Světové společenství má velký dluh v tom, jak pomoc poskytuje. Nestačí do Afriky posílat peníze. Ty se totiž skoro určitě cestou ztratí, říká se, že jde až o 80 procent finanční pomoci. Peníze by měly směřovat na konkrétní projekty, zvláštní pozornost by měla být věnována otázce vzdělání. Ta je pro další zlepšení životní úrovně klíčová.

Slyší na to i africká strana?

Bohužel u vládnoucích garnitur příliš ochoty k tomuto způsobu pomoci nevidím. Daleko raději vidí, když se tam pošlou peníze než lidé, experti, materiál, projekty.

A tak budou stovky tisíc Afričanů dále prchat do Evropy. Budou schopni se začlenit do naší společnosti?

Jsem velmi skeptický, protože mám z těchto oblastí osobní zkušenost. Podle mě půjde o zanedbatelné procento příchozích, především vysokoškoláky s touhou po kariérním postupu. Drtivé většině běženců jsou ale západní hodnoty cizí. Žijí jinak, což neznamená, že lépe, nebo hůře, ale z našeho pohledu prostě jiným způsobem života. Pokud to evropští politici nepochopí, dojde k velkému sociálnímu pnutí, které může v rozmezí několika desítek let skončit katastrofou.

Hradní kancléř Vratislav Mynář a poradce Martin Nejedlý
Mynář s Nejedlým odletěli do Číny. Mají zjistit, co se děje ve společnosti CEFC

Takže téměř izolacionistickou politiku prezidenta Miloše Zemana vnímáte pozitivně?

Ano, souhlasím s ní, protože se opírá o zkušenosti zemí s multikulti přístupem, jako jsou Francie, Británie nebo třeba i Německo. My jsme povinni těm postiženým lidem pomoci, ale ne pozvánkou do Evropy. Konkrétně přesně tak, jak už asi rok a půl říkají čelní představitelé českého státu, to znamená zasazovat se o zlepšení životních podmínek přímo v jejich zemích, stavět závody, školy, nemocnice, poskytnout jim ekonomickou perspektivu, dát jim šanci tam. Tady budou mít obrovský problém se do společnosti začlenit. Vždyť i třetí nebo dokonce čtvrtá generace lidí, kteří do Evropy přišli, toho není plně schopna.

Evropané a Američané mají evidentně problém pochopit, že celý zbytek planety nejásá nad jejich civilizačními hodnotami a demokratickým uspořádáním. Možná proto nerozumíme Číně, arabským zemím, Indii a také Rusku. Snažíme se vysvětlit drtivé Putinovo vítězství nějakou manipulací a strachem, ale co když je to jinak?

Zrovna teď jsem poslouchal v Radiožurnálu rozhovor s dokumentaristou Petrem Horkým o jeho filmu Švéd v žigulíku. V něm líčí poměry v Toljatti, kde se vyrábějí auta. Nikdy jsem v Rusku nebyl, ale cítil jsem, že zcela přesně popisuje to, jak se tam žije, i to, jak tam lidé myslí.

Oni se nevymanili ze své myšlenkové závislosti na autoritářském režimu bývalého Sovětského svazu, na který mnoho z nich pořád vzpomíná jako na stát, který jim poskytoval bezpečí, jistotu a v mezinárodním kontextu na něj byli pyšni. Nejsou schopni vnímat západní hodnoty jako něco, k čemu by se měli upínat. Nerozumí jim a svým způsobem se jich i bojí.

Můžeme je za to odsuzovat?

Naprosto ne, ale musíme si toho být vědomi. Rusko pozorně sleduji a z toho, co čtu a vidím, usuzuji, že je to stále ještě zaostalá země, která má sice spoustu vzdělaných a chytrých lidí, vynikajících vědců či umělců, ale myšlením většiny lidí je někde o padesát let zpátky.

Když se moderátorka ptala Petra Horkého, zda by si dokázal představit život v Rusku, odpověděl, že vlastně docela ano. V létě by jezdil na kajaku po Volze, v zimě lyžoval, práci by moc nehrotil, rožnil by s příteli šašlik a byl by možná šťastný. Tak mě napadlo, jestli jsme za těch třicet let usilovného budování kapitalismu neztratili schopnost být docela obyčejně šťastní?

Myslím, že ano. Štěstí skutečně nespočívá v materiálních hodnotách, ale chápu, že se to těžko vysvětluje někomu, kdo trpí nouzí. Za sebe mohu říci, že mé štěstí určitě nespočívá v tom, že jezdím hezkým autem a mohu létat po celém světě.

Prezident Miloš Zeman (vpravo) a předseda čínské společnosti CEFC Jie Ťien-ming (vlevo).
Ťien-ming je opravdu stíhaný a ve vedení CEFC končí, potvrdili Číňané Zemanovi

Doktor Plzák říkal, že ten, kdo je šťastný déle než 10 minut denně, je imbecil.

V jednom ze sporadických rozhovorů, které jste novinářům poskytl, jste uvedl, že jste nikdy necítil potřebu dělat něco jenom pro peníze. Přináší vám radost třeba to, že vaše společnost Travel Service se stala národním leteckým přepravcem, má 400 pilotů, 39 letadel a dvanáct bází po celém světě?

Mám z toho samozřejmě radost, ale nijak moc to neprožívám. Je to moje práce. Netrpím tím, že se kochám něčím, co se zrovna povede. Vždy na vás čeká něco dalšího, nějaký další cíl či problém, který musíte řešit.

Žijeme ve společnosti, o níž se mluví jako o rozpůlené, naštvané, plné tekutého hněvu a vzdoru. Zatímco prvních patnáct let po listopadu jsme se upínali k členství v EU, NATO a vybudování tržní ekonomiky, teď jako bychom nevěděli, kudy kam. Pociťujete tu neukotvenost i vy? Jste z toho nervózní?

Jsem z toho trochu  nervózní, dnešní doba přináší spoustu nejistot, je opravdu těžké odhadnout, co se stane zítra. A nejde jen o Česko, stačí se podívat na dění v Americe, na Středním a Blízkém východě, v Rusku. To jsou všechno věci, které náš denní život, aniž bychom si to uvědomovali, ovlivňují. Ale musíme se s tím naučit žít i pracovat.  

Netajíte se svou podporou Andreje Babiše, vyjádřil jste sympatie jeho hnutí už v době, kdy vznikalo. Myslíte, že Babiš je tím politikem, který by mohl přinést České republice vizi, prosperitu a klid?

Tím klidem si nejsem úplně jistý, ale vizi má. Když se dívám na naši politickou scénu, tak bohužel nevidím nikoho, kdo by měl jasnou představu o tom, kam a v jakém časovém horizontu by chtěl společnost posunout, jak by postupoval a hlavně byl také schopen svoji vizi prosadit. Stranám chybějí silné osobnosti, česká politika se hemží průměrnými lidmi, kteří si v ní léčí mindráky, a to je také důvod, proč  Andrej Babiš nad ostatními vyčnívá. Ale myslím, že by mohl být úspěšnější, kdyby byl více konsensuální a nechtěl vše prosadit silou.

Miloš Zeman a Si Ťin-pching
Zeman gratuloval ke znovuzvolení čínskému prezidentovi. Věří v další spolupráci

Jak se vám líbí připravovaná menšinová vláda hnutí ANO a ČSSD s podporou komunistů?

Mně se nelíbí. Vláda se sociálními demokraty a komunisty bude plná kompromisů. V povaze Andreje Babiše není dělat kompromisy. Dříve nebo později si s tím nebude vědět rady. Teď to vypadá, že by se ty tři strany mohly dohodnout, ale jsem přesvědčen o tom, že přijde doba, kdy už to nepůjde. Populistický návrh sociální demokracie, kdy po Babišovi chce, aby souhlasil s proplácením prvních tří dnů nemocenské zaměstnavatelem, ukazuje, jak těžké soužití to bude. Kdybych byl na Babišově místě, jdu k novým volbám a požádám lidi o silný mandát. Myslím, že by ho dostal.

KDO JE JUDr. JIŘÍ ŠIMÁNĚ- Narodil se 19. prosince 1949 v Plzni.
- Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy a v roce 1976 začal pracovat v podniku zahraničního obchodu Strojexport, kde se zabýval vývozem investičních celků. V letech 1988–1991 byl ředitelem největší české firmy v Africe založené v Zambii.
- Po návratu spolu s Jaromírem Šmejkalem založil firmu Unimex Group, která se specializovala na bezcelní obchody, investovala do sítě kutilských obchodů OBI a později Uni Hobby, obchodu s vínem a destiláty (Global Wine, Global Spirit), cestovního ruchu (ČEDOK, Canaria Travel) a letecké dopravy (Travel Service). Skupina také vlastní velký investiční nemovitostní fond.
- V roce 2015 do Travel Service vstoupila čínská společnost CEFC (49 procent). Letos se Travel Service stala většinovým vlastníkem (98 procent) Českých aerolinií.
- V roce 2016 Jiří Šimáně spolu s CEFC zachránil pražskou Slavii, stal se prezidentem klubu a jejím 40procentním spoluvlastníkem. Předloni po neshodách ohledně řízení klubu z něho odešel a svůj podíl prodal CEFC.
- Podle časopisu Forbes je jedenáctým nejbohatším Čechem s majetkem v hodnotě 11,3 miliardy.

Prezident Miloš Zeman (vpravo) a předseda čínské společnosti CEFC Jie Ťien-ming (vlevo).
PROFIL: Vyšetřování šéfa CEFC. Konec pohádky o čínských miliardách?