VYBERTE SI REGION

Lávka v Ostravě: místo skvostu jen napodobenina

Ostrava - Šperk, který měl být třešničkou na dortu výstavby Nové Karoliny – lávka od světoznámé architektky Evy Jiřičné – ji nakonec v navržené podobě zdobit nebude. Ostrava se musí spokojit s napodobeninou.

14.1.2011 3
SDÍLEJ:
Fotogalerie
8 fotografií
Eva Jiřičná a její ateliér EJA navrhli pro Multi Development tři podoby lávky, která by mohla spojit obchodně-zábavní centrum na Karolině s ostravským autobusovým nádražím. Vybrána nakonec byla oblouková varianta.

Eva Jiřičná a její ateliér EJA navrhli pro Multi Development tři podoby lávky, která by mohla spojit obchodně-zábavní centrum na Karolině s ostravským autobusovým nádražím. Vybrána nakonec byla oblouková varianta.Foto: Vizualizace Ateliér EJA

Unikátním propojením oblouků měla být výjimečná nová lávka na Karolině, kterou navrhla česká architektka světového jména Eva Jiřičná. Podle Luboše Kočího, šéfa české pobočky společnosti Multi Development, která novou ostravskou čtvrť staví, je však navržené křížení oblouků tak náročné, že společnost by potřebovala sto milionů korun navíc, aby most mohla takto postavit. Proto statici návrh Jiřičné upraví tak, aby byl ufinancovatelný.

„Troufnu si říct, že rozdíl lidé ani nepoznají. Podle projektu architektky Jiřičné se mostní oblouky měly potkat ve vzduchu, v upravené podobě se setkají níž,“ uvedl Kočí.

Společnost Multi Development počítala s tím, že za stavbu lávky na Karolině zaplatí něco mezi šedesáti až osmdesáti miliony korun. Do výběrového řízení se podle Kočího přihlásilo sedm firem, jejich nabídky se však pohybovaly v částce blížící se dvěma stům milionů.

„Vyrazilo nám to dech. Byl to šok. Potkali jsme se s paní Jiřičnou a vybrali jsme dvě firmy, se kterými jsme hledali levnější řešení. Je mi moc líto, že lávka nebude v původní podobě. Stálo by to ale nekřesťanské peníze. I kdybychom je někde přece jen vyhrabali, investujeme je raději do zeleně, laviček a dalších úprav,“ vysvětlil Kočí.

Podpis Jiřičné bude chybět

Dodal, že o připravovaných úpravách architektka Jiřičná ví, souhlasí s nimi, ale pod výsledné dílo se nepodepíše. „Z principiálních důvodů nebude pod lávkou její podpis. Prostě nebude to přesně lávka Evy Jiřičné,“ konstatoval Kočí.

Když před více než třemi lety Eva Jiřičná představovala svůj projekt, říkala: „Hráli jsme si, až jsme došli k osmi řešením, která byla jak funkční, tak estetická. Z nich jsme nakonec dále rozvinuli tři. Jeden evokuje stožáry, druhý snad těžní věže a třetí je spojením oblouků jdoucích proti sobě. Právě třetí varianta se nám nakonec nejvíce zalíbila a dále jsme ji rozvinuli. Může to připomínat dvě protínající se srdce, přátelský symbol styku.“

Mínila, že je dobře, že se most bude nacházet v Ostravě, protože z něj může být krásný ocelářský výrobek. Symbol průmyslu, který tu má svou tradici. „Ze zkušenosti vím, že stále existují zlaté české ruce a lávka je příležitostí, aby třeba Vítkovické železárny ukázaly své umění. Všechno bude záležet na detailech. Ty by se měly propojit tak, aby vznikl krásný šperk,“ poznamenala architektka.

Mrzí to i primátora Kajnara

Ze šperku sice nezůstane cetka, po úpravách však ztratí hodně ze svého lesku. Mrzí to i ostravského primátora Petra Kajnara (ČSSD). „Je to takový rozdíl, jak když má někdo šaty od H&M a jiný podobné od Diora. Když se povedou od H&M, je to krásné, ale Dior má vždycky něco navíc, nějaký detail, šperk, který ty šaty dělá hodnotnějšími. A o tohle Ostrava přišla,“ řekl.

Ani podle jeho mínění ale není návrh Evy Jiřičné realizovatelný za rozumné peníze. „Právě ta krása, která tam byla, je tak drahá, že si to Multi Development nemůže dovolit. Také mě napadlo, zda by město kvůli tomu, abychom tu měli skutečně šperk, nenašlo ty peníze, ale v téhle době na to skutečně nemáme,“ dodal Kajnar.

Na Karolině se zasekla výstavba kanceláří

POZNÁMKA MARTINA PLEVY


Místo mercedesu staví wartburg

Proměna území po bývalé koksovně Karolině v nové centrum Ostravy, které mělo být chloubou moderní architektury, připomíná bohužel čím dál více příklad toho, jak se dá zabít velká příležitost. Město dalo v soutěži svůj nejlukrativnější pozemek společnosti Multi Development (MD), který si s ním teď dělá, co se jí zlíbí. Od bezzubých politiků se asi kousnutí za to, že s původní vizí nemá její současné počínání nic společného, bát nemusí…

Shrňme si to: MD začal poté, co se otřepal po úderu uštědřeném hospodářskou krizí, stavět stěžejní budovu obchodně-zábavního centra. Tedy megaobjekt, který bude v překladu další obří hypermarket, jenž by měl sypat peníze. Ale co dál? Ostatní, méně výhodné projekty přenechává MD jiným investorům, aby si na nich vylámali zuby.

Dvojhalí na neziskové kulturní centrum tak přestaví samotné město (prý to bude mnohem výhodnější). Kanceláře, kterých je nyní v Ostravě prázdných přehršle, na Karolině staví-nestaví společnost PasserInvest Group. Nové byty, o jejichž nabídku kvůli vysoké ceně lidé v Ostravě obecně také moc zájem nemají, má zase realizovat stavební firma Gemo Olomouc.

Až donedávna měl MD na bedrech přece jen ještě jednu investici, která sice měla být perlou, ale v kupeckých počtech přinášela obrovský výdej a žádný výnos. Třešnička na Karolině – lávka navržená světoznámou architektkou Evou Jiřičnou. Vzhledem ke zkušenostem asi není překvapení, že ani lávka nakonec nebude taková, jak se básnilo. Mostek vyroste, Jiřičná ale od jeho nízkonákladovější podoby dává ruce pryč.

„Člověk to ani nepozná, že nejde o lávku od Evy Jiřičné. Bude hodně podobná,“ obhajoval postup Luboš Kočí, šéf českého zastoupení MD. Těžko říct, jaké má o Ostravanech mínění, možná je vidí jako jednoduché lidi, kteří se nechají tímto způsobem „obalamutit“. Některým ale možná dojde, že nabízel mercedes, a teď staví wartburg.

Výstižně tak zřejmě o budoucnosti Karoliny mluvil jeden můj známý, který tvrdil: „Uvidíš, že Karolina skončí ostudou, vidím v tom velké šmečko. Na super pozemku si ten developer, co je z Prahy nebo odkud, postaví výnosný vřed zvaný hypermarket, a zbytek mu bude šumafuk. Co je komu do Ostravy, když zdejší politici neumí tvrdě hájit její zájmy?“ A už je to tady, z keců o nové úžasné čtvrti zbude trochu větší obchodní dům.

Všechny články o proměně území po bývalé koksovně ČTĚTE ZDE!

Martin Pleva, Mirka Chlebounová

14.1.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve Švýcarsku byl plně zprovozněn nejdelší železniční tunel světa

Erstfeld (Švýcarsko) - Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě, vybudovaný ve Švýcarsku pod Alpami, byl dnes otevřen pro plný dopravní provoz. Gotthardský tunel, přezdívaný podle francouzské zkratky GBT, je dlouhý 57,1 kilometru a v některých místech je až 2,3 kilometru pod povrchem.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Sobotka: Přes návrhy změn by se měly firmy na EET nadále chystat

Praha - Přes návrhy změn v elektronické evidenci tržeb (EET), které projednává Poslanecká sněmovna, by se měli podnikatelé na její zavedení připravovat podle platného zákona. Norma jasně uvádí, koho se evidence tržeb týká. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize to dnes uvedl premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Podle něj se zdá, že návrhy z dílny ministerstva financí i koaličních lidovců nebudou schváleny. Byla by to nejlepší varianta, dodal premiér.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies