VYBERTE SI REGION

Jezero Milada u Ústí se v létě otevře ke koupání

Chabařovice, Most - Jezero Most, kde pokračuje rekultivace okolí a čeká se na výstavbu silnice, je stále hlídané a v létě se tam nesmočíte. Menší Jezero Milada kousek za Ústím nad Labem, které také vzniklo napuštěním jámy hnědouhelného lomu, se ale v létě naplno otevře veřejnosti.

3.2.2015
SDÍLEJ:

Jezero Milada vzniklo jako Jezero Most zatopením zrušené šachty na uhlí. Přístup k jezerům je zatím na zvláštní povolení, nebo při dnech otevřených dveří.Foto: DENÍK/Karel Pech

Báňský úřad nyní vydal oficiální oznámení o ukončení hornické činnosti v lokalitě Milada. Poslední tunu uhlí odvezli přitom z Chabařovic už v roce 1997. Ředitel státního podniku Palivový kombinát Petr Lenc řekl, že se zrušením zákazu vstupu se čeká už jen na vyřízení žádosti o zrušení dobývacího prostoru.

Jezero Milada o rozloze 252 hektarů se začalo napouštět v roce 2001 a v létě 2010 napouštění skončilo, maximální hloubka je 24,7 metru. Zatím platí zákaz vstupu na celé území pod pokutou 15 000 korun.

"Po zrušení dobývacího prostoru tento zákaz zrušíme a vytvoříme nějaký návštěvní řád. Počítáme s tím, že v létě by si lidé poprvé mohli v jezeře smočit nohu," uvedl Lenc. Oblast bude mít podle něj status vodní plochy a koupání bude na vlastní nebezpečí.

Převedení pozemků

Ložisko hnědého uhlí na území zůstává. Odhaduje se, že v okolí jezera bylo odepsáno 146 milionů tun uhlí. "Zásoby byly zařazeny do nebilančních, se kterými se nepočítá k těžbě," vysvětlil ředitel.

Oblast by v budoucnu mohly spravovat okolní města a vesnice, které vytvořily Dobrovolný svazek obcí jezero Milada. "Zatím není jasné, kdy a na koho budou pozemky státu převedeny. Až to bude vyřízeno, začne se s investicemi. Musí být však zřejmé, z čeho se zaplatí. My sami na to nemáme," řekl starosta Chabařovic Josef Kusebauch. Podle něj se letos lidé budou moci projet kolem jezera na kole, vykoupat se, ale s žádným větším turistickým zázemím zatím počítat nemohou.

Aktivitu po volbách zvýšilo ve svazku samotné Ústí nad Labem, právě Ústečané by měli tvořit většinu návštěvníků. V budoucnu by se oblast měla stát centrem vodních sportů a rekreace v rámci celého kraje. Nyní kolem jezera vede cyklostezka a v jeho okolí je naučná stezka, která seznamuje návštěvníky s historií těžby v okolí Chabařovic.

Most si musí počkat

Jezero Most, které vzniklo zatopením zbytkové jámy lomu Most – Ležáky, je stále veřejnosti nepřístupné. Je nadále v původním dobývacím prostoru a na celém území platí zákaz vstupu pod pokutou až 15 tisíc korun.

Lidé se mohli v jezeru vykoupat výjimečně loni v září při Mostecké slavnosti (video zde a zde). Zákaz vstupu k celému jezeru potrvá ještě pár let. Loni se hovořilo o otevření v roce 2019, což měl být limitní rok. Přístupné jsou louky mezi jezerem a děkanským kostelem, od kterého vede hraniční cesta s informačními panely.

Letos má začít dlouho odkládaná výstavba silnice Most - Mariánské Radčice, která povede přes pustinu kolem Jezera Most. Silnice by měla být podle zadání státní zakázky dokončena nejpozději v roce 2018. Na ni mají podle optimistických plánů navázat rekreační areály s kotvištěm lodí, pláží, sportovišti, MiniMostem, arboretem a s možnou výstavbou obytné zóny.

Napouštění vytěžené jámy lomu Most - Ležáky začalo 24. října 2008. Hlavním zdrojem se stala voda z řeky Ohře. Do jezera tekla potrubím od Nechranic. Zatopená plocha má téměř 310 hektarů a přes devět kilometrů dlouhý břeh. Maximální hloubka je zhruba 75 metrů.

Autor: ČTK, Martin Vokurka

3.2.2015
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies