Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kamiony zmizí v pátek ze silnice. Ale jen na tři hodiny

Praha - Řidiči osobních aut mohou začít jásat. Z tuzemských silnic jim v neděli a v pátek odpoledne zmizí jeden z nejproblémo­vějších „soupeřů“ – těžké a pomalé kamiony.

3.9.2008 74
SDÍLEJ:

Foto:

Po několika měsících složitého jednání se ve středu vláda shodla na definitivní podobě zákazu pro kamiony: od nového roku nebudou smět nákladní auta jezdit v pátek od 15 do 18 hodin a v neděli od půlnoci do 22 hodin. Zákaz přitom bude platit na všech typech komunikací, aby se řidiči nesnažili objíždět po silnicích nižších tříd.

Ministerstvo dopravy do konce měsíce připraví novelu silničního zákona, a pokud normu schválí parlament a podepíše prezident, začne platit od ledna. „Cesta k dohodě vlády trvala 15 měsíců a velice si toho vážím. Přinese to snížení hluku, emisí i smrtelných nehody,“ uvedl po středečním zasedání vlády ministr životního prostředí Martin Bursík, který společně s ostatními zelenými patřil k hlavním iniciátorům pátečního zákazu. Stoprocentně spokojený ale on ani jeho spolustraníci být nemohou.

Původní návrh totiž počítal ještě s tvrdším omezením – v pátek měly kamiony stát minimálně do 20 hodin a poslankyně zelených Věra Jakubková dokonce navrhovala, aby se zákaz vztahoval také na větší část soboty. Vládní návrh je nakonec daleko okleštěnější. „ I když je to kratší omezení, i tak je to úspěch, protože jakékoliv omezení kamionů sníží riziko nehod a zvýší plynulost. Poznají to hlavně řidiči na silnicích I. tříd, kde nyní stačí potkat jediný kamion a hned se vytvoří obrovský špunt,“ chválí rozhodnutí vlády Jaroslav Hořín z Centra dopravní prevence.

Jenže na opačné straně takové nadšení nepanuje. Autodopravci i zástupci průmyslových podniků hovoří velkých finančních ztrátách kvůli údajně opožděným dodávkám zboží. Velké firmy totiž často nemají sklady a využívají zásobování „just in time“, tedy z kamionu rovnou na výrobní pás. Nyní budou muset výrobu lépe naplánovat, protože zásobování bude omezené.

„Ohromné, zhruba 8,5 miliardové dopady pocítí průmysl, zejména pak automobilový, což je v české ekonomice nosná sféra. Dopady nejsou vyčísleny u služeb a dalších odvětví,“ řekl Deníku Jaroslav Hanák, 1. viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR. Autodopravci zatím čekají na jednání premiéra. Pokud by ale nakonec prošla navrhovaná opatření, hodlají svolat krizový štáb. Už dříve přitom padla zmínka o možných protestních blokádách na silnicích a dálnicích. Zastánci zákazu však trvají na svém.

Je pro ně důležitá především bezpečnost na silnicích, a ta je statisticky vyšší ve dnech a hodinách, kdy kamiony stojí. Například ve statistice za poslední dva roky se nejvíce nehod s kamiony stalo v pátek mezi 14 a 18 hodinou, tedy zhruba v době navrženého zákazu. „ Ten dopravní proud je v tu dobu nejsilnější. Omezení tedy statisticky sníží nehodovost,“ uzavírá Hořín.

Autor: Jan Klička

Co říkáte na omezení pátečních jízd kamionů?

Tři hodiny jsou málo

5 %

Myslím, že toto omezení stačí

3 %

V pátek a o víkendu by neměly kamiony jezdit vůbec

59 %

Je mi to jedno

2 %

Takové omezení je zbytečné, ať klidně jezdí pořád

31 %

Hlasovalo: 207

Anketa byla ukončena

3.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 74
SDÍLEJ:
Ilustrační foto.
1 12

Řidičáky. Letos jich zbývá vyměnit ještě půl milionu

Martin Kratochvíl.
9

Pohledem Martina Kratochvíla: Čunkovo překvapení

Letní stěhování národů vrcholí. O víkendu hrozí kolaps

/INFOGRAFIKA/ Poslední kolaps na oblíbených turistických trasách byl jen předehrou. O víkendu začínají prázdniny v Bádensko-Württembersku a Bavorsku, což jsou nejlidnatější německé státy s téměř 23 miliony obyvatel. Druhá várka turnusů vyrazí ze severoněmeckých zemí a z Nizozemska. Na cestu domů se naopak vydávají turisté z Brém, Saska, Saska a Skandinávie, kde dětem začíná škola.

Hlas z regionů: Ligu by měla vyhrát Slavia

/INFOGRAFIKA/ O setkání novináře a politika se toho napovídá hodně. Pravda, někdy to bohužel dopadne jinak, než má. Ale v tomto případě se žádné pikle nekonaly.

V bankomatech je Windows XP, lze ho ovládnout během minuty

Ke každému bankomatu se dá jednoduše připojit USB kabelem, peníze pak lze ukrást během minuty. Několika zlodějíčkům v Asii se tak před časem podařilo jednoduše vybrat peníze. Experti vysvětlují, jak jsou bankomaty málo zabezpečené.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení