VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přetížené kamiony ničí silnice. Mobilní váhy leží ladem

Praha - Každý třetí náklaďák a každý druhý autobus jedoucí do Prahy po dálnici D1 znamená pro naše silnice pohromu: je totiž těžší, než zákony povolují. Vyplývá to z výsledků tři týdny trvajícího zářijového měření, které na 34. kilometru zmíněné dálnice zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

27.9.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Přetížené kamiony tak podle zaměstnanců ŘSD pro české silnice představují stále větší pohromu.

Redaktoři Deníku však zjistili, že boj proti tomuto nešvaru zdaleka nedosahuje takové intenzity, s jakou přetížené kolosy silnice devastují. Váhy na kamiony nakoupené za desítky milionů totiž po většinu roku leží ladem. Smysl celorepublikového průzkumu Deníku byl jasný: zjistit, kolik je v jednotlivých krajích mobilních zařízení na vážení kamionů a jak často ho policie nebo celní úřady používají. Výsledek? Zatímco váhy v majetku celních úřadů jsou v terénu „téměř každý den“, váhy v majetku policie mají smůlu.

Strážci zákona si jejich nasazení pravděpodobně šetří „na horší časy“. Naše redakce tak může autodopravcům poradit následovně: Chcete-li poslat na silnice přetížený kamion a nemít strach z následku?, využijte silnice Moravskoslezského kraje. Za minulý rok tam policisté zkontrolovali všeho všudy devadesát kamionů.

Jen o trochu „horší“ podmínky pak dopravce čekají v Jihomoravském kraji. Policisté tam loni své dvě váhy dohromady za deset milionů vytáhli sedmadvacetkrát a zvážili sto sedmdesát devět náklaďáků. Přitom jak potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, mobilní váha není hračka za pár korun.
„Vážní stanoviště není jen vlastní váha, ale ještě sčítač dopravy a detekční kamera. To celé na jednom směru stojí přibližně pět milionů. Jedná se o špičkové, velmi přesné a v Evropě nejpoužívanější zahraniční váhy,“ uvedla Vápeníková s tím, situace na našich silnicích je vážná. Řada dopravců prý povolenou tonáž nedodržuje. Překračování nápravových limitů je přitom hlavním důsledkem poškozování komunikací.

V budoucnu by však nenapravitelným hříšníkům mohl zatnout tipec český vynález: unikátní váha společnosti Czech radar, která umí vážit kamiony přímo za jízdy. Je totiž napevno zabudovaná ve vozovce a společnost na ni na začátku září dostala certifikaci. „Nyní s ní vážíme kamiony ve Zlatníkách u Prahy a ohlasy máme vynikající,“ prozradila mluvčí společnosti Anna Němcová s tím, že je potřeba v dohledné době změnit legislativu. Zatím totiž není možné dávat takto zváženým kamionům pokuty.

Opravy zničených vozovek jdou do stamilionů

Jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů, říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kamionů jezdí po českých silnicích stále více. Máte přehled, kolik z nich překračuje povolenou tonáž?
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 procenta, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 procent vozidel.

Jaké problémy přítomnost takového kolosu na vozovce způsobí?
Je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho s sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně, avšak průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody jako šestnáct tisíc osobních vozidel.

Na kolik nás vyjde náprava škod?
Spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem, bez ohledu na to, zda je nebo není přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliOnu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.

Co byste vzkázala autodopravcům, kteří na silnice přetížené kamiony posílají?
Měli by si uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na celkový počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.

Autor: Jiří Korbel

27.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka během rozhovoru Deníku.
26 10

Vláda projedná sloučení tarifů, někteří lidé by se dočkali zvýšení platu

Prezident Miloš Zeman.
19 16

Zemanova návštěva USA se odkládá. Kvůli krizi s KLDR, řekl Kmoníček

Chtěl být prezidentem, teď má na krku mezinárodní zatykač

Co je moc, to je moc. Krajskému soudu v Ostravě došla trpělivost s někdejším kandidátem na prezidenta republiky a kanadským podnikatelem českého původu Jiřím Včelařem Kotasem (64 let). Ten jako obžalovaný figuruje v kauze padělaných obrazů světoznámých malířů.

AKTUALIZOVÁNO

Hromadná nehoda na D1: zemřel řidič dodávky, za tragédii může stojící kolona

Brno /FOTOGALERIE/ – Zraněním podlehl padesátiletý muž, kterého vyprostili hasiči z havarované dodávky v hromadné havárii na dálnici D1. V úterý kolem půl dvanácté se na 202. dálničním kilometru srazily čtyři nákladní auta a dodávka. Kvůli nehodě u Brna museli z dálnice sjet řidiči mířící na Vyškov a Ostravu. Dopravu se podařilo uvolnit až krátce před půl sedmou večer. „Kolony se začínají pomalu rozjíždět," informovala mluvčí jihomoravských policistů Štěpánka Komárová.

Kejval podepsal přihlášku na OH do Pchjongčchangu. Úspěch popřál i Zeman

Povinná formalita je splněna. Přesně 289 dnů před zahájením zimních olympijských her v Pchjongčchangu podepsali prezident Miloš Zeman a předseda Českého olympijského výboru Jiří Kejval oficiální přihlášku českého týmu. Ta i podpis k průvodnímu dopisu, který obdrží šéf Mezinárodního olympijského výboru Thomas Bach, jsou podmínkou k účasti sportovců v Jižní Koreji.

Seznam významných dnů se zřejmě rozšíří. O dva týkající se světové války

Nově by měl být 18. červen Dnem hrdinů druhého odboje, kteří se postavili nacismu. Druhý má připomenout vyhlazení takzvaného terezínského rodinného tábora v Osvětimi-Březince v noci na 9. března 1944. Doplnění zákona o státních svátcích dnes schválila Sněmovna už v prvním kole projednávání.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies