Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přetížené kamiony ničí silnice. Mobilní váhy leží ladem

Praha - Každý třetí náklaďák a každý druhý autobus jedoucí do Prahy po dálnici D1 znamená pro naše silnice pohromu: je totiž těžší, než zákony povolují. Vyplývá to z výsledků tři týdny trvajícího zářijového měření, které na 34. kilometru zmíněné dálnice zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

27.9.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Přetížené kamiony tak podle zaměstnanců ŘSD pro české silnice představují stále větší pohromu.

Redaktoři Deníku však zjistili, že boj proti tomuto nešvaru zdaleka nedosahuje takové intenzity, s jakou přetížené kolosy silnice devastují. Váhy na kamiony nakoupené za desítky milionů totiž po většinu roku leží ladem. Smysl celorepublikového průzkumu Deníku byl jasný: zjistit, kolik je v jednotlivých krajích mobilních zařízení na vážení kamionů a jak často ho policie nebo celní úřady používají. Výsledek? Zatímco váhy v majetku celních úřadů jsou v terénu „téměř každý den“, váhy v majetku policie mají smůlu.

Strážci zákona si jejich nasazení pravděpodobně šetří „na horší časy“. Naše redakce tak může autodopravcům poradit následovně: Chcete-li poslat na silnice přetížený kamion a nemít strach z následku?, využijte silnice Moravskoslezského kraje. Za minulý rok tam policisté zkontrolovali všeho všudy devadesát kamionů.

Jen o trochu „horší“ podmínky pak dopravce čekají v Jihomoravském kraji. Policisté tam loni své dvě váhy dohromady za deset milionů vytáhli sedmadvacetkrát a zvážili sto sedmdesát devět náklaďáků. Přitom jak potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, mobilní váha není hračka za pár korun.
„Vážní stanoviště není jen vlastní váha, ale ještě sčítač dopravy a detekční kamera. To celé na jednom směru stojí přibližně pět milionů. Jedná se o špičkové, velmi přesné a v Evropě nejpoužívanější zahraniční váhy,“ uvedla Vápeníková s tím, situace na našich silnicích je vážná. Řada dopravců prý povolenou tonáž nedodržuje. Překračování nápravových limitů je přitom hlavním důsledkem poškozování komunikací.

V budoucnu by však nenapravitelným hříšníkům mohl zatnout tipec český vynález: unikátní váha společnosti Czech radar, která umí vážit kamiony přímo za jízdy. Je totiž napevno zabudovaná ve vozovce a společnost na ni na začátku září dostala certifikaci. „Nyní s ní vážíme kamiony ve Zlatníkách u Prahy a ohlasy máme vynikající,“ prozradila mluvčí společnosti Anna Němcová s tím, že je potřeba v dohledné době změnit legislativu. Zatím totiž není možné dávat takto zváženým kamionům pokuty.

Opravy zničených vozovek jdou do stamilionů

Jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů, říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kamionů jezdí po českých silnicích stále více. Máte přehled, kolik z nich překračuje povolenou tonáž?
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 procenta, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 procent vozidel.

Jaké problémy přítomnost takového kolosu na vozovce způsobí?
Je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho s sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně, avšak průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody jako šestnáct tisíc osobních vozidel.

Na kolik nás vyjde náprava škod?
Spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem, bez ohledu na to, zda je nebo není přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliOnu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.

Co byste vzkázala autodopravcům, kteří na silnice přetížené kamiony posílají?
Měli by si uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na celkový počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.

Autor: Jiří Korbel

27.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ve vlaku, který jel večer 22. září z Brna směrem na Blansko, se stala vražda.
AKTUALIZOVÁNO
10 4

Střelba ve vlaku: policisté zadrželi podezřelého z vraždy, má to být narkoman

Při závěrečném seskoku osmi parašutistů na Dnech armády na pražské Letné 23. září se jeden z nich netrefil do určeného prostoru a dopadl mezi diváky. Zraněni jsou tři diváci a výsadkář. Na snímku místo nehody.
2 4

Stropnický: Seskoky výsadkářů byly po neštěstí na Letné zrušeny

AKTUALIZOVÁNO

Herec Jan Tříska se zranil při pádu z Karlova mostu, je ve vážném stavu

Herec Jan Tříska leží ve vážném stavu v nemocnici. Zranil se včera po pádu z Karlova mostu v Praze. Populární český herec měl od pondělí natáčet film Na střeše. 

Kobyla spadla do díry u bazénu. Před utonutím ji zachránili hasiči a jeřáb

/FOTOGALERIE/ V technické šachtě bazénu se zaklínil kůň v Lelekovicích na Brněnsku. V neděli ráno našel majitel kobylu uvězněnou v šachtě s otvorem o průměru zhruba metr a půl. V následujících minutách nastalo drama, prostor se totiž začal plnit vodou z přilehlého bazénu, podle hasičů patrně kvůli poškozenému potrubí.

Německé kroje nebo prezident ve frontě. Uživatelé se baví německými volbami

Německé volby vrcholí. Za velkého zájmu odvolila i německá kancléřka Angela Merkelová. Na místě na ni čekaly desítky novinářů. Na mnoha místech se tvořily fronty. Tu si kvůli velkému zájmu musel vystát i současný prezident Frank-Waltere Steinmeier. Ještě větší pozornost však vzbudili někteří občané, již přišli volit v krojích.

V Mexiku udeřilo další zemětřesení. Mělo sílu 5,9 stupňů

Mexiko prožívá opravdu velmi krušné časy. V rozmezí několika hodin jej zasáhlo další zemětřesení. Tentokrát o síle 5,9 stupňů Richterovy škály. Úřady zatím nezveřejnily informace o případných škodách či obětech. Země se přitom stále vzpamatovává z úterních otřesů, které připravilo o život 310 lidí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení