VYBERTE SI REGION

Přetížené kamiony ničí silnice. Mobilní váhy leží ladem

Praha - Každý třetí náklaďák a každý druhý autobus jedoucí do Prahy po dálnici D1 znamená pro naše silnice pohromu: je totiž těžší, než zákony povolují. Vyplývá to z výsledků tři týdny trvajícího zářijového měření, které na 34. kilometru zmíněné dálnice zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

27.9.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Přetížené kamiony tak podle zaměstnanců ŘSD pro české silnice představují stále větší pohromu.

Redaktoři Deníku však zjistili, že boj proti tomuto nešvaru zdaleka nedosahuje takové intenzity, s jakou přetížené kolosy silnice devastují. Váhy na kamiony nakoupené za desítky milionů totiž po většinu roku leží ladem. Smysl celorepublikového průzkumu Deníku byl jasný: zjistit, kolik je v jednotlivých krajích mobilních zařízení na vážení kamionů a jak často ho policie nebo celní úřady používají. Výsledek? Zatímco váhy v majetku celních úřadů jsou v terénu „téměř každý den“, váhy v majetku policie mají smůlu.

Strážci zákona si jejich nasazení pravděpodobně šetří „na horší časy“. Naše redakce tak může autodopravcům poradit následovně: Chcete-li poslat na silnice přetížený kamion a nemít strach z následku?, využijte silnice Moravskoslezského kraje. Za minulý rok tam policisté zkontrolovali všeho všudy devadesát kamionů.

Jen o trochu „horší“ podmínky pak dopravce čekají v Jihomoravském kraji. Policisté tam loni své dvě váhy dohromady za deset milionů vytáhli sedmadvacetkrát a zvážili sto sedmdesát devět náklaďáků. Přitom jak potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, mobilní váha není hračka za pár korun.
„Vážní stanoviště není jen vlastní váha, ale ještě sčítač dopravy a detekční kamera. To celé na jednom směru stojí přibližně pět milionů. Jedná se o špičkové, velmi přesné a v Evropě nejpoužívanější zahraniční váhy,“ uvedla Vápeníková s tím, situace na našich silnicích je vážná. Řada dopravců prý povolenou tonáž nedodržuje. Překračování nápravových limitů je přitom hlavním důsledkem poškozování komunikací.

V budoucnu by však nenapravitelným hříšníkům mohl zatnout tipec český vynález: unikátní váha společnosti Czech radar, která umí vážit kamiony přímo za jízdy. Je totiž napevno zabudovaná ve vozovce a společnost na ni na začátku září dostala certifikaci. „Nyní s ní vážíme kamiony ve Zlatníkách u Prahy a ohlasy máme vynikající,“ prozradila mluvčí společnosti Anna Němcová s tím, že je potřeba v dohledné době změnit legislativu. Zatím totiž není možné dávat takto zváženým kamionům pokuty.

Opravy zničených vozovek jdou do stamilionů

Jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů, říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kamionů jezdí po českých silnicích stále více. Máte přehled, kolik z nich překračuje povolenou tonáž?
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 procenta, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 procent vozidel.

Jaké problémy přítomnost takového kolosu na vozovce způsobí?
Je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho s sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně, avšak průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody jako šestnáct tisíc osobních vozidel.

Na kolik nás vyjde náprava škod?
Spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem, bez ohledu na to, zda je nebo není přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliOnu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.

Co byste vzkázala autodopravcům, kteří na silnice přetížené kamiony posílají?
Měli by si uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na celkový počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.

Autor: Jiří Korbel

27.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Před brněnskými strážníky ujížděl řidič, který předtím úmyslně zaparkoval na chodníku před ředitelstvím městské policie ve Štefánikově ulici a odmítal auto odstranit.
1

Rychle a zběsile v Brně. Provokoval strážníky, pak ujížděl i na červenou

Poslední rozloučení s bývalým politickým vězněm a skautským činovníkem Jiřím Navrátilem proběhlo 22. ledna v Praze.
16

Skauti a přátelé se rozloučili s Jiřím Navrátilem

Po útoku kormoránů tekla Ostravicí „krvavá voda"

Doslova masakr ryb způsobila obrovská hejna kormoránů v řece Ostravici v místech, kde se do této řeky vlévá Lučina. Uvedl to jednatel Českého rybářského svazu pro severní Moravu a Slezsko Přemysl Jaroň.

AKTUALIZOVÁNO

Dívenka, která vylétla ze sjezdovky, v nemocnici podlehla vážným zraněním

Dolní Morava – Teprve jedenáctiletá lyžařka se v sobotu 21. ledna dopoledne velmi těžce zranila ve skiareálu na Dolní Moravě. Přes veškerou lékařskou péči dívenka svým zraněním v nemocnici podlehla.

Ředitel psychiatrické nemocnice: Pacienti jsou na prvním místě. Nejsme vězení

Brno /ROZHOVOR/ – Asi šest tisíc lidí ročně podstoupí léčbu v psychiatrické nemocnici v brněnských Černovicích. Podle jejího ředitele Marka Radimského si na péči v ní stěžuje jen minimum z nich. „Personál se snaží pro pacienty dělat, co může. Kdyby na psychiatrii zaměstnanci pracovat nechtěli, už tu nejsou," míní.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies