VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Přetížené kamiony ničí silnice. Mobilní váhy leží ladem

Praha - Každý třetí náklaďák a každý druhý autobus jedoucí do Prahy po dálnici D1 znamená pro naše silnice pohromu: je totiž těžší, než zákony povolují. Vyplývá to z výsledků tři týdny trvajícího zářijového měření, které na 34. kilometru zmíněné dálnice zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

27.9.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Přetížené kamiony tak podle zaměstnanců ŘSD pro české silnice představují stále větší pohromu.

Redaktoři Deníku však zjistili, že boj proti tomuto nešvaru zdaleka nedosahuje takové intenzity, s jakou přetížené kolosy silnice devastují. Váhy na kamiony nakoupené za desítky milionů totiž po většinu roku leží ladem. Smysl celorepublikového průzkumu Deníku byl jasný: zjistit, kolik je v jednotlivých krajích mobilních zařízení na vážení kamionů a jak často ho policie nebo celní úřady používají. Výsledek? Zatímco váhy v majetku celních úřadů jsou v terénu „téměř každý den“, váhy v majetku policie mají smůlu.

Strážci zákona si jejich nasazení pravděpodobně šetří „na horší časy“. Naše redakce tak může autodopravcům poradit následovně: Chcete-li poslat na silnice přetížený kamion a nemít strach z následku?, využijte silnice Moravskoslezského kraje. Za minulý rok tam policisté zkontrolovali všeho všudy devadesát kamionů.

Jen o trochu „horší“ podmínky pak dopravce čekají v Jihomoravském kraji. Policisté tam loni své dvě váhy dohromady za deset milionů vytáhli sedmadvacetkrát a zvážili sto sedmdesát devět náklaďáků. Přitom jak potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, mobilní váha není hračka za pár korun.
„Vážní stanoviště není jen vlastní váha, ale ještě sčítač dopravy a detekční kamera. To celé na jednom směru stojí přibližně pět milionů. Jedná se o špičkové, velmi přesné a v Evropě nejpoužívanější zahraniční váhy,“ uvedla Vápeníková s tím, situace na našich silnicích je vážná. Řada dopravců prý povolenou tonáž nedodržuje. Překračování nápravových limitů je přitom hlavním důsledkem poškozování komunikací.

V budoucnu by však nenapravitelným hříšníkům mohl zatnout tipec český vynález: unikátní váha společnosti Czech radar, která umí vážit kamiony přímo za jízdy. Je totiž napevno zabudovaná ve vozovce a společnost na ni na začátku září dostala certifikaci. „Nyní s ní vážíme kamiony ve Zlatníkách u Prahy a ohlasy máme vynikající,“ prozradila mluvčí společnosti Anna Němcová s tím, že je potřeba v dohledné době změnit legislativu. Zatím totiž není možné dávat takto zváženým kamionům pokuty.

Opravy zničených vozovek jdou do stamilionů

Jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů, říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kamionů jezdí po českých silnicích stále více. Máte přehled, kolik z nich překračuje povolenou tonáž?
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 procenta, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 procent vozidel.

Jaké problémy přítomnost takového kolosu na vozovce způsobí?
Je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho s sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně, avšak průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody jako šestnáct tisíc osobních vozidel.

Na kolik nás vyjde náprava škod?
Spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem, bez ohledu na to, zda je nebo není přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliOnu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.

Co byste vzkázala autodopravcům, kteří na silnice přetížené kamiony posílají?
Měli by si uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na celkový počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.

Autor: Jiří Korbel

27.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Věra Jourová.
2 5

Ošizené jídlo za vyšší cenu? Chci s tím skoncovat, říká Věra Jourová

Dennis Russell Davies

Na Pražské jaro po čtvrtstoletí vrací Dennis Russell Davies

Otec zavíral své děti do hladomorny, tvrdí obžaloba. Viní ho z týrání

Dvě nezletilé děti měl sedmačtyřicetiletý otec na Břeclavsku podle obžaloby zavírat do místnosti nazývané hladomorna. Policisté navíc sdělili, že v jeho počítači našli tisíce erotických fotografií s mladými chlapci. Případem se v úterý začal zabývat brněnský krajský soud.

Pohledem Stanislava Šulce: Složitější svět

Týdeník Economist přinesl statistiku teroristických útoků na území západní Evropy a Spojených států amerických. Připomíná, že ačkoli máme dojem permanentního ohrožení, a dokonce si myslíme, že teroristické útoky jsou na denním pořádku, v perspektivě posledních padesáti let je realita trochu jiná.

AUTOMIX.CZ

OBRAZEM: Jak by asi dnes vypadala legendární auta východního bloku?

Po rozpadu východního bloku se mnoho ikonických vozů této éry nedočkalo přímého nástupce. Plno nadšenců si však představuje jejich návrat a skrze grafické ilustrace vytváří moderní interpretace těchto známých aut. Podívali jsme se na ty nejzajímavější.

AKTUALIZOVÁNO

Je to tady! Kajínek opustil vězení. "Vítej na svobodě," zaznělo na uvítanou

/VIDEO, FOTOGALERIE/- Doživotně odsouzený vrah Jiří Kajínek se dočkal. Dnes o půl dvanácté byla odeslána podepsaná milost prezidentem Milošem Zemanem na Ministerstvo spravedlnosti k dalšímu vyřízení. Krátce po půl druhé pak vyšel branou na svobodu. "Vítej na svobodě," křičeli přítomní na evidentně dojatého muže. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies