VYBERTE SI REGION

Přetížené kamiony ničí silnice. Mobilní váhy leží ladem

Praha - Každý třetí náklaďák a každý druhý autobus jedoucí do Prahy po dálnici D1 znamená pro naše silnice pohromu: je totiž těžší, než zákony povolují. Vyplývá to z výsledků tři týdny trvajícího zářijového měření, které na 34. kilometru zmíněné dálnice zorganizovalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

27.9.2008 7
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Miroslav Kucej

Přetížené kamiony tak podle zaměstnanců ŘSD pro české silnice představují stále větší pohromu.

Redaktoři Deníku však zjistili, že boj proti tomuto nešvaru zdaleka nedosahuje takové intenzity, s jakou přetížené kolosy silnice devastují. Váhy na kamiony nakoupené za desítky milionů totiž po většinu roku leží ladem. Smysl celorepublikového průzkumu Deníku byl jasný: zjistit, kolik je v jednotlivých krajích mobilních zařízení na vážení kamionů a jak často ho policie nebo celní úřady používají. Výsledek? Zatímco váhy v majetku celních úřadů jsou v terénu „téměř každý den“, váhy v majetku policie mají smůlu.

Strážci zákona si jejich nasazení pravděpodobně šetří „na horší časy“. Naše redakce tak může autodopravcům poradit následovně: Chcete-li poslat na silnice přetížený kamion a nemít strach z následku?, využijte silnice Moravskoslezského kraje. Za minulý rok tam policisté zkontrolovali všeho všudy devadesát kamionů.

Jen o trochu „horší“ podmínky pak dopravce čekají v Jihomoravském kraji. Policisté tam loni své dvě váhy dohromady za deset milionů vytáhli sedmadvacetkrát a zvážili sto sedmdesát devět náklaďáků. Přitom jak potvrdila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, mobilní váha není hračka za pár korun.
„Vážní stanoviště není jen vlastní váha, ale ještě sčítač dopravy a detekční kamera. To celé na jednom směru stojí přibližně pět milionů. Jedná se o špičkové, velmi přesné a v Evropě nejpoužívanější zahraniční váhy,“ uvedla Vápeníková s tím, situace na našich silnicích je vážná. Řada dopravců prý povolenou tonáž nedodržuje. Překračování nápravových limitů je přitom hlavním důsledkem poškozování komunikací.

V budoucnu by však nenapravitelným hříšníkům mohl zatnout tipec český vynález: unikátní váha společnosti Czech radar, která umí vážit kamiony přímo za jízdy. Je totiž napevno zabudovaná ve vozovce a společnost na ni na začátku září dostala certifikaci. „Nyní s ní vážíme kamiony ve Zlatníkách u Prahy a ohlasy máme vynikající,“ prozradila mluvčí společnosti Anna Němcová s tím, že je potřeba v dohledné době změnit legislativu. Zatím totiž není možné dávat takto zváženým kamionům pokuty.

Opravy zničených vozovek jdou do stamilionů

Jeden kamion způsobí na českých silnicích stejné škody jako šestnáct tisíc osobních automobilů, říká tisková mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Kamionů jezdí po českých silnicích stále více. Máte přehled, kolik z nich překračuje povolenou tonáž?
Celkově přetížených nákladních vozidel je přibližně jen 0,5 procenta, ale přetížených jednotlivých náprav má již téměř 12 procent vozidel.

Jaké problémy přítomnost takového kolosu na vozovce způsobí?
Je nezbytné, abychom do oprav více investovali. Jednak je třeba žádat o větší dotace, vedle toho s sebou opravy nesou v průběhu roku nepříjemné uzavírky, které mají dopad i na řidiče osobních vozidel. Ti se přitom na ničení komunikací podílejí nejméně, avšak průjezd jednoho kamionu způsobí tytéž škody jako šestnáct tisíc osobních vozidel.

Na kolik nás vyjde náprava škod?
Spočítat náklady, které by měly přijít na opravu komunikace, je velmi jednoduché. Úsek dlouhý jeden kilometr projetý jedním kamionem, bez ohledu na to, zda je nebo není přetížen, stojí stát v přepočtu zhruba šedesát haléřů. V přepočtu na celou délku dálniční sítě v České republice pak zjistíme, že náklady na opravy dosáhnou zhruba 1,7 miliOnu korun denně, tedy 51 milionů měsíčně nebo 620 milionů ročně.

Co byste vzkázala autodopravcům, kteří na silnice přetížené kamiony posílají?
Měli by si uvědomit, že vedle nebezpečí finančních sankcí z přetížení vozidel má nerovnoměrné rozložení nákladu dopad na životnost automobilu, vozovky a tím i na celkový počet uzavírek, omezení dopravy, bezpečí a komfort jízdy.

Autor: Jiří Korbel

27.9.2008 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

ČSSD bude chtít od začátku roku 2018 zvýšit minimální mzdu

Praha - ČSSD bude chtít od ledna 2018 zvýšit minimální mzdu a na rok 2018 zajistit důstojný růst platů ve veřejné sféře. Na tiskové konferenci po jednání širšího vedení strany to řekl předseda sociální demokracie a premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Ústřední výkonný výbor dnes za zavřenými dveřmi projednával přípravu na březnový sjezd ČSSD i obrysy nového programu.

Jídlo zdražuje. Kvůli EET to není, tvrdí Babiš

Praha – Doby, kdy se ceny skoro nehýbaly a inflace byla téměř na nule, minuly. Drahota roste a nová data Českého statistického úřadu to potvrzují. V listopadu byla inflace meziročně vyšší o 1,5 procenta, v říjnu to bylo meziročně „jen" 0,8 procenta.

Jan Železný: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují

Praha /ROZHOVOR/- Jaký je rozdíl mezi oštěpaři a oštěpařkami? Česká legenda Jan Železný (50) trénuje čtyři ambiciózní reprezentanty: Chlapi se poperou, ale druhý den spolu trénují.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies