VYBERTE SI REGION

Kamionů ve vesnicích přibývá. Vyhýbají se mýtu

JIHLAVSKO - Kamionová doprava znepříjemňuje život obyvatelům mnoha obcí na Jihlavsku. Po zavedení mýtných bran navíc vesnicemi projíždí čím dál více těžkých nákladních vozů, které se tak chtějí vyhnout placení mýtného.

4.8.2007
SDÍLEJ:

Průtah Řehořovem. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Josef Němec

Mezi nejdotčenější místa na Jihlavsku patří Řehořov, který leží na silnici druhé třídy, která dříve sloužila jako hlavní spojnice Brna a Jihlavy a nyní kopíruje dálnici D1.

Právě tuto silnici využívají vychytralí řidiči nejčastěji. „Když chce člověk v Řehořově přejít silnici, je to poměrně velký problém. Když je uzavřená dálnice, přejít silnici je takřka nemožné,“ postěžovala si Eva Jelenová, starostka Kamenice, pod kterou Řehořov územně spadá.

„Bydlíme tady půl roku a ten hluk je celkem nepříjemný. Zatím se to dá vydržet, ale uvidíme za nějaký čas,“ řekla Deníku jedna z dotázaných obyvatelek Řehořova. Vedle hluku ze silnice je v Řehořově totiž navíc slyšet také nedaleká dálnice.

Zavedení mýtných bran podle Jelenové hustotu kamionů výrazně zvýšilo. „Ten nárůst pociťujeme i v Kamenici, ačkoliv neleží přímo na staré brněnské silnici,“ doplnila starostka.

Mezi další obce, které trpí kamionovou dopravou, patří Velký Beranov a obzvláště jeho část Nové Domky. „Kamiony tam stoupají a vypouštějí tak mnohem víc škodlivých plynů,“ konstatoval starosta Velkého Beranova Miloš Musil. Špatnou situaci by měl v budoucnu vyřešit obchvat.

Věčné hučení těžkých nákladních vozidel znamená pro většinu obcí neřešitelný problém. „Ačkoliv obyvatelé Řehořova velkým provozem hodně trpí, nemůžeme s tím nic moc dělat. Nedávno jsme z prostředků kraje Vysočina umístili k silnici plastového policistu, ale poměrně rychle nám ho někdo ukradl,“ postěžovala si Eva Jelenová.

Možností, jak zlepšit špatnou dopravní situaci v Řehořově, podle ní ubývá. „Snažíme se umisťovat nové značky či vyznačovat další přechody, ale to pochopitelně nevede ke snížení provozu,“ poznamenala.

Citlivý problém

Zasáhnout nemůže ani kraj Vysočina. „Průjezd vesnicemi nelze kamionům zakázat, protože po silnicích druhých tříd standardně jezdí i nákladní doprava, která obsluhuje města a zajišťuje zásobování důležitých průmyslových zón v kraji. Stará brněnská cesta navíc slouží jako objízdná trasa při zablokování dálnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana Václav Kodet.

Většina Deníkem dotázaných starostů považuje za řešení problému zpoplatnění silnic prvních a druhých tříd. „Jde o poměrně citlivý problém, protože do režimu elektronického mýtného by spadly i autobusy, které vozí děti do školy, což by vedlo ke zdražení jízdného. Dotklo by se to i vozidel, co svážejí komunální odpad,“ upozornil mluvčí Ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Těžké kamiony drancují malé obce u dálnice

Drnčení skleněných tabulek je součástí života obyvatel obcí, ležících podél „staré brněnské silnice“. Než by řidiči zaplatili mýtné, jezdí mezi Prahou a Brnem po silnici číslo 602, která prakticky kopíruje dálnici D1. Zejména starostové menších obcí se bouří a usilují o změnu. Mnozí řidiči se dodržováním předpisů příliš nezdržují.

„Často nerespektují předepsanou rychlost. A dokonce se kamiony předjíždějí v obci,“ posteskl si starosta Rudy Karel Dvořák. Podle něj jezdí přes Rudu mnohem víc tahačů než před zapnutím mýtných bran. „Vyhnat“ kamiony ze silnice druhé třídy však není tak jednoduché. Krajskou komunikaci někteří navrhují osadit dopravními značkami, které by zakázaly vjezd do obcí vozidlům těžším než dvanáct tun. Krajský úřad ale o masivním osazování značek neuvažuje.

„Nebylo by to zcela ideální řešení. Po silnicích druhých tříd standardně jezdí i nákladní doprava, která obsluhuje města a zajišťuje zásobování důležitých průmyslových zón. Stará brněnská cesta navíc slouží jako objízdná trasa při zablokování dálnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana Václav Kodet. Zpoplatnit silnice pro kamiony? Vedení rudské radnice chce docílit zpoplatnění všech silnic pro kamiony, aby se vrátily zpět na dálnici. „Dokud to bude zadarmo, tak se jich nezbavíme,“ domníval se starosta Dvořák.

Stejný požadavek na stát má starosta Velké Bíteše. „Situace je stále stejná. Kamiony objíždějí dálnici přes nás. Jezdí ráno i před setměním, ve všední den i ve svátek. Je potřeba zavést satelitní mýtný systém, který by pokryl veškeré silnice,“ vyzval Miroslav Báňa. Na ministerstvu dopravy (MD) se v současnosti pracuje na studiích, které se rozšířením mýtného systému zabývají. „Nerad bych teď sliboval nějaký konkrétní termín. Je však potřeba k tomu přistupovat velmi citlivě. Do režimu elektronického mýtného by totiž spadly i autobusy, které vozí děti do školy, čímž by se jim zdražilo jízdné. Dotklo by se to i vozidel, co svážejí komunální odpad,“ upozornil mluvčí MD Karel Hanzelka.

4.8.2007 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Loučení s tratí do Koutů: končí barevné motoráky i soukromník

Údolí Desné – Největší změna za devatenáctiletou historii nastala v noci ze soboty 10. na neděli 11. prosince na Železnici Desná. Osobní vlaky zde přestala provozovat soukromá firma, nahradily ji České dráhy.

Žloutenka stále řádí. Chybí vakcíny, hlásí nejen lékárny

Vyškov – Jde o agresivní infekci, člověka může zabít za pár hodin od prvních příznaků. Mnoho nakažených se i po vyléčení po celý život potýká s následky, jako jsou třeba amputace končetin nebo hluchota. K nejohroženějším patří děti. Přestože je možné se proti meningokokovi typu B očkovat, vakcíny chybí. Na Vyškovsku podle dětské lékařky Anežky Bahníkové z Vyškova už zhruba čtyři až pět měsíců.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies