VYBERTE SI REGION

Kampaně? Místo programu sex nebo Burpsík

Praha /INFOGRAFIKA/ – Jaké jsou billboardy a kampaně politiků, kteří se chtějí za dva týdny ucházet o místa ve vedení měst a obcí? Hrůza a děs, shodují se odborníci na politický marketing, které regionální Deník oslovil. Jsou bez nápadu, používají prázdné fráze, kopírují sami sebe i ostatní a dopouští se školáckých chyb.

25.9.2014 4
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK

„Protože si je dělají svépomocí, nedodržují správné zásady komunikace a billborady třeba vůbec nejde pochopit. Například Rastislav Lučanský, který kandiduje v Brně za Nezávislé, má na billboardu napsáno lídr č. 4 a volte č. 6 spolu s dalšími čtyřmi nápisy. Co si z toho má volič odnést, není jasné. ČSSD ve Zlíně zase na Facebook utekla grafika 
s nahým ženským klínem. Kandidát na primátora za ANO v Brně Petr Vokřál vyprodukoval video, kde se přestrojil za kosmonauta, který se prochází po Brně a nakonec odletí v brněnském orloji. Poselství videa je opět nepochopitelné," vyjmenovává šéf Institutu politického marketingu Pavel Šíma, podle kterého jsou komunální kampaně přehlídkou největších politických bizarností.

Lechtivá kampaň

Zlínská ČSSD přirovnala volby k prvnímu sexu, k lechtivé kampani přistoupila také 50letá sexuoložka Laura Janáčková, která kandiduje za ANO na Praze 1. Na plakát se nechala vyfotit v noční košilce a v póze, kterou herečka Sarah Jessica Parker propaguje americký seriál Sex ve městě. Láká například na viagru zdarma, zřízení zdravotního ombudsmana nebo bezplatný výkon senátorského mandátu. Pomyslný první úspěch už má ale za sebou. Nezisková organizace Nesehnutí její billboard stihla nominovat do soutěže Sexistické prasátečko.

Další kapitolou jsou sliby 
a hesla, nad kterými zůstává rozum stát. „Na rozdíl od voleb, kdy se volí 200 poslanců do sněmovny, se o úřady v komunálních volbách uchází statisíce kandidátů. Ukočírovat tolik lidí prahnoucích po tom stát se zastupiteli ve svém městě je pro centrální kanceláře stran v podstatě nemožné. Přestože se snaží a pořádají pro ně například školení a dodávají jim grafické manuály, kandidáti si často postaví hlavu a dělají si kampaně po svém. Texty na plakátech politiků jsou proto přehlídkou lidové reklamní tvořivosti," doplňuje Pavel Šíma.

Lenost politiků

Někdo slibuje tablety do všech tříd, jiný nový skatepark, další čisté komíny. ODS se třeba ptá, jestli opravdu může za všechno. Vedle jsou i politici, kteří kandidují do Senátu. Například exministr životního prostředí a šéf strany LES Martin Bursík, který kandiduje do horní komory parlamentu za TOP 09, si na billboard napsal „Pořiďte si svého hlídacího psa ekologie a lidských práv!", pod to se podepsal Martin Burpsík.

„Překvapilo mě, jak je většina politiků líná, namyšlená a zbabělá. Diskutoval jsem letošní komunální kampaně 
s několika stranami. Jako druhý nejvýznamnější faktor predikující výsledky totiž stále v analýzách po celém světě vychází osobní setkání politiků s občany (nejvýznamnějším faktorem jsou peníze investované do kampaně). Když jsem letos politikům říkal, že mají postávat před továrnami a nákupními středisky a že mají chodit ode dveří ke dveřím jako kandidáti na amerického prezidenta, zhrozili se. Začali mi vyprávět, že na to nemají čas, že kandidáti o to nemají zájem, že mají důležitější věci na starosti, že je to pod jejich úroveň a že by se od občanů stejně jenom dozvěděli, že jsou gauneři," řekl Deníku odborník na politické kampaně Robert Němec.

A proč někteří slibují dokola to samé a navíc se ve svých slibech shodují s konkurencí? „Pamatuji si, že mi jednou jeden místopředseda vlády řekl: Nechceme slibovat nic konkrétního. Protože pak by to po nás mohli voliči i vyžadovat," uzavírá Robert Němec.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Billboardy.

David Ondráčka, ředitel nevládní protikorupční organizace Transparency International, říká o dosavadním průběhu David Ondráčka, ředitel nevládní protikorupční organizace Transparency International.kampaně před komunálními volbami:

Strany tvrdí, že jsou transparentní. Ve skutečnosti mlží

Praha – Kupčení s hlasy při komunálních volbách by letos mohlo být ještě rozšířenější než před čtyřmi roky. V rozhovoru pro regionální Deník to předvídá David Ondráčka, šéf nevládní protikorupční organizace Transparency International (TI).

Strany před těmito volbami slibovaly, že budou mít kontaktní kampaň a méně billboardů. Snaží se o to, včetně transparentního financování?
Prázdný marketing bohužel vítězí, většina stran vsadila na kvantitu a láká voliče plakáty a další reklamou. Výsledek je, že náklady kampaně se zdají výrazně vyšší, než strany reálně vykazují, a jakkoliv v tuto chvíli nelze přesně vyčíslit, kolik kampaň té které strany stojí, zdá se, že jde 
o vyšší částky. Celé financování komunální kampaně trpí řadou nedostatků na straně příjmů i výdajů. Strany, které se nejvíce bijí v prsa, jak jsou transparentní, prakticky nezveřejňují vůbec nic. To je vlastně účel našeho předvolebního monitoringu – podívat se za kulisy reklamy a plakátů, které vidíme.

Mají na takové mlžení ohledně peněz politické strany nějaké zdůvodnění?
Je to takový mix utajování a amatérismu. Strany se samozřejmě odkazují na to, že údaje o kampani zveřejní až po volbách, tedy ve výroční zprávě, jak jim to ukládá zákon. My po nich ale nechceme žádné zvláštní informace, které by mohly ohrozit jejich souboj s ostatními ve volbách, pouze jsme od nich chtěli základní informace, kolik chtějí utratit a kde na to vezmou peníze, jaké mají volební týmy 
a kdo kampaň připravuje, což by neměly být nadstandardní požadavky. Jde nám jen o to, aby se zveřejňování takových informací stalo běžným standardem ve všech dalších volbách.

Jde o komunální volby, jejich náklady nesou jak regiony, tak 
i centrály stran. Vědí centra, kde lokální buňky berou peníze na kampaň?
My jsme posuzovali strany v osmi největších městech, ale zároveň jsme se ptali centrál, jak podporují své buňky a zda jim přispívají. Bohužel se ukázalo, že centrály moc nevědí, co se v krajích děje. Nevědí o tom, kde získávají sponzory na lokální kampaň 
a nevědí toho mnoho ani o způsobu kampaně samotné.

Kromě netransparentního financování mají komunální volby 
i kriminální rovinu – kupčení 
s hlasy, které soudy řešily při minulých volbách. Máte signály, že by se kupování hlasů voličů mohlo opakovat?
Kupčení s hlasy budeme letos monitorovat společně 
s dalšími nevládními organizacemi, například s Fondem Otakara Motejla či sdružením Oživení. Ty signály o možném kupčení máme, zatím se bohužel zdá, že by k němu mělo docházet ve velké části vyloučených lokalit, a mohlo by jít dokonce o rozšířenější jev, než tomu bylo v minulých volbách. Z taktických důvodů nechci říkat, o jaké lokality přesně jde, protože budeme 
o volebním víkendu monitorovat situaci přímo na místě 
a případně shánět důkazy o nakupování hlasů, abychom pak případně mohli žalovat u soudu výsledky voleb a žádat jejich zneplatnění a opakování. Jedná se o trestný čin, je tedy nutné mít i konkrétní důkazy pro policii.

Jaká je letos „cena hlasu", co lidem nabízejí či slibují?
To se teprve uvidí, podle těprvních signálů je to škála od nějakých materiálních věcí 
a výhod až po finance, od pytle brambor až po peníze. Všechno se uvidí až během volebního víkendu, budeme rádi, pokud se tomu bude věnovat policie a tam, kde signály dorazí i k ní, aktivně zasáhne proti kupčení. Podle nás je to věc 
s korupčním charakterem, nehledě na to, že takové volby probíhají jako parodie na demokracii.

Máte podezření na kupčení s hlasy či na jiné podvody a nekalosti 
u voleb? Nahlaste to přes web TI www.transparentnivolby.cz

JAN KLIČKA

Autor: Redakce

25.9.2014 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

Úroveň technického vzdělání podle šéfů strojírenských firem klesá

Praha - Úroveň technického vzdělávání se podle 60 procent ředitelů strojírenských firem za posledních deset let zhoršila. Pesimističtější byli v průzkumu mezi 285 podniky šéfové velkých společností. Vyplývá to z průzkumu analytické společnosti CEEC Research, jehož výsledky mají média k dispozici. Kompletní data budou zveřejněna v úterý na konferenci Budoucnost technického vzdělávání na ministerstvu školství.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Anonym ohlásil bombu na pražském hlavním nádraží, vlaky nejezdily

Praha - Policie v sobotu večer kvůli anonymní hrozbě bombou vyklidila pražské hlavní nádraží. Železniční doprava byla na víc než hodinu zastavena. Metro svou stanicí na nádraží projíždělo. Policie bombu nenašla, po původci anonymního telefonátu pátrá. Médiím to řekl mluvčí pražské policie Jan Daněk.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies