Kdo povede veřejnoprávní televizi příštích šest let? Tento týden o novém generálním řediteli rozhodne Rada České televize. Do druhého kola postoupilo pět finalistů.

Favoritem zatím zůstává dosavadní šéf ČT Petr Dvořák, který dostal v prvním kole od radních nejvíc hlasů (15). O pomyslné druhé místo se dělí bývalý ředitel televize Prima Martin Konrád s bývalým šéfem zpravodajství ČT Karlem Novákem.

Oba jdou do volby vybaveni 11 hlasy. Ekonom Petr Vinklář obdržel v prvním kole devět hlasů a někdejší generální komisař české účasti na Expo 2015 Jiří František Potužník osm. Deník se zajímal o jejich pohled na financování České televize a o to, na co by v ředitelské funkci kladli největší důraz.

Peníze v hlavní roli

Česká televize dnes pracuje bezmála se sedmimiliardovým ročním rozpočtem, provozuje šest kanálů a má vlastní studia v Praze, v Brně a v Ostravě. Jaký finanční model pro ni považují jednotliví finalisté za ideální?

Dvořákova finanční strategie nepočítá s razantním navýšením příjmů ani výdajů. Současný šéf nadále předpokládá financování z koncesionářských poplatků. Obdobný pohled razí Karel Novák, který by chtěl ČT financovat také jen z poplatků a podobně jako nyní z jisté míry obchodní činnosti (sponzoring a podobně).

Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš
Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Mít koncesionářské poplatky coby hlavní zdroj financí a zlepšit jejich výběr je plán rovněž Martina Konráda. „Výběr poplatků už několik let klesá, přitom Českému rozhlasu roste. Asi to dělají lépe, a proto bych chtěl provádět výběr poplatků společně s nimi," uvedl pro Deník Konrád. Rád by také našel v rozpočtu úspory, protože dnes podle něj ČT hospodaří se ztrátou.

Odlišný pohled na financování mají zbylí dva kandidáti, Petr Vinklář a Jiří František Potužník. Oba by totiž rádi čerpali i z dalších zdrojů. Podle Vinkláře lze například využít potenciál takzvané „chtěné reklamy" (cílené na základě profilu jednotlivých diváků). Vinklář by také rád zprůhlednil náklady na vlastní tvorbu a zvážil v některých žánrech spolupráci s externími subjekty.

Podle Potužníka by ČT měla rozšířit své služby i o výběrové a zpoplatněné, a kromě návratu reklamy na ČT1 se pokusit i o zajištění nového zdroje financování v podobě ročního příspěvku z rozpočtu. „Jeho procentní vyjádření by zohledňovalo to, zda stát šetří, či může výdaje navyšovat, jakož i to, že nastupuje generace, která místo televize používá počítače a chytrá mobilní zařízení a poplatky platit nehodlá," uvedl Potužník.

Na co lákají projekty

Stávajícího ředitele Dvořáka ostatní kandidáti chválí zejména za zavedení nových programů „Déčko" a Art, vytýkají mu naopak přiblížení České televize formátům komerčních stanic a malou vyhraněnost programů ČT1 a ČT2. Ve vlastních projektech pak kladou důraz na zpravodajství, původní tvorbu a nová média.

„Rád bych uchopil nová média jako sedmý program ČT a resuscitoval ČT24," konstatuje Novák. Také Potužník chce rozšířit nabídku služeb o ty určené online generaci a posílit věrohodnost zpravodajství. Se zvýšením objektivity zpravodajství a s využitím potenciálu všech kanálů počítá i Vinklář.

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš
Babišovy dluhopisy? Sobotka označil jeho zprávu za politický pamflet