Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Karel Schwarzenberg: Nešvary se musí vymýtit!

Praha /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Deník před časem oslovil několik lídrů pražských kandidátek do předčasných voleb do poslanecké sněmovny. Nyní se dostal na řadu také Karel Schwarzenberg, který je jedničkou za stranu TOP 09. I on odpovídá čtenářům Deníku na otázky stavby metra či zklidnění magistrály.

29.8.2009 80
SDÍLEJ:

Lídr pražské kandidátky strany TOP 09, kníže Karel SchwarzenbergFoto: Deník/Vít Šimánek

Jak budete chtít nalákat Pražany, aby volili právě Vás (respektive Vaši stranu)? Budete se snažit zaujmout nějakým konkrétním pražským tématem, které se dotýká velkého množství obyvatel?

Nadcházející volby jsou volby do Poslanecké sněmovny nikoli do zastupitelstva hlavního města Prahy, tudíž se samozřejmě budeme zabývat především celostátními problémy. Je ale nutné říci, že nemůžeme nechat nepovšimnuty nešvary a zlozvyky, které se v Praze zahnízdily.

Už na konci roku by měla být zahájena stavba prodloužení metra na trase A. Brzy by pak mělo následovat zahájení metra trasy D. Jak moc by se měl na financování podílet stát?

Je naprosto jasné, že výstavba metra trasy D měla být zahájena už dávno, ta bude obsluhovat více než 300 tisíc občanů Prahy. V současné době se bohužel nestaví žádná trasa a my bychom se měli ptát proč. Co se týká financování ze strany státu, je ve světě obvyklé, že obdobné velké stavby jsou postaveny na zásadě jistého podílu státu a příslušného regionu a nesmíme také opomenout možnosti příspěvku z EU.

Pražané jsou celkově velmi citliví, pokud se jedná o dopravu. Jste pro omezení provozu na magistrále, tedy s ohledem na dokončení Městského respektive Pražského okruhu? Pokud ano, v jakém rozsahu?

Městský a pražský okruh se snad staví proto, aby auta centrum objela. Až budou příslušné části hotovy, měla by se magistrála přeměnit na městskou třídu. Odstranění magistrály z Václavského náměstí pod zem už mělo být dávno hotové. Je špatné, že Praha si s tím zatím neporadila. Až se teď bude rekonstruovat Národní muzeum, je třeba to rychle dořešit. Jinak bude ta velká obnova znehodnocena. Omezovat provoz, jak se to děje nyní, asi dobrý nápad není. Auta se chovají jako voda. Prostě „potečou“ jinudy a určitě ztěžují život i jiným částem města.

Před časem byl vládou schválen rozsáhlý dokument Politika územního rozvoje. Ten se týká také stavby paralelní dráhy na letišti a Pražského okruhu. Jako poslanec byste s tímto materiálem musel zřejmě také pracovat. Souhlasíte s ním, nebo jste pro jeho přepracování?

Po pravdě řečeno jsem ještě neměl čas všechno si pečlivě prostudovat. Částečně jsem se zabýval problematikou vybudování další dráhy pro Letiště Praha. Bohužel, v tomto případě je to již dávno rozhodnuto a nemám dojem, že na tom lze ještě něco změnit. Též stavba Pražského okruhu ve variantě Jih budí pochybnosti, varianta SS by byla pro Prahu mnohem výhodnější. Ovšem kvůli setrvačnosti plánovačů a finančním zájmům se staví podle plánů, které pocházejí ještě z první republiky a nerespektují, že Praha se mezitím podstatně změnila. Tato problematika se ovšem rozhoduje na úrovni krajů a samostatných obcí. Jsem zvědav, co ještě v tom dokumentu objevím, ale celkem vzato v posledních letech se tyto plány zdají býti spíše ovlivněny zájmy různých lobbyistických skupin a jsou méně řízeny snahou zajistit dobrou budoucnost tohoto města.

Autor: Lukáš Marek

29.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 80
SDÍLEJ:
Ministr spravedlnosti Robert Pelikán.
18

Ministr Pelikán podal žalobu na soudkyni Helenu Královou

Stephen King
DOTYK.CZ
9

Stephen King: do krále hororu se zakouslo děsivé dětství

Autistů přibývá. Terapii musí rodiče platit sami

Rvalo mi to srdce, vzpomíná na období před dvěma lety Magdaléna Čížková. Její dcera Markétka byla dlouho vysněným dítětem, které dělalo rodině jen radost. Zvládala první slova, vesele ukazovala předměty, rozpoznávala zvířátka. Jenomže pak přišel zlom. „Najednou jako by nám oslepla a ohluchla,“ popisuje maminka.

Krize ve Španělsku: Katalánské referendum podpořil další autonomní region

/VIDEO/ Právo na referendum o nezávislosti Katalánska vyhlášené na 1. října je nezadatelné. O tom nepochybují a hlasitě za to demonstrují v Galicii, oblasti Španělska, která má stejný autonomní statut jako odbojné Katalánsko. 

Nejnebezpečnější přechod v metropoli? Najdete ho v Praze 2

/INFOGRAFIKA/ Pražský deník proto připravil výčet nejnebezpečnějších přechodů a křižovatek, kde nejčastěji docházelo ke střetům mezi vozidly a chodci.

Geolog: Sesuvy na trase přes České středohoří nikdy hrozit nepřestanou

Posudky geologické služby v 90. letech umístění dálnice právě sem zásadně zamítaly. Zároveň navrhovaly mnohem bezpečnější řešení. 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení