VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Oprava Karlova mostu je technickou opravou, nikoliv restaurováním

Praha /ROZHOVOR/ - V souvislosti se vzájemným osočováním ministerských a magistrátních památkářů o odbornosti rekonstrukce Karlova mostu jsme se zeptali mluvčího stavební firmy, která rekonstrukci přímo provádí, Pavla Kameníka.

27.1.2009 4
SDÍLEJ:

Pohled na Karlův most z kostela sv. Františka z Assisi.Foto: Eva Kořínková

Jaké práce nyní na Karlově mostě probíhají? Co se dá dělat při mrazivém počasí?
V současné době probíhají takové práce, na které nemají negativní dopad klimatické vlivy. Znamená to, že jsou v souladu s plánem přerušeny všechny tzv. „mokré“ procesy jako např. zdění, provádění izolací apod. Co tedy v tomto počasí děláme? Stavba jede (v souladu s harmonogramem) v útlumovém režimu a v podstatě se připravujeme na to, abychom, až bude opět vhodné klimatické období, mohli naplno začít pracovat. Rozebíráme zábradelní zídku a odstraňujeme, v souladu s projektem, vozovkové vrstvy.

S jakými nečekanými problémy se při rekonstrukci Karlova mostu setkáváte?
Nelze hovořit o nečekaných problémech, určitě ale nebudu hovořit jen za sebe, když řeknu, že mě překvapila mnohdy až hysterická kampaň hanící snad všechny zainteresované strany, které se na opravě podílejí – od objednatele, technický dozor, přes NPÚ až po nás, SMP CZ jako zhotovitele díla.

Kromě opravy zábradlí a povrchu, opravuje se i vnitřek mostu případně opláštění mostních oblouků?
Ne, předmětem této opravy je pouze mostovka, tzn. zábradelní zídky a vozovková souvrství. Výjimkou jsou pouze záchranné práce pod obloukem na Čertovce, kde byla situace tak kritická, že hrozilo zranění lidí procházejících pod mostem odpadajícími kusy poškozených pískovcových kvádrů. Proto jsme zde vytvořili ochranné dřevěné bednění. Tento příklad dokresluje skutečně špatný stav Karlova mostu.

Kolik bylo zatím demontováno kvádrů a kolik z nich se jich vrátilo na původní místo? Kde skončí ty, které se nepoužijí a proč se nepoužijí?
Jsme zhruba v polovině opravy, z parapetních zídek bylo demontováno něco přes 2000 původních kamenů, cca polovina se vrátila zpět na most, dalších více než 800 je uloženo ve zvláštním skladu na tzv. monitoring, kdy se bude ještě dále hodnotit, zda se tyto kameny mohou nějak využít, či nikoliv a zbytek jsou kameny, které jsou pro další využití na mostě nepoužitelné. Musíme si uvědomit, že se jedná o kameny, které se v podstatě rozpadly a tzv. slepence, tzn. téměř zdravé pískovcové desky slepené tvrdou cementovou směsí.

Jak staré jsou kameny, se kterými pracujete?
Zábradelní zídky jsou nejčastěji opravovanou částí Karlova mostu a nejedná se o původní kameny. Původní kameny v zábradlí už hodně dlouhou dobu nejsou (vyjma předpolí mostu), při řadě předchozích oprav byly vyměněny, v polích nad vodou se původní kameny (v parapetních zídkách) vůbec nevyskytují.

Co říkáte na námitky kontroly památkářů ministerstva kultury? Rekonstrukce prý probíhá neprofesionálně.
Nesouhlasím s tímto tvrzením a je mi líto, že nedostáváme takový prostor v médiích jako druhá strana. I když chápu, že třeba novinový titulek „Oprava Karlova mostu probíhá bez chyb“ nepůsobí šokujícím dojmem a je pro někoho nezajímavý. Jako příklad uvedu třeba kritiku dodržení / nedodržení spárořezu. Oprava v podstatě dodržuje původní spárořez. Při předchozích opravách v posledních staletích však nebyl proveden správně a nyní jsou na parapetních zídkách místa, která mají průběžnou spáru třeba přes 3 pole. My vyměníme špatné kameny a zachováme původní spárořez a kritici opravy okamžitě křičí, že oprava je neprofesionální. Pokud bychom však nedodrželi původní spárořez, křičela by jiná strana, že Karlův most ničíme. A takto to je s většinou připomínek. SMP CZ je firmou, která realizuje opravu podle odsouhlasené projektové dokumentace, v souladu se stavebním povolením, podle schválených technologických postupů. A svou práci dělá profesionálně a správně.

Jak si vysvětlujete, že se památkáři min. kultury a magistrátu ve svých posudcích na rekonstrukci tolik liší?
Musíme odlišit dvě věci. Oprava Karlova mostu je technickou opravou, nikoliv restaurováním. Myslím si, že zde je příčina těch rozdílných pohledů.

Je pravdou, že magistrát nedodal potřebnou dokumentaci k opravě zábradlí a neměl zkompletovaný a aktualizovaný stavebně historický průzkum?
Na tuto otázku nejde odpovědět jednoznačně ano nebo ne. Dokumentace předaná magistrátem je dostačující k provedení opravy. Archeologický průzkum pochopitelně probíhal (k dispozici je celá řada záznamů), nebyl pouze formálně nahlášen Archeologickému ústavu. Zda tyto 2 skutečnosti jsou důvodem k tomu, aby někteří novináři psali články o tom, že se porušuje zákon, či je oprava zfušovaná, nechám na posouzení jiných.

Autor: Jan Piroch

27.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
3 10

Sociální demokraty táhnou dolů vlastní kostlivci

Severní Korea odpálila další raketu.
27

Severní Korea odpálila další balistickou střelu, Japonsko protestuje

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, tvrdí NKÚ

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015 investice do zlepšení sportovišť netransparentně. Rozdělené dotace navíc resort málo kontroloval. V dnes zveřejněné zprávě to uvedl Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podle ministerstva jsou zjištěné problémy důsledkem špatně nastavených pravidel pro financování sportu u předchozích vedení úřadu.

Král drsných bonmotů na jižní Moravě. Zeman zamíří do armaturky i za zbraněmi

Nedemokratická cesta, jak se politika zbavit, je kalašnikov. Od tohoto výroku prezidenta Miloše Zemana při poslední oficiální cestě na jižní Moravu uplynulo 490 dnů. A právě v tento den Zeman v Brně zahájí čtvrtou návštěvu. Do regionu ale prezident přijel už v neděli. „Večer se v Brně setkal s ministryní školství Kateřinou Valachovou," potvrdil mluvčí hlavy státu Jiří Ovčáček.

Pařížská starostka: černý feministický festival nesmí zakazovat vstup bílým

Pařížská starostka Anne Hidalgová vyzvala k zákazu připravovaného černého feministického festivalu, který se má konat v červenci v Paříži. Vadí jí, že organizátoři chtějí zakázat účast bílým lidem. Uvedla to agentura AFP.

Pot a zápach: pražští cestující se v autobusech MHD budou i dále dusit

S prvními teplými dny se opět objevuje známý nešvar: zápach v pražských autobusech. Cestující se osvěžovačů vzduchu nedočkají. Pomůžou jen klimatizované vozy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies