Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na okraji Karviné vyroste spalovna komunálního odpadu

Karviná -Diskuze o tom, jakým směrem se kraj vydá v otázce likvidace komunálního odpadu, je zřejmě u konce.

17.1.2009 9
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Foto: Milan Jaroš

Ze dvou posledních vhodných lokalit nakonec politici vybrali areál uzavřeného Dolu Barbora na okraji Karviné. Tam by do roku 2015 měla vyrůst centrální spalovna komunálního odpadu, jež by byla díky své kapacitě schopna spalovat odpad, který vyprodukuje většina domácností v Moravskoslez­ském kraji.

Stavba má ale jeden háček. Kvůli současné legislativě nemůže společnost, již nyní vlastní kraj s cílem postavit spalovnu a provozovat ji, čerpat prostředky na stavbu spalovny z evropských fondů.

„Je to nedokonalost současné legislativy v oblasti životního prostředí a naším úkolem bude dosáhnout změny. Ve spalování odpadu je totiž budoucnost tohoto oboru,“ tvrdí náměstek karvinského primátora Dalibor Závacký, jenž se touto problematikou zabývá.

Podle něj je na 90 procent jisté, že spalovna bude stát v areálu bývalého Dolu Barbora. „Schválně neříkám, že je to definitivní, protože v oblasti se provádějí výkupy pozemků a pokud by se narazilo na nepřekonatelnou překážku, musela by se spalovna umístit jinam. Ovšem nepředpokládá se to,“ řekl Závacký.

O stavbu a veškerou legislativu spojenou s touto investicí se stará loni založená společnost KIC Odpady, jejímž stoprocentním vlastníkem je momentálně Moravskoslezský kraj. Ten chce letos akcie rozprodat jednotlivým obcím, které tam plánují odpad spalovat.

Náměstek hejtmana Miroslav Novák potvrdil Závackého slova o špatné koncepci české legislativy získávání peněz do oblasti odpadového hospodářství. „Aby spalovna byla ekonomicky rentabilní, potřebujeme získat nejméně 35 procent nákladů na její stavbu z evropských zdrojů. Další část nákladů by pokryla půjčka u Evropské banky a část by dokryl kraj, popřípadě obce,“ řekl Novák.

Spalovna by měla kromě vlastního spalování odpadu produkovat i teplo, o které už údajně projevila zájem společnost Dalkia. Ta zásobuje teplem mj. Karvinou.

Ačkoli stavbě spalovny musí předcházet schválená studie EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí, ekologové už bijí na poplach. „Karvinsko je ekologicky nejzatíženějším regionem v Evropě a my si tu necháme postavit spalovnu. Jsme rozhodně proti,“ řekl Václav Gavlovský ze Sdružení obcí Karvinska.

Náměstek Dalibor Závacký nechce polemizovat o tom, zda spalovna zatíží životní prostředí. „To zařízení bude pracovat s nejmodernějšími technologiemi, které vyhovují všem normám. My však chceme vybudováním nové spalovny perspektivně na mnoho let dopředu vyřešit problematiku likvidace odpadu. Budoucnost totiž není ve skládkování, ale ve spalování,“ tvrdí Závacký.

Autor: Tomáš Januszek

17.1.2009 VSTUP DO DISKUSE 9
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tomáš Procházka
9

Komentář Tomáše Procházky: Klíčové volby. Německo hot, Česko čehý

Ilustrační foto.
5

Dálnice se opravují podle plánu. Ale šnečím tempem

OBRAZEM: Nejlepší fotografie týdne

Prohlédněte si nejpovedenější snímky našich fotografů pořízené během uplynulého týdne.

AUTOMIX.CZ

Tatra postavila unikátní osmikolku se všemi řiditelnými koly. Hýbe se jako krab

Česká automobilka Tatra se pochlubila jednou unikátní novinkou. Pro jistého švýcarského zákazníka totiž postavila osmikolový podvozek se systémem řízení kol všech čtyř náprav. Vůz díky tomu umí mimo jiné takzvaný „krabí chod", tedy jízdu šikmo vpřed či vzad doleva nebo doprava při stejném úhlu natočení všech kol. Není divu, že novinka v Kopřivnici dostala právě přezdívku "Krab".

Když nemáte máslo, tak tam dejte sádlo. Deník srovnal ceny alternativ k máslu

/INFOGRAFIKA/ Při pohledu na titulní strany deníků či strkanice v obchodech by se mohlo zdát, že Česko zasáhla máslová apokalypsa. Čtvrtkilová kostka se prodává v průměru za 52 korun, za poslední dva roky cena narostla skoro o 15 korun. Výrazně prý proto zdraží i vánoční cukroví.

Soud se zastal „zakleknuté firmy“. Bude Česko platit milionové odškodné?

Daňoví poplatníci by se v blízké budoucnosti mohli „prohnout“ a nechtěně zaplatit stovky milionů korun jako odškodné soukromé firmě za přílišnou horlivost úředníků a celníků.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení