VYBERTE SI REGION

Proces se silničním pirátem Trpišovským provázejí spory se znalci

Praha – Na konec června odročil v úterý Krajský soud v Praze proces s řidičem Alešem Trpišovským (44), který podle obžaloby v samém závěru roku 2010 ohrožoval na dálnici D1 pomaleji jedoucí auta vybržďováním a s jedním se střetl.

13.6.2012 15
SDÍLEJ:

Podnikatel Aleš Trpišovský Foto: čtk

V úterý znalci naznačili, že řidič, který do Trpišovského mercedesu se značkou se čtyřmi dvojkami zezadu narazil, nemohl nehodě zabránit.

Vyplývá to ze slov Aleše Vémoly z renomovaného znaleckého ústavu v Brně, který má jasno: jestliže se Trpišovský zařadil těsně před jedoucí auto a zanechal minimální odstup – ať už některé výpovědi hovoří o několika metrech a jiné jen o centimetrech – nedal druhému řidiči šanci zareagovat. Bezpečná vzdálenost by při 130kilometrové rychlosti povolené na dálnici byla 36 metrů. „A předjíždění zprava – pokud tam bylo – je také špatně," dodal Vémola.

Advokát Michal Pacovský ale znalecké závěry zpochybňuje. Po dvě hodiny se snažil debatovat o technických detailech technologií, jimiž jsou drané automobily vybaveny – například o funkci adaptivního tempomatu, který sice lze vypnout, ale už nejde vypnout automatický brzdný systém, který vozidlo začne sám přibrzďovat, jestliže jeho čidla zaznamenají před autem překážku. A je prý možné, že brzdil jen tento automat… „Od počátku také nikdo neřešil druhou možnou variantu: že řidič nabouraného vozu nedodržel bezpečnou vzdálenost a podíval se do kufru auta pana Trpišovského," prohlásil advokát při odchodu z jednací síně.

Nebrzdil a telefonoval

V tom je s ním zajedno i jeho klient. „Ten člověk se nevěnoval řízení; auto mu samo zpomalilo," řekl Tpišovský, podle jehož mínění řidič auta, které do něj narazilo zezadu, vůbec nešlapal na brzdu. A navíc prý těsně před střetem telefonoval. Trpišovský má také vážné výhrady ke slyšeným znalcům. „Oni se smáli, arogantně koukali na hodinky a zesměšňovali otázky mého pana doktora," postěžoval si.

Podnikatele Trpišovského stání zástupce Tomáš obžaloval z pokusu o těžké ublížení na zdraví a z poškození civí věci. V případě, že ho trestní senát soudce Ivo Zelinky uzná vinným, mu hrozí pět až 12 let vezení. Trpišovský vinu odmítá, připustil pouze překročení dovolené rychlosti, „problikávání" pomalejšího auta či ukázání vulgárního gesta. Většina dosud slyšených svědků včetně obou vybržďovaných řidičů ale jeho verzi události vyvrací.

Za pravdu mu dala pouze jeho bývalá asistentka, která s ním seděla v autě – i ta však původně na policii vypovídala jinak. A při výslechu u soudu v jednací síni často mlčela nebo odpovídala krčením rameny. Ve prospěch obžalovaného nevyzněl ani psychologický posudek, podle něhož by neměl získat potřebné potvrzení, pokud by se ucházel o místo řidiče z povolání. On sám tvrdí, že už najezdil dva miliony kilometrů.

Jednání soudu pokračuje 26. června výslechem znalců objednaných obhajobou.

Autor: Milan Holakovský

13.6.2012 VSTUP DO DISKUSE 15
SDÍLEJ:
Ilustrační foto
5

Od roku 2007 ubývá žen, které berou antikoncepci

Škoda 450 s Miss USA 1957 Charlottou Sheffieldovou.
14

Nejslavnější český kabriolet oslaví šedesátku. Víte, že pobláznil i Ameriku?

Svého dinosaura má i Nicolas Cage, Mongolsko je chce zpět

Mongolský pastevec Gelegraš si vylepšoval svůj příjem tím, že vodil turisty za starou dinosauří lebkou nedaleko útesů Bajanzag v poušti Gobi. Jednoho dne však zkamenělina zmizela. Podobně byly tisíce dalších zkamenělin ukradeny od té doby, co tam americký cestovatel Roy Chapman Andrews, který byl inspirací pro filmovou postavu Indiana Jonese, ve 20. letech minulého století objevil vejce dinosaurů.

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u čtyřiaosmdesátiletého církevního představitele začaly projevovat zhruba na jaře loňského roku a o Vánocích se zhoršily natolik, že musel být na několik dní hospitalizován. Nemoc mu byla diagnostikována po Novém roce, nyní je v domácím ošetřování. Informuje o tom jeho osobní web.

Motorový surf z Moravy dobyl svět, výroba se blíží továrnám formule 1

Holdujete surfování? Pak máte na českých rybnících problém. Ale jde to i bez mořského příboje. Brněnský inženýr Martin Šula vsadil na vývoj motorizovaného surfu, který si poradí bez vln. Dnes dominuje světovému trhu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies