VYBERTE SI REGION

Každý den si létali pro smrt

Escondido - „Bojoval jsem v Tichomoří,“ vzpomíná exkluzivně pro Deník válečný pilot kapitán Stanley Winifield "Swede" Vejtasa (1914) z legendární americké válečné letadlové lodi Enterpsise.

7.5.2011 2
SDÍLEJ:

Stanley Švéd Vejtasa bojoval v Tichomoří proti nacismu.Foto: archiv Radek Gális

Zatímco v Evropě v květnu 1945 skončila válka, v Tichomoří se dál válčilo. Bojů se přitom aktivně, stejně jako po celou dobu války, účastnili i Čechoslováci.

V paměti milovníků historie jsou tisíce Čechoameričanů, kteří během války vstoupili do americké armády. Byli to lidé, kteří měli československé předky už z 19. století a byli na to hrdí. Za války bojovali za Československo, i když třeba už neuměli ani slovo česky. Mezi válečnými hrdiny byl také pilot, kapitán Stanley „Švéd“ Vejtasa (1914) z Kalifornie, který sloužil na legendární letadlové lodi Enterprise a účastnil se bitev s Japonskem v Tichomoří.

„Stal jsem se pilotem bojového střemhlavého bombardéru po absolvování letecké školy amerického vojenského námořnictva ve floridské Pensacole v srpnu 1939,“ vzpomíná Stanley Vejtasa exkluzivně pro Deník. „Byl jsem přidělen do aktivní služby na americkou leteckou loď Yorktown, která kotvila v kalifornském San Diegu. A co si myslím, že bylo ve válce nejhorší? Malá připravenost amerických ozbrojených sil, když Japonci zaútočili na přístav Pearl Harbor. Pozemní i letecké síly to tenkrát úplně zaskočilo,“ přiznává Stanley Vejtasa.

Bojoval jsem v Tichomoří

Po vypuknutí války s Japonskem se Yorktown zapojil do bojových operací proti nepříteli. Vejtasa byl u toho a podílel se na útocích proti japonským cílům na Marshallových a Gilbertových ostrovech. Poprvé na sebe výrazněji upozornil během bitvy v Korálovém moři.

Vojáky čekaly lety z palub letadlové lodě za nepřítelem. „My piloti jsme byli dobře vycvičení. Ani já, ani ostatní piloti jsme při bojové misi neměli strach, že bychom se z ní nevrátili,“ zdůrazňuje americký válečný pilot.

„Nejhorší byly bitvy válečných lodí na otevřeném moři. Měli jsme za úkol potopit nepřátelská plavidla, ale čelili jsme přitom těžké a přesně cílené protiletadlové palbě. Riskovali jsme, že nás nepřátelské lodi sestřelí,“ vzpomíná.

Stanley Švéd Vejtasa se během druhé světové války měl co ohánět.

„Byl jsem členem posádky amerických válečných plavidel Yorktown a Enterprise během všech počátečních tichomořských bitev. Zúčastnil jsem se bitev u Makin Island, Salamaua a Lae, Guadalcanal, Russell Islands, v bitvách v Coral Sea, u Tulagi, u ostrovů Santa Cruz a byl jsem také při potopení japonské námořní lodi Shoho,“ vypočítává výčet svých válečných aktivit. „Na konci druhé světové války jsem pak nacvičoval s leteckou skupinou v kalifornské Alamedě invazi do Japonska.“

Jestli byl kolem něho někdo další, který měl české kořeny, Stanley Vejtasa neví. „Z válečné doby si nevybavuji žádné další piloty s českým jménem,“ vzpomíná.

Mí prarodiče přišli do Ameriky z Čech

Stanley Vejtasa je hrdý na to, že pochází z Čech, i když český jazyk nezná. „Česky nemluvím, veškerá slovíčka nebo výrazy, které jsem se v mládí naučil, jsem už dávno zapomněl,“ přiznává s úsměvem.

Stanley Vejtasa má přezdívku Švéd. Proč, když jeho předkové pocházeli z českého území?

„Přezdívku Švéd (Swede) jsem dostal od velícího důstojníka naší perutě, který prohlásil: Ten pilot s blonďatými vlasy – nikdo nedokáže vyslovit to jméno – to bude Švéd (Swede). A to mi zůstalo po celá válečná léta,“ usmívá se Stanley Sweede Vejtasa.

Bojoval za Ameriku, ale moc dobře tehdy věděl, že bojuje i za okupované Československo. Jeho předkové totiž odtud pocházeli a on to moc dobře ví.
„Můj otec byl Čech, i když se narodil v roce 1885 na statku poblíže Fairdale v Severní Dakotě. Moje matka je Norka a pochází z rodiny, která hospodařila u Fairdale. Můj děd, otec mého otce, se narodil 18.října 1855 na Moravě. Do Spojených států přišel v roce 1880. Moje babička jménem Francis Svoboda se narodila 11.listopadu 1870 a do Spojených států přišla v roce 1881. Můj otec se usadil na farmě ve východní Montaně v roce 1911, takže měl podobné začátky jako jeho rodina v Severní Dakotě. V roce 1884 si Frank, otec mého otce, vzal paní jménem Francis Svoboda Žili na farmě a pěstovali ovocné stromy. Měli 11 dětí, sedm chlapců a čtyři dívky. Všichni již zemřeli, nejmladší Stanley zemřel loni v prosinci. Bratr mého otce Frank sloužil během druhé světové války jako americký voják v Evropě.

I když je Stanley Vejtasa Američan, kořeny jeho rodu jsou v Evropě. A kdy sem válečný hrdina přijede?

„Ačkoliv jsem hodně cestoval po Evropě, neměl jsem dosud příležitost navštívit své příbuzné v České republice,“ přiznává Stanley Vejtasa, který se téhle možnosti i přes svůj vysoký věk stále nevzdává. „Mám dopisy a emaily od řady příbuzných, kteří tady v České republice žijí,“ dodává válečný pilot kapitán Stanley Švéd Vejtasa, jeden z dosud žijících hrdinů druhé světové války.

Autor: Radek Gális

7.5.2011 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Aston Martin postaví 25 nových exemplářů modelu DB4 GT. Cena je astronomická

Britská automobilka Aston Martin se vrátí k výrobě vozu, jehož život byl původně vymezen lety 1959 až 1963. Příští rok totiž obnoví produkci slavného modelu DB4 GT, v plánu je stavba 25 kusů.

Taneční soutěž StarDance vyhrál Piškula před Bankem a Plodkovou

Praha - Vítězem osmé řady taneční soutěže StarDance se stal herec Zdeněk Piškula, který tančil s Veronikou Lálovou. Ve finále dnes předstihl lyžaře Ondřeje Banka s Evou Krejčířovou. Třetí skončila v diváckém hlasování herečka Jana Plodková s Michalem Padevětem. Odborná porota v přímém přenosu České televize ohodnotila stejným počtem bodů dnešní výkony Piškuly a Plodkové, Bank v tomto pořadí zůstal třetí.

Zaorálek míří do Turecka, jednat bude i o zadržených Češích

Ankara/Praha - Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek odlétá v pondělí na dvoudenní návštěvu Turecka. Chce jednat o migrační krizi a podpořit vzájemné obchodní vztahy, bude se ale zabývat i případem dvojice Čechů, kteří byli v zemi zadrženi kvůli údajné příslušnosti ke kurdským milicím. Věnovat by se měl i problematickému projektu stavby turecké elektrárny Yunus Emre, na který poskytla úvěr Česká exportní banka (ČEB) a pojistila ho státní pojišťovna EGAP.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies