„Dojedete na konečnou a máte tam třeba tři hodiny, než se vracíte zpět. Čas strávený čekáním se nepočítá do fondu odpracované doby. Takže někteří jezdí od půl páté ráno do osmi do večera, a na konci zjistí, že nemají odpracovanou ani základní dobu," vysvětlil šofér Jiří Drlík.
SOBOTKA PROBLÉM ŘEŠIL NA POSLEDNÍ CHVÍLI
Odradit nespokojené řidiče od protestů se dnes pokusil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Slíbil, že vládě navrhne uvolnit na navýšení platů řidičů autobusů 420 milionů korun z rozpočtové rezervy.
Podle předsedy Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka ale od premiérovy nabídky nelze očekávat zlom. "To se mohlo stát už dřív," řekl Pomajbík ČTK. Slíbených 420 milionů navíc podle předsedkyně Asociace krajů ČR Jany Vildumetzové (ANO) náklady krajů nepokryje, požadavek krajů byl jedna miliarda korun. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) označil Sobotkův návrh za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný.
Největší problémy přinese čtvrteční stávka zřejmě cestujícím v Jihomoravském kraji. Do stávky se tam zapojí řidiči šesti dopravců, jimiž jsou Bors Břeclav, Adosa, ČSAD Kyjov Bus, Vydos Bus, Tourbus a ČAD Blansko.
Spoje v Jihomoravském kraji ve čtvrtek nevyjedou na 67 autobusových linkách z 225 a na 71 linkách pojedou jen částečně. MHD v Brně a linky z Brna do okolních vesnic s označením do čísla 99 pojedou bez omezení. S výjimkou MHD v Blansku pojedou městské autobusy i v dalších okresních městech, vyplývá z údajů na webu koordinátora jihomoravské dopravy Kordis JMK.
Náhradní spoje nabídla například svým zaměstnancům firma Gumotex. Spoje Brno-Praha kraj zajistí.
V Olomouckém kraji se na komplikace musí připravit především cestující na Šumpersku a Jesenicku. K protestu se v těchto regionech chce přidat značná část řidičů. Naopak na Olomoucku, Přerovsku a Prostějovsku by stávka provoz autobusových linek poznamenat příliš neměla.
Ke stávce se připojí také řidiči MHD v České Lípě. Vedení města se dnes se zástupci dopravní společnosti BusLine dohodlo, že zajistí linky, které přepravují nejvíce lidí.
Na jihu Čech řidiči ve čtvrtek stávkovat nebudou. Jihočeských kraj se dnes dohodl s dopravci, kteří souhlasili s tím, že se budou na zvýšení mezd podílet. Krajští zastupitelé už v březnu vyčlenili na zvýšení mezd řidičů 50 milionů korun.
Na Vysočině se čtvrteční stávka dotkne několika linek z Jihomoravského kraje, například na Žďársku. Linkových autobusů objednávaných Krajem Vysočina se stávka zřejmě nedotkne.
Podobně na tom budou i cestující v Pardubickém kraji, konkrétně na Orlickoústecku a Svitavsku. Stávka se tam bude týkat 38 spojů, které jezdí z Olomouckého kraje.
Žádné problémy ve čtvrtek neočekávají autobusoví dopravci v Královéhradeckém a Ústeckém kraji. Podobná situace je podle zjištění ČTK i ve středních Čechách, kde se někteří řidiči ke stávce zřejmě připojí alespoň symbolicky.
Také v Moravskoslezském kraji ve čtvrtek šoféři autobusů stávkovat nebudou. ČTK to řekl náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS). Někteří z řidičů zřejmě podpoří stávku symbolicky, například si oblečou výstražné vesty.
Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání. Zavedla také příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali.
Řidiči proti nízkým mzdám protestují od října 2015. Podle odborářů je hlavní problém v systému vypisování veřejných zakázek na provozování autobusových spojů od krajů, které veřejnou dopravu platí. Jde jim jen o nejnižší cenu, což se pak promítá do platů řidičů. Vláda vloni rozhodla, že od letošního ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu na 98,10 koruny na hodinu. Předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD) tehdy uvedl, že měsíční příjmy řidičů vzrostou o tisíce korun. Řidiči ale dostali přidáno méně, než očekávali. Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny.
Sobotka dnes vládě navrhl uvolnit 420 milionů korun z rozpočtové rezervy ve prospěch krajů na navýšení platů řidičů. Částka by měla pokrýt zhruba polovinu letošních nákladů.
Nicméně ministr dopravy Dan Ťok (ČSSD) označil Sobotkův návrh řešení za nefunkční a v krátkém čase neproveditelný. Ťok v tiskové zprávě uvedl, že nejjednodušším řešením je posílit financování oprav krajských silnic, přičemž kraje by peníze mohly využít k co nejrychlejšímu navýšení platů řidičů.