VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Knihy stále ještě jezdí za svými čtenáři

Praha - Nevěřil jsem vlastním očím. Před okny mi stál autobus plný knížek! V době, která, jak se mi zdá, knížkám příliš nepřeje a čtenářů ubývá, o penězích hanba hovořit, stále ještě za svými čtenáři jezdí bibliobusy.

24.1.2012 1
SDÍLEJ:

MLADÝ ČTENÁŘ. Díky pojízdné knihovně se mnoho dalších dětí seznámí s kouzlem knihy. Foto: Deník/Michal Achremenko

První bibliobus, jak mne poučila Vanda Fritschová, vedoucí Oddělení mobilních služeb Městské knihovny v Praze, vyjel do ulic hlavního města 7. dubna 1939. 150 tisíc korun na jeho nákup tehdy věnovala Pražská městská pojišťovna.

Zajížděl do 14 stanic v okrajových částech města. Ale už v květnu 1940 jej rekvírovala německá armáda a bibliobus pak dosloužil jako pojízdný lazaret na frontě.

A přece jezdí!

Činnost pojízdných knihoven byla obnovena v roce 1949, kdy 18 stanic dvou bibliobusů umožnilo zrušit stejný počet malých poboček knihovny.

V 50. letech minulého století zůstal ale už jen jediný a teprve v roce 1961 vyjel do ulic Prahy opět druhý. Jeden rozvážel knihy pro dospělé čtenáře, druhý knihy pro děti a mládež, což se však neukázalo jako optimální, a proto od roku 1968 začal jezdit ještě třetí, který sloužil současně dospělým i dětem a mládeži.

Později přijaly toto uspořádání i ostatní dva. Bibliobusy měly 22 stanic, jednu z nich na tehdy velmi strategickém místě, v továrně Praga.

Oddělení pojízdných knihoven patřilo pod Ústřední knihovnu, mělo svůj autonomní knižní fond a autobusy parkovaly před Městskou knihovnou na Mariánském náměstí.

Od ledna 1991 se staly pojízdné knihovny organizační součástí Obvodní knihovny pro Prahu 10 a 15. Od 1. ledna 2009 se pojízdné knihovny osamostatnily a vytvořily základ nového oddělení mobilních služeb se zázemím v areálu Ateliéry Hostivař. Ale přese všechny peripetie zůstává to hlavní, knihy jezdí za svými čtenáři a mají jich dost.

Za kým jezdí?

Vrátím se k bibliobusu, který mi jednou za 14 dní parkuje před okny. Se zvědavostí jsem se do něj vypravil a k mému velkému překvapení jsem na cestě potkával sousedy s taškami plnými knih, s dětmi, které si vybíraly obrázkové knížky. Jedním z knihovníků „na cestách“ je i Pavel Machart, který rozváží slovo už více než 20 let.

„Po Praze mají bibliobusy 18 stanic a dvě školní stanice, na každou z nich zajíždíme jednou za 14 dní,“ řekl Machart, který právě doporučoval návštěvnici jistou knihu z oboru, o který projevila zájem.

„Nejpilnější čtenáře mám v Malešicích, tam jich do autobusu přichází 45 až 70, na nejslabší štaci je jich asi 20,“ uvedl Machart. „Jedna paní v důchodu si pravidelně půjčuje kolem 20 knih,“ chválí si. Optimální počet zájemců však podle něj činí asi 50 lidí. „Pak se jim mohu plně věnovat a v pohodlí jim vyhovět,“ vysvětluje.

Na zastávce autobus stojí obvykle čtyři hodiny, někde dvě hodiny a v bibliobusu jsou zhruba tři tisíce knih pro dospělé i děti, dvě třetiny tvoří beletrie, zbytek pak naučná literatura. Bibliobusy nabízejí také audioknihy na CD.

Bibliobusy ve světě

Pojízdné knihovny nejsou ani zdaleka českou specialitou. Velmi specifické postavení mají například ve Finsku vzhledem k jeho velké rozloze a řídkému osídlení, zvláště na severu země. První pojízdná knihovna s koňským potahem tam vyrazil na cesty už v roce 1913. Dnes je v této zemi 12 606 stanic a ve Finsku se dokonce bibliobusy vyrábějí i pro ostatní země. Podle požadavků zákazníků se na ně předělávají autobusy.

V Německu jezdí 110 bibliobusů, ve Španělsku 85, jezdí i v Holandsku, Švédsku a v Rusku. Ve Finsku navíc brázdí pobřežní vody i lodě s nákladem knih pod sloganem „Nikdo není osamělý ostrov, pokud za ním vyplouvají knihy“. První biblioloď vyplula už před 35 lety.

Jen v Praze a Plzni

„V České republice jezdí bibliobusy jen dva v Praze a jeden v Plzni,“ říká Vanda Fritschová, která mne upozornila, že tato služba oslavila v roce 2009 už 70 let. Její činnost přerušila vlastně jen 2. světová válka. „Je to důležitá služba, a to i přes poměrně hustou síť kamenných poboček. Bibliobusy zaplňují „bílá“ místa na knihovní mapě Prahy a jezdí tam, kde nefunguje buď „kamenná“ knihovna, nebo pobočka MKP, či místní knihovna. Obsluhují především starší lidi, hendicapované, děti a maminky s dětmi. Bibliobusy nabízej stejné služby jako pobočky MKP včetně internetu,“ říká.

Provoz bibliobusů je hrazený z rozpočtu Městské knihovny v Praze, stejně jako provoz kterékoliv jiné pobočky v síti. Z důvodů finanční situace i v MKP v letošním roce proběhne řada úsporných opatření, dojde k úpravě otevírací doby, bohužel i k uzavření několika poboček, ke zvýšení poplatků, u nichž vzrostly náklady a také k omezení nákupu knihovního fondu.

„Městská knihovna v Praze nabízí na vybraných pobočkách e-knihy i čtečky knih. Máme přes 200 titulů, které si lze najít na našem webu,“ říká Vanda Fritschová, která sice vystudovala střední průmyslovou školu, ale na mateřské dovolené vypomáhala v knihovně a u knih už zůstala. Z brigádnice na mateřské dovolené se stala knihovnice. Odbornou klasifikaci získala v rekvalifikačním kurzu pořádaném Národní knihovnou. V městské knihovně pracovala v akvizici i ve službách. Od roku 2009 je vedoucí Oddělení mobilních služeb.

Autor: Michal Achremenko

24.1.2012 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Obyvatelé vchodu, kde hořelo, se ještě vrátit nesmějí. Čekají ale až je hasiči vyzvou, aby si mohli z bytů vzít aspoň pár věcí.
9

Požár paneláku v Jirkově: "Včera jsem se hroutila, dnes to beru s nadhledem"

Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy Kateřina Valachová.
AKTUALIZOVÁNO
15 17

Valachová chce maturitu SOŠ z matematiky do roka po gymnáziích

Doprava v Brně v roce 2050? Sdílení cest, o pětinu méně aut, tvrdí plán mobility

Pruhy v protisměru pro cyklisty v jednosměrkách? Rozšíření pěších zón? Přednost autobusů na křižovatkách? Tyto a desítky dalších návrhů ovlivňujících dopravu v Brně představil městský plán mobility do roku 2050. Do 30. dubna k němu lidé mohou zasílat připomínky.

Hitlerův telefon se na aukci prodal za téměř čtvrt milionu dolarů

Telefon nacistického vůdce Adolfa Hitlera se na dnešní aukci ve Spojených státech prodal za 243.000 dolarů (6,2 milionu Kč). Oznámil to aukční dům Alexander Historical Auctions. Vyvolávací cena činila 100.000 dolarů. Prodejní cena se nacházela zhruba v polovině předpokládaného rozpětí 200.000 až 300.000 dolarů, napsala agentura AFP.

Janeček: EET funguje, krácení tržeb je menší

Nejenom obchodníci, ale i berní úředníci finalizují přípravy před druhou vlnou EET. Jak říká v rozhovoru pro Deník šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček, úředníci zohlední dobrou vůli podnikatele.

Nizozemský publicista: Wilders volby vyhrál už před hlasováním

Klíčovým úkolem pro nizozemské politiky by měla být snaha zasypat příkopy, které se mezi občany vytvářejí v souvislosti s březnovými parlamentními volbami. Myslí si to nizozemský učitel a publicista s tureckými kořeny Halil Karaaslan. Krajně pravicová Strana pro svobodu (PVV) Geerta Wilderse podle něj v zásadě vyhrála už před samotným hlasováním, neboť ostatním stranám dokázala vnutit svůj pohled na situaci v zemi a svou velmi vyhraněnou interpretaci problémů, s nimiž se teď Nizozemsko potýká.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies