VYBERTE SI REGION

Kolem dálnice D8 má vést nová trať

Praha - Ministerstvo dopravy chystá v takzvané Superkoncepci i první vysokorychlostní železnici, a to z Česka do SRN.

9.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Jak by se vám líbilo nasednout v Praze do vlaku a za necelou hodinu vystoupit v německých Drážďanech?

Teď to rychlík nebo autobus nezvládne rychleji než za dvě hodiny. Za pár let by to mohlo být za polovinu.

Na ministerstvu dopravy totiž v rámci takzvané Superkoncepce vzniká plán na první vysokorychlostní železnici v Česku. Měla by vést z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan a dále do Berlína a vlaky by na ní jezdily rychlostí 200 až 300 kilometrů v hodině.

Kolem autostrády

Aby však soupravy takovou rychlostí mohly jet, musí se postavit zcela nová trať, která bude co nejrovnější, bude mít příznivé stoupání i klesání a nebude se nikde křížit se silnicí. Už tento měsíc by měla být hotova studie, která nastíní ideální vedení rychlotrati. „Ta trasa by měla zhruba kopírovat dálnici D8. Současná trať, která vede do Ústí nad Labem, by zůstala zachována, ovšem spíše pro vnitrostátní dopravu,“ řekl včera Deníku šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka.

Rychlostní tratě znají Češi zatím jen ze západní Evropy. Běžné jsou v Německu (vlaky ICE) nebo ve Francii (soupravy TGV). V České republice se od roku 2003 po kolejích prohání souprava Pendolino, která by dokázala jet rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Ovšem nemá kde.

Většina železničních tratí je postavena (trasována) ještě za dob Rakousko-Uherska. Vyšší rychlosti tedy brání množství zatáček i křížení se silnicemi. Až nová trať do Drážďan by to konečně mohla změnit. „Je pravda, že postavit vysokorychlostní železnici je velmi drahé, kilometr zhruba vyjde na 500 až 800 milionů. Ovšem první propočty zatím ukazují, že je to návratná investice,“ říká ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Miliardový kšeft

Velmi hrubým odhadem by na stavbu cca 140 kilometrů rychlostní železnice bylo zapotřebí minimálně kolem 70 až 100 miliard korun. Podle Sosny jsou ale v tomto směru velmi aktivní hlavě Sasové, se kterými intenzivně jednají úředníci ministerstva dopravy.

Česko a Německo totiž o peníze na rychlostní trať požádají společně EU. Poměrnou část pak budou financovat z vlastního rozpočtu. „Musíme se proto shodnout na přesném vedení trasy, na sklonu trati i na rychlosti v jednotlivých úsecích,“ říká Sosna.

Výhodou by mohl být fakt, že s vysokorychlostní železnicí v okolí dálnice D8 počítají některé územní plány. Na mnoha místech je ponechán souvislý pás pozemků o šířce až šest set metrů. Relativně nejsložitější by tak bylo překročení oblasti Krušných hor – ty by vlak musel podjet tunelem.

Ministerstvo dopravy ale zatím nechce odhadovat, kdy přesně by se mělo poprvé „kopnout do země“. Studie o proveditelnosti celé trati totiž není definitivně hotova a hlavně – plán na novou trať do Německa je součástí zmiňované dopravní Superkoncepce. Tou chce ministr dopravy Vít Bárta pojmenovat priority dopravy až do roku 2025.

„Osobně bych to viděl spíše až k tomu roku 2025,“ odhaduje opatrně Sosna.

Autor: Jan Klička

9.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Prosinec bude teplotně průměrný, nejchladněji bude mezi svátky

Praha - Následující čtyři týdny budou teplotně průměrné, nejchladnější by mělo být období mezi svátky. Nejvíce srážek má spadnout už příští týden, celkový prosincový úhrn by ale neměl vybočit z dlouhodobého průměru. Vyplývá to z předpovědi Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies