VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolem dálnice D8 má vést nová trať

Praha - Ministerstvo dopravy chystá v takzvané Superkoncepci i první vysokorychlostní železnici, a to z Česka do SRN.

9.2.2011 3
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: shutterstock.com

Jak by se vám líbilo nasednout v Praze do vlaku a za necelou hodinu vystoupit v německých Drážďanech?

Teď to rychlík nebo autobus nezvládne rychleji než za dvě hodiny. Za pár let by to mohlo být za polovinu.

Na ministerstvu dopravy totiž v rámci takzvané Superkoncepce vzniká plán na první vysokorychlostní železnici v Česku. Měla by vést z Prahy přes Ústí nad Labem do Drážďan a dále do Berlína a vlaky by na ní jezdily rychlostí 200 až 300 kilometrů v hodině.

Kolem autostrády

Aby však soupravy takovou rychlostí mohly jet, musí se postavit zcela nová trať, která bude co nejrovnější, bude mít příznivé stoupání i klesání a nebude se nikde křížit se silnicí. Už tento měsíc by měla být hotova studie, která nastíní ideální vedení rychlotrati. „Ta trasa by měla zhruba kopírovat dálnici D8. Současná trať, která vede do Ústí nad Labem, by zůstala zachována, ovšem spíše pro vnitrostátní dopravu,“ řekl včera Deníku šéf Státního fondu dopravní infrastruktury Gustav Slamečka.

Rychlostní tratě znají Češi zatím jen ze západní Evropy. Běžné jsou v Německu (vlaky ICE) nebo ve Francii (soupravy TGV). V České republice se od roku 2003 po kolejích prohání souprava Pendolino, která by dokázala jet rychlostí až 250 kilometrů v hodině. Ovšem nemá kde.

Většina železničních tratí je postavena (trasována) ještě za dob Rakousko-Uherska. Vyšší rychlosti tedy brání množství zatáček i křížení se silnicemi. Až nová trať do Drážďan by to konečně mohla změnit. „Je pravda, že postavit vysokorychlostní železnici je velmi drahé, kilometr zhruba vyjde na 500 až 800 milionů. Ovšem první propočty zatím ukazují, že je to návratná investice,“ říká ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Miliardový kšeft

Velmi hrubým odhadem by na stavbu cca 140 kilometrů rychlostní železnice bylo zapotřebí minimálně kolem 70 až 100 miliard korun. Podle Sosny jsou ale v tomto směru velmi aktivní hlavě Sasové, se kterými intenzivně jednají úředníci ministerstva dopravy.

Česko a Německo totiž o peníze na rychlostní trať požádají společně EU. Poměrnou část pak budou financovat z vlastního rozpočtu. „Musíme se proto shodnout na přesném vedení trasy, na sklonu trati i na rychlosti v jednotlivých úsecích,“ říká Sosna.

Výhodou by mohl být fakt, že s vysokorychlostní železnicí v okolí dálnice D8 počítají některé územní plány. Na mnoha místech je ponechán souvislý pás pozemků o šířce až šest set metrů. Relativně nejsložitější by tak bylo překročení oblasti Krušných hor – ty by vlak musel podjet tunelem.

Ministerstvo dopravy ale zatím nechce odhadovat, kdy přesně by se mělo poprvé „kopnout do země“. Studie o proveditelnosti celé trati totiž není definitivně hotova a hlavně – plán na novou trať do Německa je součástí zmiňované dopravní Superkoncepce. Tou chce ministr dopravy Vít Bárta pojmenovat priority dopravy až do roku 2025.

„Osobně bych to viděl spíše až k tomu roku 2025,“ odhaduje opatrně Sosna.

Autor: Jan Klička

9.2.2011 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Volební sněm hnutí ANO probíhal 26. února v Praze. Andrej Babiš
AKTUALIZOVÁNO
54 10

Volby by vyhrálo ANO. Lidovci se STAN by se do Sněmovny nedostali

Ilustrační foto
2

Učitelka ponižuje děti, tvrdí někteří rodiče. Pochybení zjistila i inspekce

Rajtoralovi chyběla rodina, shodli se hráči. Má pozitivní vliv, říká Hašek

Co třeba vzpomínka na to, jak František Rajtoral na Schalke nádhernou brankou vynutil pro Plzeň prodloužení nervydrásajícího fotbalového poháru? Pro fanoušky kulatého nesmyslu hřejivá vzpomínka na jedno z nejpěknějších období světlovlasého kluka z Příbrami, který si v neděli vzal život.

Asadovi vědci se dostali ve Spojených státech na černou listinu

Americké ministerstvo financí umístilo na černou listinu 271 zaměstnanců syrského vládní střediska pro vědu a výzkum. Tvrdí o nich, že zodpovídají za vývoj chemických zbraní pro vládu Bašára Asada.

Le Penová odstoupí z čela Národní fronty. Dočasně?

Kandidátka na francouzskou prezidentku Marine Le Penová nepovede Národní frontu. Uvedla to jen den poté, co postoupila do druhého kola voleb, ve kterém se utká s centralistou Emmanuelem Macronem.

Nové varhany pro Svatovítskou katedrálu vytvoří španělská firma, za 70 milionů

Zástupci nadačního fondu dnes ohlásili na Pražském hradě jméno výrobce, který zhotoví nové varhany pro Svatovítskou katedrálu. Bude to varhanářská firma Gerharda Grenzinga. Slavnostního oznámení se zúčastnil i premiér Bohuslav Sobotka a kardinál Dominik Duka.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies