VYBERTE SI REGION

Pozor, je tam nehoda, varuje nový systém

Praha - Tu situaci zná patrně každý řidič: cesta poklidně ubíhá, proud automobilů se plynule sune vpřed a do cíle zbývá třeba už jenom pár kilometrů. Najednou se ale v dáli začnou množit červená světla brzdících vozidel, rychlost na tachometru klesá na minimum a auto se nakonec úplně zastaví.

19.8.2008 1
SDÍLEJ:

Kolony budou minulostí. Ministerstvo dopravy spustí provoz takzvaného systému RDS-TMC, který aktuálně informuje řidiče o situaci na trase, kterou právě projíždí.Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Před vámi je kolona, která kvůli nehodě či opravě silnice prodlouží cestu až o desítky minut.

Myslíte, že navigace skutečně pomůže omezit kolony? Diskutujte pod článkem!

Ačkoliv takové případy zůstávají na denním pořádku na většině komunikací v Česku, od podzimu by se aspoň částečně mohlo blýskat na lepší časy. Ministerstvo dopravy totiž oficiálně spustí provoz takzvaného systému RDS-TMC, který aktuálně informuje řidiče o situaci na trase, kterou právě projíždí. Přímo ve vozidle tak motorista může dostat rychlé varování, že se blíží k místu nehody či uzavírky, kde se tvoří kolony nebo tudy nelze projet.

„Je služba, jak řidič získá rychlé informace. Platí obecné pravidlo, že řidič informovaný o trase se chová bezpečněji,“ říká Jaroslav Zvára, koordinátor Národního dopravního centra v Ostravě, odkud bude služba RDS-TMC centrálně řízena. Celý systém funguje na principu satelitních navigací, tedy plastových „krabiček s displejem,“ které jsou už dnes součástí dražších vozů nebo se dají samostatně dokoupit do starších aut.

Na palubní desce

Pokud si řidič navigaci do auta zakoupí a umístí ji na palubní desce, zdarma přijímá aktuální informace z ostravské centrály. „ Například pokud policii někdo nahlásí nehodu, z policejní databáze putuje zpráva hned k nám, kde ji rozesíláme řidičům do jejich navigací. Takže za jednu až tři minuty od nahlášení nehody motoristé v navigacích vědí, že se před nimi něco děje,“ vysvětluje Zvára.

Informace pro řidiče obsahuje nejenom upřesnění místa, kde se něco událo, ale také stručnou zprávu o tom, co se stalo, a předpokládanou dobu trvání. Kromě toho navigace rovnou řidiči doporučí vhodnou trasu, kudy problematické místo objet. Data jsou navíc místně strukturována, takže motorista se nemusí obávat, že pojede například v západních Čechách a ve vozidle mu budou „pípat“ události z jižní Moravy. To samé platí i v zahraničí, kde systém RDS-TMC plně funguje i ve většině států Evropy.

V Česku už nějaký čas běží zkušební provoz, jeho ostré spuštění je ovšem plánováno na podzim. „Počítáme, že to bude v horizontu října či listopadu. Do té dobu se podaří vypilovat všechny technické záležitosti,“ potvrzuje Jakub Ptáčinský z ministerstva dopravy. Cena navigace je rozdílná podle jednotlivých obchodníků. Například největší prodejce Electro World (EW) prodává navigace s RDS-TMC v ceně kolem 7 tisíc korun.

„S ohledem na rostoucí problémy v dopravě si troufáme odhadnout, že jejich význam poroste,“ potvrzuje Pavel Vytiska z EW. Podle něj se navíc dá očekávat, že cena přístrojů bude rychle klesat. „Co se týče navigací, další slevy budou jistě na konci roku,“ uzavírá Vytiska.

Autor: Jan Klička

19.8.2008 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

Babiš: Jsem manažer obyvatel této země a mám co nabídnout

Spuštění první fáze EET i snahy o zavedení různých výjimek udaly tón veřejné debatě končícího týdne. Kromě toho byl přijat zákon o střetu zájmů, který bude mít pro Andreje Babiše dalekosáhlé důsledky. Není divu, že během rozhovoru občas křičel, odbíhal pro různé materiály a maily od občanů, kroutil hlavou, ale také se srdečně smál. I když tvrdí, že je naštvaný, hlavně na Bohuslava Sobotku, evidentně je odhodlaný poprat se o vítězství ve volbách a další čtyři roky vést zemi.  

Martin Svoboda: Za jedovatý alkohol má být potrestán výrobce, ne prodejce

/ROZHOVOR/ Když v září 2012 pacient havířovské nemocnice řekl lékařům, že oslepl po vypití alkoholu, který koupil jeho bratr ve stánku pod náměstím TGM v Havířově-Šumbarku, byl to stánek, kde byl provozní Martin Svoboda a kde šťárou policie, hygieniků a celníků začala metylová kauza, která zasáhla celou republiku a dokonce překročila její hranice.

Muž, který postupně přestává ovládat své nohy a ruce: Chci žít naplno

Pracuje jako právník a každý den několik hodin cvičí, aby kvůli své nemoci neskončil nehybný na lůžku. Bojuje, a přes všechny obtíže s postupující ztrátou hybnosti rukou a nohou, které mu způsobuje nemoc nazvaná Charcot-Marie-Tooth (C-M-T), považuje svůj život za šťastný.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies