VYBERTE SI REGION

Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.