VYBERTE SI REGION

Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Senát schválil zákaz kouření v restauracích. Zbývá podpis prezidenta

Šok. Brazilská policie našla spálené tělo zpěvačky hitu Lambada

Podívejte se na pustý stadion před zbouráním. Nástupce je ve hvězdách

Nadšený řev fanoušků vítězného týmu se rozléhal brněnským zimním stadionem za Lužánkami, když domácí hokejisté Rudé hvězdy, dnešní Komety, poprvé doma před Brňany přebírali mistrovský titul. Tehdy se psal rok 1957 a stadion měl za sebou deset let fungování a před sebou ještě mnoho radosti i smutků fanoušků brněnských hokejistů. Nyní, sedmdesát let od slavnostního otevření stadionu, už na něj odkazuje jen název zastávky hromadné dopravy. Slibovaná nová aréna je v nedohlednu.

Miliardové dostihy. Real už není nejbohatším klubem. Kdo ho zastínil?

Vlastní nejlepšího fotbalistu světa Cristiana Ronalda, vyhrál milionářskou Ligu mistrů, přesto byl Real Madrid sesazen z trůnu. Alespoň co se týče příjmů. Nejbohatším fotbalovým klubem se stal za minulou sezonu podle žebříku společnosti Deloitte Manchester United.

Lavina na italský hotel spadla, když už hosté měli sbaleno

Řím - Hosté italského hotelu Rigopiano měli v okamžiku pádu ničivé laviny sbalené kufry a budovu na úpatí pohoří Gran Sasso se chystali opustit. Museli ale počkat, dokud sněžný pluh neodstraní sníh, který zablokoval přístupovou cestu. Italskému listu La Repubblica to dnes řekl Quintino Marcella, přítel a zaměstnavatel jednoho ze dvou přeživších, kuchaře Giampiera Pareteho, který byl v hotelu s rodinou na dovolené.