Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

V únoru zemřelo při nehodách 27 lidí, o čtyři méně než loni

Jeep po tragické havárii v Berlíně.

Němci se s tím nemažou. Za nehodu při pouličním závodě dostali mladíci doživotí

Moskva zbourá osm tisíc paneláků. Žije v nich víc lidí než v Praze

Místní úřady v Moskvě plánují rozsáhlou modernizaci bytového fondu. Celkem chtějí strhnout asi osm tisíc bytových domů, takzvaných Chruščovek, které vznikly v 50. letech minulého století za vlády Nikity Chruščova. Plán bude také zahrnovat přesídlení 1,6 milionu lidí, což je víc, než žije v celé Praze.

Trestní stíhání exšéfa Hradní stráže Prskavce bylo zastaveno

Státní zástupkyně podmíněně zastavila trestní stíhání bývalého velitele Hradní stráže Petra Prskavce. Vyšetřován byl kvůli podezření z podvodu. Státní zástupkyně pro Prahu 6 Jindra Janáčová přímo nesdělila, že rozhodnutí se týká Prskavce, vyplývá to ale z kontextu.

Kdo neumí, ten učí? Může to být ale naopak

Ministerstvo školství chce, aby všude před tabulí stáli kvalitní lidé, kteří rozumějí svému oboru a zároveň mají požadované pedagogické vzdělání. Ne vždy se to potkává s realitou. Kvalifikovaných učitelů matematiky, fyziky a chemie je kupříkladu velký nedostatek. Nejde o planý poplach, neboť zatímco před revolucí třeba obor učitelství fyziky na Matematicko-fyzikální fakultě UK absolvovalo na 150 lidí ročně, v posledních letech je to necelá desítka.

Poslanci ČSSD odmítají spojovat Mládkova nástupce se sjezdem

Poslanci ČSSD odmítají, že by výběr nástupce dnes odvolaného ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) nějak souvisel s nadcházejícím sjezdem strany. Novinářům to dnes řekl místopředseda poslaneckého klubu strany Roman Váňa, podle něhož premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) nemá zapotřebí obchodovat s funkcemi. Předseda poslaneckého klubu TOP 09 a Starostů František Laudát naopak uvedl, že se obává, že Sobotka nadřadil své politické zájmy nad zájmy země. Sobotka chce jméno nového ministra oznámit po sjezdu sociální demokracie.