Deník

Vlasatice se objeví jako malý obláček

Praha - Kometa Hartley proletí v těsné blízkosti Země. Za deset dní by mohla být viditelná pouhým okem.

9.10.2010 1

Ilustrační obrázekFoto: Deník

Už za asi deset dní bude zřejmě vidět na temné neosvětlené obloze pouhým okem jako malý obláček kometa Hartley. Zblízka ji bude také zkoumat vesmírná sonda Deep Impact, vyslaná NASA. O vlasatici ČTK informoval Jakub Černý ze Společnosti pro Meziplanetární hmotu České astronomické společnosti.

Kometa 103P/Hartley bude mít velmi příznivou polohu pro pozorování na noční obloze. Přesto astronomové doporučují použít triedr. Viditelná bude většinu noci vysoko nad obzorem až do listopadu. Ve středu 20. října projde jen 0,12 astronomické jednotky (18 milionů kilometrů) od Země a 28. října projde přísluním, tedy bude nejblíže Slunci.

Podobně blízké přiblížení komety k Zemi nastalo v posledních 15 letech pouze dvakrát. V roce 1996 to byla kometa C/1996 B2 Hyakutake, která se přiblížila na 15 milionů kilometrů, a v roce 2006 73P/Schwassmann-Wachmann na 12 milionů kilometrů.

Lovec komet objevil dvanáct vlasatic

Kometu Hartley objevil v roce 1986 na australské observatoři v Sidding Spring slavný lovec komet Malcolm Hartley, který je objevitelem celkem 13 komet. Její letošní návrat k Slunci je asi zdaleka nejpříznivějším v její historii.

Jádro komety je velice malé s průměrem zhruba 1,2 kilometry. Astronomové ji proto předpovídají krátký život. „Pokud bude pokračovat při stávající produkci hmoty, je možné, že nepřežije déle než dalších 17 návratů,“ uvedl Černý.

K vidění má být i po celý listopad

V minulých návratech dosahovala kometa maxima jasnosti až po průchodu přísluním a slábla pomaleji, než zjasňovala. Z toho astronomové vyvozují, že by mohla být jasným objektem ještě po celý listopad. Kometa proletí během října souhvězdími Persea, Žirafy, Vozky a na konci měsíce bude v souhvězdí Blíženců.

V listopadu se pohyb komety zpomalí a bude se vzdalovat od Země. Ze souhvězdí Blíženců se posune do Jednorožce, Malého psa a listopadovou pouť po obloze zakončí v souhvězdí Lodní zádě.

Sonda Deep Impact, která bude kometu Hartley zkoumat, navštívila v roce 2005 kometu 9P/Tempel, na kterou „vystřelila“ impaktor. Ten uvolnil z jádra materiál, který sonda zkoumala.

9.10.2010 VSTUP DO DISKUSE 1

Policisté vyšetřují na místě, kde k hrůzné události došlo.
AKTUALIZUJEME

V Doubici zavraždili mladou dívku, další bojuje o život

Na situaci v sociálně vyloučených lokalitách v Přerově dnes dohlíží osm asistentů prevence kriminality

Nadávky, krádeže, potyčky. V Přerově už se bojí i Romové

Po pádu z Karlova mostu zemřel herec Jan Tříska. Policie sebevraždu vyloučila

Smutná zpráva. Oblíbený český herec Jan Tříska, který v sobotu spadl z Karlova mostu v Praze do Vltavy, zemřel. Představiteli učitele z filmu Obecná škola bylo osmdesát let. Od pondělí měl natáčet snímek Na střeše.

Pendolino dostalo nový interiér, má pohodlnější sedačky i dětské kino

České dráhy dokončily tříměsíční modernizaci interiéru prvního ze sedmi rychlovlaků pendolino. Nově se tak cestující mohou těšit na interiéry s moderními ergonomickými sedačkami, které jsou v první třídě potažené kůží.

Zeman popřál Merkelové mnoho štěstí při jednání o koalici. Prý bude nelehké

Prezident Miloš Zeman pogratuloval německé kancléřce Angele Merkelové k opětovnému vítězství v parlamentních volbách. Zároveň jí popřál hodně štěstí v nelehkém jednání o nové vládní koalici. Informoval o tom prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček.

Vláda schválila růst důchodů. Reaguje na zvyšování cen a mezd

Průměrný měsíční důchod vzroste od ledna příštího roku o 475 korun. Nařízení o valorizaci schválila dnes vláda, informoval na twitteru premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD). Růst odráží zvyšování cen i mezd v zemi.