VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky nahradí plastové viněty

Praha - Řidiči v Česku se už za necelý rok a půl dočkají zásadní změny. Stávající papírové dálniční známky vymění za malé plastové krabičky – takzvané elektronické viněty.

9.9.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Sněmovna totiž ve středu přehlasovala veto senátu a schválila jejich zavedení do praxe. Pokud zákon podepíše prezident, první viněty by se v autech objevily na začátku roku 2011.

Malé krabičky o velikosti „větších zápalek“ jsou na rozdíl od nynějších dálničních známek přenosné, takže se jedna viněta dá využít na více aut, například v rámci rodiny či firmy.

Ministerstvo původně uvažovalo o tom, že první vinětu dá lidem zdarma, není ale vyloučeno, že tento záměr může být nakonec přehodnocen. Stejně tak se teprve ukáže, kdo „krabičky“ pro stát dodá.

„Na dodávku vinět se v průběhu příštího roku vypíše klasické výběrové řízení,“ říká mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Horkým favoritem je nicméně firma Kapsch, která už nyní spravuje stávající systém mýta a elektronické viněty je schopna dodat už nyní.

Plastová krabička, která nahradí dálniční známky, je anonymní. Pokud řidič projede pod mýtnou bránou, jeho „krabičku“ brána zaznamená, ale nepřiřadí k ní žádnou konkrétní „espézetku“. Minimálně zpočátku by tak kontrolu elektronických vinět prováděli celníci, kteří mohou pomocí speciálních dodávek na dálku rozpoznat, zda je viněta v autě nabitá „kreditem“, či nikoliv.

Roční ježdění na dálnicích bude stát tisícovku

Ministerstvo dopravy zatím slibuje, že pokud budou viněty zavedeny od ledna 2011, cena za roční nabití viněty by se nezměnila. Roční ježdění po dálnici by tak stále vyšlo na tisíc korun. Samotné nabíjení by se pak provádělo na benzínkách, poštách anebo pomocí internetu.

Platit budou i menší náklaďáky

Kromě zavedení vinět pro řidiče osobních automobilů však ve středu poslanci schválili i výrazné změny pro řidiče nákladních automobilů.

Hned od ledna 2010 by mýto měly začít platit nákladní vozy s hmotností nad 3,5 tuny. Až dosud přitom platily jenom kamiony nad 12 tun.

„Přesnou sazbu, jakou budou menší nákladní auta platit, určí vláda svým nařízením. Nelze však říci, zda to stihne tato vláda, nebo až kabinet vzešlý z voleb,“ upřesnil Hanzelka.

Mýto se bude měnit podle denní či noční doby

Velkou změnu poslanci připravili také pro výběr mýta. Od nového roku totiž bude možné, aby se mýto platilo podle denní či noční doby, kdy nákladní auto vjede na zpoplatněný úsek. Stát tak může zdražit mýto například v pátek a v neděli odpoledne a naopak ho může zlevnit v noci.

Existuje však riziko, že v době dražšího mýta začnou kamiony objíždět dálnice po silnicích nižších tříd.

„To opatření je lepší, než uvažovaný páteční zákaz kamionů. Určitá část kamionů určitě dálnice objíždět bude, ale bude to jenom minimum. Kamiony jedoucí na delší trasách jezdí na čas a objížďky se jim nevyplatí,“ myslí si Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Kamiony mohou kontrolovat tajné váhy

S čím ale dopravci zásadně nesouhlasí, je třetí novinka vzešlá ze středečního hlasování ve sněmovně. Poslanci totiž umožnili, aby policisté nebo obce mohli vážit kamiony pomocí takzvaných dynamických vah.

Ty jsou skrytě umístěny pod vozovkou a pokud přes ně přejede přetížený kamion, řidič je vyfocen jako na radaru. On i dopravce pak dostanou pokutu.
„Je to nespravedlivé, protože zákon vůbec nemyslí na pokuty pro toho, kdo většinou za přetížení může – tedy na objednavatele při nakládce,“ stěžuje si Felix. „Navíc stávající dynamické váhy nemají certifikaci Českého metrologického institutu. Udělené pokuty tedy budou nelegální. Poslanci to vědí, ale přesto to schválili,“ varuje Felix.

Je to český patent

Tajné váhy, které jsou ukryty pod vozovkou, jsou českým patentem a vyrábí je zatím jediná firma – plzeňský Czech Radar.

„Už máme certifikát na takzvané pracovní měřidlo, který naprosto zaručuje přesnost měření. O certifikát pro policejní měření ale můžeme požádat až nyní, kdy byl schválen zákon,“ řekla ve středu Deníku Anna Němcová z Czech Radar.

Měření tajnými váhami zatím v Česku zkušebně probíhalo pouze ve středočeské obci Zlatníky. A zde se nesmírně osvědčilo. Za rok tam nachytali 3500 tisíce přetížených kamionů. Takové množství by na pokutách bohatě vrátilo i relativně vysokou cenu dynamické váhy. Její zbudování totiž v průměru vyjde na deset až dvanáct milionů korun.

Co se změní na českých silnicích

Autor: Jan Klička

9.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Premiér Bohuslav Sobotka oznámil 2. května v Praze rozhodnutí podat demisi své vlády.
13 9

Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Prezident Milos Zeman jmenoval 24. května na Pražském hradě Ivana Pilného ministrem financí.
AKTUALIZOVÁNO
16 12

Ve vládě skončil Andrej Babiš, Pilný dokončí jeho misi

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

Policie z Manchesteru: útočník nejednal sám, jde o síť, kterou rozplétáme

Britští vyšetřovatelé se snaží zmapovat poslední pohyb sebevražedného atentátníka Salmana Abediho. Podle nich byl součástí širší teroristické sítě.

Dva sebevražední atentátníci zabili tři policisty v Jakartě

Ve východní části hlavního města Indonésie Jakarta se ve středu večer odpálili v blízkosti autobusové zastávky dva sebevražední atentátníci. Výbuchy zabily tři indonéské policisty a zranily dalších deset lidí. Uvedla to agentura Reuters.

Trump chce snížit příspěvek OSN, ta varuje, že nedokáže pokračovat v práci

Pokud americký prezident Donald Trump skutečně sníží finanční prostředky, které Spojené státy poskytují Organizaci spojených národů, nebude tato organizace schopna pokračovat v práci. Uvedl to její mluvčí. OSN chce s Washingtonem jednat o možné finanční reformě.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies