VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dálniční známky nahradí plastové viněty

Praha - Řidiči v Česku se už za necelý rok a půl dočkají zásadní změny. Stávající papírové dálniční známky vymění za malé plastové krabičky – takzvané elektronické viněty.

9.9.2009 4
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Pavel Moš

Sněmovna totiž ve středu přehlasovala veto senátu a schválila jejich zavedení do praxe. Pokud zákon podepíše prezident, první viněty by se v autech objevily na začátku roku 2011.

Malé krabičky o velikosti „větších zápalek“ jsou na rozdíl od nynějších dálničních známek přenosné, takže se jedna viněta dá využít na více aut, například v rámci rodiny či firmy.

Ministerstvo původně uvažovalo o tom, že první vinětu dá lidem zdarma, není ale vyloučeno, že tento záměr může být nakonec přehodnocen. Stejně tak se teprve ukáže, kdo „krabičky“ pro stát dodá.

„Na dodávku vinět se v průběhu příštího roku vypíše klasické výběrové řízení,“ říká mluvčí resortu dopravy Karel Hanzelka. Horkým favoritem je nicméně firma Kapsch, která už nyní spravuje stávající systém mýta a elektronické viněty je schopna dodat už nyní.

Plastová krabička, která nahradí dálniční známky, je anonymní. Pokud řidič projede pod mýtnou bránou, jeho „krabičku“ brána zaznamená, ale nepřiřadí k ní žádnou konkrétní „espézetku“. Minimálně zpočátku by tak kontrolu elektronických vinět prováděli celníci, kteří mohou pomocí speciálních dodávek na dálku rozpoznat, zda je viněta v autě nabitá „kreditem“, či nikoliv.

Roční ježdění na dálnicích bude stát tisícovku

Ministerstvo dopravy zatím slibuje, že pokud budou viněty zavedeny od ledna 2011, cena za roční nabití viněty by se nezměnila. Roční ježdění po dálnici by tak stále vyšlo na tisíc korun. Samotné nabíjení by se pak provádělo na benzínkách, poštách anebo pomocí internetu.

Platit budou i menší náklaďáky

Kromě zavedení vinět pro řidiče osobních automobilů však ve středu poslanci schválili i výrazné změny pro řidiče nákladních automobilů.

Hned od ledna 2010 by mýto měly začít platit nákladní vozy s hmotností nad 3,5 tuny. Až dosud přitom platily jenom kamiony nad 12 tun.

„Přesnou sazbu, jakou budou menší nákladní auta platit, určí vláda svým nařízením. Nelze však říci, zda to stihne tato vláda, nebo až kabinet vzešlý z voleb,“ upřesnil Hanzelka.

Mýto se bude měnit podle denní či noční doby

Velkou změnu poslanci připravili také pro výběr mýta. Od nového roku totiž bude možné, aby se mýto platilo podle denní či noční doby, kdy nákladní auto vjede na zpoplatněný úsek. Stát tak může zdražit mýto například v pátek a v neděli odpoledne a naopak ho může zlevnit v noci.

Existuje však riziko, že v době dražšího mýta začnou kamiony objíždět dálnice po silnicích nižších tříd.

„To opatření je lepší, než uvažovaný páteční zákaz kamionů. Určitá část kamionů určitě dálnice objíždět bude, ale bude to jenom minimum. Kamiony jedoucí na delší trasách jezdí na čas a objížďky se jim nevyplatí,“ myslí si Martin Felix ze sdružení autodopravců Česmad Bohemia.

Kamiony mohou kontrolovat tajné váhy

S čím ale dopravci zásadně nesouhlasí, je třetí novinka vzešlá ze středečního hlasování ve sněmovně. Poslanci totiž umožnili, aby policisté nebo obce mohli vážit kamiony pomocí takzvaných dynamických vah.

Ty jsou skrytě umístěny pod vozovkou a pokud přes ně přejede přetížený kamion, řidič je vyfocen jako na radaru. On i dopravce pak dostanou pokutu.
„Je to nespravedlivé, protože zákon vůbec nemyslí na pokuty pro toho, kdo většinou za přetížení může – tedy na objednavatele při nakládce,“ stěžuje si Felix. „Navíc stávající dynamické váhy nemají certifikaci Českého metrologického institutu. Udělené pokuty tedy budou nelegální. Poslanci to vědí, ale přesto to schválili,“ varuje Felix.

Je to český patent

Tajné váhy, které jsou ukryty pod vozovkou, jsou českým patentem a vyrábí je zatím jediná firma – plzeňský Czech Radar.

„Už máme certifikát na takzvané pracovní měřidlo, který naprosto zaručuje přesnost měření. O certifikát pro policejní měření ale můžeme požádat až nyní, kdy byl schválen zákon,“ řekla ve středu Deníku Anna Němcová z Czech Radar.

Měření tajnými váhami zatím v Česku zkušebně probíhalo pouze ve středočeské obci Zlatníky. A zde se nesmírně osvědčilo. Za rok tam nachytali 3500 tisíce přetížených kamionů. Takové množství by na pokutách bohatě vrátilo i relativně vysokou cenu dynamické váhy. Její zbudování totiž v průměru vyjde na deset až dvanáct milionů korun.

Co se změní na českých silnicích

Autor: Jan Klička

9.9.2009 VSTUP DO DISKUSE 4
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Čech odsouzený v Súdánu se vrátil do vlasti, přivezl ho Zaorálek
2 4

Zpátky doma. Čech Petr Jašek byl propuštěn ze súdánského vězení

Ilustrační foto.
AKTUALIZOVÁNO
5

Udílení filmových cen Oscar sledujeme on-line

Bouřlivák Johnny Cash přežil bitku s pštrosem i požár národního parku

/VIDEO, FOTOGALERIE/ - Přízvisko legenda si dnes vysloužil kdekdo. Ovšem Johnny Cash jí doopravdy byl. Napsal přes 1500 písní a v žebříčku Billboardu mu figuruje zhruba obdobný počet hitů jako Ro-lling Stones. Muž v černém vypil tisíce lahví alkoholu, vyzkoušel všechny drogy, zapálil národní park, napadl ho pštros a celý život ho strašila předčasná smrt jeho bratra. V neděli by oslavil 85. narozeniny.

Šéfové stran: ANO směřuje k vůdcovskému řízení

Hnutí ANO dnešní změnou stanov, která posiluje pravomoci předsedy, míří k vůdcovskému či autoritářskému řízení hnutí. Shodují se šéfové sněmovních stran. Podobné změny ve svých stranách vylučují, demokratické strany podle nich mají být postaveny na rozhodování kolektivních orgánů.

Věra Jourová: Na prezidenta by měl kandidovat Martin Stropnický

Na sněmu ANO sklidili velký potlesk zástupci hnutí v evropských strukturách, eurokomisařka Věra Jourová, místopředseda Evropského parlamentu Pavel Telička a europoslankyně Dita Charanzová. Vystupovali jako kompetentní zastánci českých zájmů v EU, kterou vnímají coby jediné možné řešení pro Česko. Deník hovořil se zakládající členkou ANO Věrou Jourovou, jež má v hnutí stále silnou pozici.

AKTUALIZOVÁNO

Krpálek patří mezi favority, na medaili v sobotu nedosáhnul

Judista Lukáš Krpálek při premiéře v nejvyšší váhové kategorii ukázal, že bude znovu patřit mezi hlavní favority. Olympijský vítěz sice nakonec skončil na Grand Prix v Düsseldorfu pátý bez medaile, ale v průběhu turnaje porazil světovou dvojku Daniela Nateu, Rumuna vážícího přes 170 kilogramů. Krpálek prohrál až poslední dva zápasy - v semifinále s mladým Japoncem Kokorou Kageurou a v boji o bronz s Kazachem Jeržanem Šynkejevem, přestože byl v obou aktivnější než soupeři.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies