Vážení nyní projednává hospodářský výbor sněmovny, podobně jako mýtný systém na silnicích první až třetí třídy, řekl dnes v Plzni ministr dopravy Pavel Dobeš (VV).

Nechtějí platit mýtné

Plzeňský kraj chce váhy zavést na svých silnicích II. a III. třídy i na státních komunikacích I. třídy. Byly by uloženy přímo v povrchu silnice, přetížený kamion by kontrolní systém vyfotil. Ulevilo by se obyvatelům menších měst a obcí, přes něž často projíždějí těžké nákladní vozy, jejichž majitelé nechtějí platit mýtné na dálnici D5. V ČR je údajně přetíženo 30 procent silnic, a to hlavně českými kamiony vnitrostátní přepravy sypkých stavebních materiálů a dřeva.

Plzeňský kraj nabídl ministerstvu dopravy své analýzy. „Jsme poměrně daleko a dnes máme vytypováno 26 míst, kde by mohly být umístěny a víme přesně, jak by mělo vážení fungovat. Chceme zamezit šlendriánu, že nám tu jezdí přetížené kamiony a objíždějí placené úseky,“ uvedl plzeňský hejtman Milan Chovanec (ČSSD), který je stínovým ministrem dopravy. Pokud projde změna zákona a ministerstvo poté vydá prováděcí vyhlášku, tak by se mělo už letos začít s instalací prvních vah. Nejdále jsou podle Chovance Středočeši, kteří začali s přípravou dříve než Plzeňský kraj.

Zbytečný výdaj

Analýza od firmy Legal předpokládá dvě možnosti provozování vah. V jedné by byl provozovatelem kraj, což vyžaduje investice asi po jednom milionu na váhu. „Myslíme, že je to pro Plzeňský kraj zbytečný výdaj. Raději bychom vyhlásili výběrové řízení na provozovatele, který by musel pořídit veškeré zařízení a měl by pak podíl z částky vybírané na pokutách,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Bauer (ČSSD). Kraj začne s realizací hned poté, co začne platit nový zákon.

Zákon prošel podle Dobeše prvním čtením ve sněmovně a byl postoupen dvěma výborům – hospodářskému a pro životní prostředí, kde bude opět příští čtvrtek znovu otevřena debata o vážení. Novela by tedy mohla být projednávána ve druhém čtení na schůzi sněmovny 29. ledna. Na prováděcí vyhlášce už ministerstvo pracuje.

„U mýtného chceme dokončit legislativní proces, který umožní vybírat ho na komunikacích I., II. i III. třídy. Teprve poté by ministerstvo dopravy vypisovalo výběrové řízení,“ řekl Dobeš. Mýtné by zamezilo opotřebení silnic a kraje by z něj měly peníze na opravy. Ministerstvo nechce kraje nutit, aby se připojily ke smlouvě s budoucím provozovatelem. Některé kraje o to zájem nemají.

Stará pražská

Plzeňský kraj na žádost ministerstva dopravy dodal seznam silnic, které chce do výběru mýta zahrnout. Jednoznačně ale odmítá na svém území mýtné brány a považuje za jediný možný moderní satelitní systém. „Určitě se bude jednat o starou pražskou (silnice II. třídy podél dálnice D5 od Rozvadova) o komunikaci v Ejpovicích, kde kamiony placené úseky objíždějí nejmasověji,“ dodal. Kraj od toho neočekává žádný masový příjem do rozpočtu. Důležité je, aby se kamiony vrátily na dálnici. Vítám, že ministerstvo s námi chce o těchto věcech chce diskutovat," dodal Chovanec.