Kontrola se týkala majetku v hodnotě 657,7 milionu korun a finančních prostředků za 34 milionů korun. „Kontroloři našli významné nedostatky v řadě oblastí – od účetnictví přes inventarizaci, přepisy majetku na jiné instituce, pronajímání a nájem majetku až po konzultační, poradenské a právní služby," uvedla mluvčí.

Loni v březnu ministerstvo rozhodlo, že část majetku převede na nově vzniklý Státní fond kinematografie. V průběhu stěhování se podle NKÚ ztratilo sedm předmětů, mezi nimi i obraz Jana Zrzavého Karlachovy sady. Ten měl sice podle účetních záznamů ministerstva pořizovací cenu 10.000 korun, ale odborný odhad, který si ministerstvo nechalo zpracovat po jeho zmizení, ho ocenil na dva až 2,5 milionu korun. „Ministerstvo ztrátu nahlásilo policii až sedm měsíců poté – a to pouze v případě obrazu, nikoli dalších chybějících věcí. Důvod časové prodlevy kontrolorům nijak nevysvětlilo," uvedla Málková.

Nevýhodný nájem kopírek

V kontrolovaném období uzavřelo ministerstvo smlouvy se dvěma společnostmi na nájem a dodavatelské zajištění provozu kopírek, za což zaplatilo téměř šest milionů korun. Podle kontrolorů to bylo nehospodárné, protože například v roce 2013 byly roční náklady na jedno najaté kopírovací zařízení v průměru 32.600 korun, zatímco náklady na obdobné zařízení v majetku ministerstva činily méně než polovinu.

Za konzultační, poradenské a právní služby ministerstvo v letech 2011 až 2013 zaplatilo 32,4 milionu korun. V některých případech ale prý nedoložilo, že fakturované služby byly skutečně poskytnuty. „Navíc některé poradenské, právní a konzultační služby mohlo ministerstvo zabezpečit vlastními zaměstnanci. Šlo například o zpracování materiálů pro jednání vlády a výročních zpráv," sdělila mluvčí. Za tyto práce ministerstvo v letech 2011 a 2012 zaplatilo celkem 362.000 korun.

Nepřehledné účetnictví

Při inventarizaci majetku v letech ministerstvo zjistilo rozdíly za více než milion korun. Například loni na ministerstvu nedohledali 16 notebooků za celkem 467.000 korun. Škodní komise ministerstva sice konstatovala, že ministerstvo nezavedlo řádný skladový režim, zároveň ale nevyvodila ani v tomto, ani v žádném jiném případě odpovědnost za škody vůči konkrétní osobě, míní NKÚ. Inventarizaci navíc v letech 2012 a 2013 zajišťovaly externí firmy, kterým za to ministerstvo zaplatilo přes 273.000 korun. Kontroloři prověřili i účetnictví ministerstva a zjistili, že nebylo v kontrolovaném období úplné, správné, průkazné, srozumitelné ani přehledné.

Podle NKÚ je kvůli zjištěným systémovým nedostatkům nutné, aby ministr kultury zajistil revizi existujícího kontrolního systému a zabezpečil jeho nastavení a udržování v souladu se zákonem o finanční kontrole.