Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kožená sedadla či nové koberce. Omlazovací kúra Pendolina má zpoždění

Nejznámější tuzemský vlak – souprava Pendolino Českých drah – stále čeká na svoji „plastickou operaci". Dráhy ji oznámily už loni. Všech sedm souprav má postupně získat nové čalounění sedaček (v I. třídě kůži), nové koberce, zásuvky s USB konektory nebo zařízení na zesílení mobilního signálu uvnitř vlaku. Opravy měly začít letos a pokračovat v příštím roce, jenže tendr na rekonstrukci se táhne.

21.3.2017
SDÍLEJ:

Výběrové řízení zatím nebylo uzavřeno. Žádné informace ani možné termíny k modernizaci interiéru nelze sdělit," potvrdil na dotaz Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pendolino (v překladu kyvadélko – soupravy se umějí v zatáčce naklápět) vyjelo na tuzemské koleje v prosinci 2005. Od té doby přepravily přes osm milionů cestujících a každá ze souprav ujela přes tři miliony kilometrů. Po srážce s kamionem ve Studénce v červenci 2015 zůstala jedna souprava odstavena a nyní probíhá její rekonstrukce.

Také čtěte: Cyklovlak na jižní Moravě: jezdí jediný, vyrazí už za měsíc

Pendolino je dosud největší železniční nákup v dějinách ČR, sedm kusů vyšlo v přepočtu na tři miliardy korun a dráhy je splatily až před třemi roky. Pendolina se původně kupovala na trasu Berlín–Praha–Vídeň. Po té ale nikdy kvůli odporu německých drah nejezdily. Jejich destinace se měnily: podívaly se do Vídně a do Bratislavy a v posledních třech letech jezdí dlouhé vozební rameno z Františkových Lázní přes Prahu, Olomouc do Bohumína, jedno zajíždí až do Košic. Zatímco v Česku jezdí Pendolina na vlastní komerční riziko, na Slovensku jsou v závazku veřejné služby a společně s Železniční společností Slovensko na ně ČD dostávají dotaci.

Také čtěte: Ženy na Ostravsku nahrazují muže. Pracují v huti, řídí vlaky a vymetají komíny

Slovenské ministerstvo dopravy teď nicméně zvažuje omezení dotovaného provozu na trase Praha– –Košice (na území SR). Na trati jsou hned tři čeští dopravci (kromě ČD jezdí na své riziko RegioJet a Leo Express). Každý vypraví dva až tři páry vlaků denně. Jednou z variant tak je zrušení dotovaného Pendolina do Košic a k tomu zrušení jednoho nočního rychlíku mezi Prahou a Košicemi. Pendolina mají podle slovenského ministerstva údajně nízkou obsazenost – jen 86 lidí na 330místnou jednotku. Žádné rozhodnutí však zatím nepadlo.

Autor: Jan Klička

21.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Otec a syn Bushovi
1 16

Rodina Bushů se připojila ke kritikům Trumpa. Jeho poradní tým se rozpadl

Ilustrační foto
4

Ve Dvoře Králové přišli o hrocha. Zemřel dva měsíce od převozu

RECENZE: Retro pro tátu. Strniště pro Jana Svěráka

Laskavé retro z těžké doby. Natočené podle klíče Obecné školy. To je v kostce nový film Jana Svěráka Po strništi bos, který režisér natočil spíš kvůli otci nežli kvůli sobě.

Pohledem Stanislava Šulce: Slyšet HDP růst

Výkon ekonomiky je stále obdivuhodnější. Tedy alespoň to tak vypadá u stolů makroekonomů, kteří sledují výlučně růst hrubého domácího produktu. Růst HDP o 4,5 procenta by nám mohli ostatní snad i závidět. Proti tomu však stojí rostoucí počet nespokojených lidí, kterým je růst HDP lhostejný, protože jej jednoduše neprožívají. Kvalita jejich životů stagnuje stejně jako platy, mírný růst vyváží stále sílící zdražování, které se zdaleka neomezuje jen na máslo.

Libanon zrušil zákon, který umožňoval pachatelům znásilnění vzít si své oběti

Aktivisté za práva žen se radují. Dlouho požadovali zrušení článku 522 trestního zákona, ke kterému nyní došlo. Jejich kampaň podpořil ministr pro záležitosti žen Jean Oghassabian, který uvedl, že zákon je "z doby kamenné". Podobné právní předpisy byly nedávno zrušeny také v Tunisku a Jordánsku.

Podvodníci zaplavují sociální sítě. Chtějí získat peníze skrze falešné profily

Neposílejte nikomu svoje číslo, policie varuje před podvodníky, kteří vytvářejí falešné profily na Facebooku a chtějí získat peníze. Méně pozorné uživatele dokáží připravit o tisíce korun. Snaží se získat ověřovací SMS pro internetové mobilní platby.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení