VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kožená sedadla či nové koberce. Omlazovací kúra Pendolina má zpoždění

Nejznámější tuzemský vlak – souprava Pendolino Českých drah – stále čeká na svoji „plastickou operaci". Dráhy ji oznámily už loni. Všech sedm souprav má postupně získat nové čalounění sedaček (v I. třídě kůži), nové koberce, zásuvky s USB konektory nebo zařízení na zesílení mobilního signálu uvnitř vlaku. Opravy měly začít letos a pokračovat v příštím roce, jenže tendr na rekonstrukci se táhne.

21.3.2017
SDÍLEJ:

Výběrové řízení zatím nebylo uzavřeno. Žádné informace ani možné termíny k modernizaci interiéru nelze sdělit," potvrdil na dotaz Deníku mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Pendolino (v překladu kyvadélko – soupravy se umějí v zatáčce naklápět) vyjelo na tuzemské koleje v prosinci 2005. Od té doby přepravily přes osm milionů cestujících a každá ze souprav ujela přes tři miliony kilometrů. Po srážce s kamionem ve Studénce v červenci 2015 zůstala jedna souprava odstavena a nyní probíhá její rekonstrukce.

Také čtěte: Cyklovlak na jižní Moravě: jezdí jediný, vyrazí už za měsíc

Pendolino je dosud největší železniční nákup v dějinách ČR, sedm kusů vyšlo v přepočtu na tři miliardy korun a dráhy je splatily až před třemi roky. Pendolina se původně kupovala na trasu Berlín–Praha–Vídeň. Po té ale nikdy kvůli odporu německých drah nejezdily. Jejich destinace se měnily: podívaly se do Vídně a do Bratislavy a v posledních třech letech jezdí dlouhé vozební rameno z Františkových Lázní přes Prahu, Olomouc do Bohumína, jedno zajíždí až do Košic. Zatímco v Česku jezdí Pendolina na vlastní komerční riziko, na Slovensku jsou v závazku veřejné služby a společně s Železniční společností Slovensko na ně ČD dostávají dotaci.

Také čtěte: Ženy na Ostravsku nahrazují muže. Pracují v huti, řídí vlaky a vymetají komíny

Slovenské ministerstvo dopravy teď nicméně zvažuje omezení dotovaného provozu na trase Praha– –Košice (na území SR). Na trati jsou hned tři čeští dopravci (kromě ČD jezdí na své riziko RegioJet a Leo Express). Každý vypraví dva až tři páry vlaků denně. Jednou z variant tak je zrušení dotovaného Pendolina do Košic a k tomu zrušení jednoho nočního rychlíku mezi Prahou a Košicemi. Pendolina mají podle slovenského ministerstva údajně nízkou obsazenost – jen 86 lidí na 330místnou jednotku. Žádné rozhodnutí však zatím nepadlo.

Autor: Jan Klička

21.3.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Pomněnkový den. Ilustrační foto.
5

Policie pátrá po dvou stovkách ztracených dětí

Generální tajemník NATO Jens  Stoltenberg a Donald Trump
7

Trump přijel do Bruselu. Na programu má „těžké" rozhovory

Plochodrážní „obojživelník“ Franc: Dlouhá dráha docela bolí

/ROZHOVOR/ Závody na ploché dráze mají i jiné podoby, než jsou souboje na zhruba čtyřsetmetrových oválech na pražské Markétě nebo v Pardubicích. Hlavně v západní Evropě, ale i u nás v Mariánských Lázních, existují delší dráhy. Nejznámějším českým účastníkem MS na dlouhé dráze, které startuje dnes v německém Herxheimu, je jezdec z Markéty Josef Franc.

Audit Deníku: Miliardy z hazardu. Připraví se o ně města?

/INFOGRAFIKA, ANKETA/- Česko, jako hazardní ráj uprostřed Evropy. Smutné přízvisko „zdobí" naši zemi už léta. Podle dat z minulého týdne je nyní v Česku přesně 59 033 různých herních automatů. Jen v Praze je tolik „beden" jako v celém Německu (cca 5500).

Zatajit dech a vydržet. Nová metoda lépe cílí na nádory

/FOTOGALERIE/- Nikdo neumí léčit rakovinu šetrněji než my, hlásí odborníci z pražského Protonového centra. Našli unikátní metodu, díky které dokážou sežehnout jen skutečně nemocnou tkáň. Jenomže další lékaři se k protonům staví rezervovaně. Podle šéfa odborné společnosti, která radioterapii zastřešuje, není tato léčba stále dostatečně ověřená. Její cena je navíc příliš vysoká.

AUTOMIX.CZ

Až budete prodávat auto: 10 rad, jak snadno a rychle zvýšit jeho cenu

Chystáte se prodat svoje auto? Potom se jistě snažíte dostat za svůj vůz co možná nejvyšší finanční sumu. Samozřejmě, že o ceně auta rozhoduje zejména model, jeho rok výroby, počet najetých kilometrů a především technický stav, ovšem jsou tu i detaily, které mohou cenu vozu zvýšit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies