VYBERTE SI REGION

Krádeže na kolejích: škody za statisíce a ohrožení

Přerov – Malá vymahatelnost práva a mezery v legislativě jsou hlavní příčinou toho, že na zloděje barevných kovů není žádný metr. Pohled do policejních statistik je přitom alarmující.

5.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Počet krádeží ve srovnání se stejným obdobím loňského roku na Přerovsku vzrostl téměř trojnásobně. Vyšetřovatelé v těchto dnech šetří krádež s rekordní výší škody: půl milionu korun.

„Neznámý pachatel odcizil v době od února do dubna sto sedmdesát metrů měděného jednokilového trakčního kabelu, a to z lokomotivy v areálu firmy,“ popsala přerovská policejní mluvčí Irena Urbánková. Napáchal tak škodu za téměř půl milionu. Krádeží barevných kovů podle ní na Přerovsku rok od roku přibývá.

Zatímco v loňském roce šetřili policisté na 98 případů, letos se jejich počet výrazně zvýšil. „Ještě loni jsme jich v období od ledna do počátku května zaznamenali 23. Ve stejném období letošního roku je jich ale 69,“ srovnala mluvčí.

Krádeže na železnici - velké bezpečnostní riziko

Že může být odcizení kabelů na železnici vážným problémem, který ohrožuje bezpečnost provozu, potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. „Nejvíce se kradou součástky elektrické trakce, to znamená napájení a kabely. Hned za nimi jsou kabely, jež jsou součástí zabezpečovací techniky,“ konstatoval.

I z toho důvodu nyní majitel infrastruktury usiluje o změnu legislativy tak, aby tyto skutky nebyly posuzovány jako pouhá krádež, ale šlo o obecné ohrožení. Roční škodu totiž vlastník vyčíslil na desítky milionů korun.

„Jestliže zmizí značka na silnici, nikoho to neohrozí. Když ale zloděj krade materiál na dráze, sníží se funkčnost železniční dopravy jako celku. Riziko je navíc v tom, že když se odkryje něco pod proudem, může dojít k vážnému úrazu.“ vysvětlil Halla.

V oblasti, kde dojde ke krádeži, se, jak dodal, automaticky vypnou semafory a odpovědnost za situaci třeba na železničním přejezdu je plně na účastníkovi silničního provozu.

„Když se něco ztratí, okamžitě zhasnou semafory, a řidič může udělat chybu, která bude mít tragické následky,“ zdůvodnil mluvčí.

Řádí i organizované skupiny

Zloději na Přerovsku kradou nejčastěji kovové součástky, měděné kabely, a někdy dokonce i zarážky k železničním vozům. Materiál končí ve sběrných surovinách.

„Setkáváme se i s případy, kdy kradou kov dobře organizované skupiny, vybavené vestami našich zaměstnanců. Na území republiky například v minulosti operovala maďarsko-slovenská skupina, která jezdila s avií a natáčela si trakční drát,“ popsal Halla. I z toho důvodu nyní Správy železniční dopravní cesty vyvíjejí nové materiály, které mají podobné vlastnosti jako barevné kovy.

Čtěte také: Zloději kovů způsobili na dráze škodu za 28 milionů

Autor: Petra Poláková-Uvírová

5.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Bída přišla na pálenice. Ovoce na jaře pomrzlo

Tradice je znát. Zatímco na Uherskohradišťsku je 38 palíren, v Praze není ani jedna.

Pamlsková vyhláška? Nesmysl, shodují se ředitelé škol na Mělnicku

Mělnicko - Takzvaná pamlsková vyhláška, která od 1. ledna 2017 zakazuje v základních školách prodávat výrobky s příliš vysokým obsahem soli, cukrů a tuků, možná zruší mnohé školní bufety a kiosky. Ředitelé škol na Mělnicku se shodují na tom, že vyhláška je příliš přísná, a pro provozovatele bufetů tak nebude finančně zajímavé dále je ve školách provozovat.

Hra s ohněm skončila. Rakousko to zvládlo

Berlín – Němečtí komentátoři vesměs pozitivně hodnotí výsledek rakouských voleb, kdy v nedělních volbách vyhrál kandidát Zelených Alexander Van der Bellen nad Norbertem Hoferem ze Svobodné strany Rakouska (FPÖ).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies