Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Krádeže na kolejích: škody za statisíce a ohrožení

Přerov – Malá vymahatelnost práva a mezery v legislativě jsou hlavní příčinou toho, že na zloděje barevných kovů není žádný metr. Pohled do policejních statistik je přitom alarmující.

5.5.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Karel Rozehnal

Počet krádeží ve srovnání se stejným obdobím loňského roku na Přerovsku vzrostl téměř trojnásobně. Vyšetřovatelé v těchto dnech šetří krádež s rekordní výší škody: půl milionu korun.

„Neznámý pachatel odcizil v době od února do dubna sto sedmdesát metrů měděného jednokilového trakčního kabelu, a to z lokomotivy v areálu firmy,“ popsala přerovská policejní mluvčí Irena Urbánková. Napáchal tak škodu za téměř půl milionu. Krádeží barevných kovů podle ní na Přerovsku rok od roku přibývá.

Zatímco v loňském roce šetřili policisté na 98 případů, letos se jejich počet výrazně zvýšil. „Ještě loni jsme jich v období od ledna do počátku května zaznamenali 23. Ve stejném období letošního roku je jich ale 69,“ srovnala mluvčí.

Krádeže na železnici - velké bezpečnostní riziko

Že může být odcizení kabelů na železnici vážným problémem, který ohrožuje bezpečnost provozu, potvrzuje mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla. „Nejvíce se kradou součástky elektrické trakce, to znamená napájení a kabely. Hned za nimi jsou kabely, jež jsou součástí zabezpečovací techniky,“ konstatoval.

I z toho důvodu nyní majitel infrastruktury usiluje o změnu legislativy tak, aby tyto skutky nebyly posuzovány jako pouhá krádež, ale šlo o obecné ohrožení. Roční škodu totiž vlastník vyčíslil na desítky milionů korun.

„Jestliže zmizí značka na silnici, nikoho to neohrozí. Když ale zloděj krade materiál na dráze, sníží se funkčnost železniční dopravy jako celku. Riziko je navíc v tom, že když se odkryje něco pod proudem, může dojít k vážnému úrazu.“ vysvětlil Halla.

V oblasti, kde dojde ke krádeži, se, jak dodal, automaticky vypnou semafory a odpovědnost za situaci třeba na železničním přejezdu je plně na účastníkovi silničního provozu.

„Když se něco ztratí, okamžitě zhasnou semafory, a řidič může udělat chybu, která bude mít tragické následky,“ zdůvodnil mluvčí.

Řádí i organizované skupiny

Zloději na Přerovsku kradou nejčastěji kovové součástky, měděné kabely, a někdy dokonce i zarážky k železničním vozům. Materiál končí ve sběrných surovinách.

„Setkáváme se i s případy, kdy kradou kov dobře organizované skupiny, vybavené vestami našich zaměstnanců. Na území republiky například v minulosti operovala maďarsko-slovenská skupina, která jezdila s avií a natáčela si trakční drát,“ popsal Halla. I z toho důvodu nyní Správy železniční dopravní cesty vyvíjejí nové materiály, které mají podobné vlastnosti jako barevné kovy.

Čtěte také: Zloději kovů způsobili na dráze škodu za 28 milionů

Autor: Petra Poláková-Uvírová

5.5.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Násilnosti v Jeruzalémě.
AKTUALIZOVÁNO
2 10

Izrael zakázal muslimům vstup do mešit, v ulicích vypukly násilnosti

Rybárna na rynku
9

Rybárna, Polívkárna, Hranolkárna. V Ostravě „frčí“ netradiční bistra

AKTUALIZOVÁNO

Řidič předjížděl na zákazu. Po čelní srážce pro zraněného přiletěl vrtulník

/FOTOGALERIE/ S dopravními komplikacemi museli počítat všichni řidiči, kteří cestovali v pátek ráno ze Znojma směrem na Brno. Na silnici I/53 za Lechovicemi u Čejkovic se kolem šesté hodiny ranní srazila dvě osobní auta a autobus.

Královský závod v Heidelbergu: princ William porazil Kate na celé čáře

/VIDEO/ Mladý královský pár se nijak netají svou náklonností ke sportu. Nebylo proto žádným překvapením, když se princ William a vévodkyně Kate zúčastnili exhibičního závodu ve veslování v německém Heidelbergu na řece Neckar.

AKTUALIZUJEME

Mrtvola starce zneklidnila sousedy v Ústí nad Labem

K hrůznému nálezu došlo v ulici Velká Hradební v Ústí nad Labem. Hasiči byli přivoláni do bytu, z nějž se linul podezřelý zápach. Šlo o ostatky seniora.

Víc než na vojenské misi se bojím na D1, říká armádní lékař

Vidět mladé americké kluky, jak přichází třeba i o obě nohy, je těžké, říká armádní lékař Radek Uher. Pětatřicetiletý rodák z Břeclavi se v červnu po více než šesti měsících vrátil se svým týmem z polní nemocnice v Iráku. „Člověk musí být srdcař, aby tam jezdil,“ říká lékař.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení