VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kraj upřednostnil České dráhy, půjde za to k soudu

Plzeň - V západních Čechách mohly jezdit nové vlaky, Krajský úřad je však odstavil na vedlejší kolej.

26.11.2009 14
SDÍLEJ:

Rychlejších, bezpečnějších a modernějších vlaků se zatím v Plzni jen tak nedočkámeFoto: RegioJet

Kraj na dlouhou dobu pohřbil naděje na zlepšení podmínek při cestování vlakem. Zastupitelstvo Plzeňského kraje totiž v pondělí schválilo uzavření dodatku smlouvy s Českými drahami (ČD), jejichž monopol se tím pádem prodloužil o dalších deset až patnáct let. Společnost RegioJet, která projevila zájem vybrané železniční tratě v kraji provozovat, má tedy smůlu a jejich vlaky se rozjedou až za několik let. Možná.

Dotace na dopravu

Vláda ČR přislíbila krajům pro příští roky pomoc při financování ztrátové regionální drážní dopravy. Plzeňský kraj dostane dotaci ve výši 2,6 miliard, pokud s vybraným dopravcem podepíše smlouvu na příštích deset let. Na začátku září bylo proto vypsáno výběrové řízení na provoz tří tratí v Plzeňském kraji: Plzeň – Domažlice, Plzeň – Žatec a lokální trasa Nýrsko – Heřmanova Huť. Zájem o provoz projevili hned čtyři dopravci: ČD, RegioJet, což je dceřiná společnost firmy Student Agency, Viamont a ČSAD Jablonec.

Na začátku listopadu však kraj tendr bezdůvodně zrušil a rozhodl o prodloužení smlouvy s Českými drahami. A právě to se nelíbí Radimu Jančurovi, majiteli Student Agency. „Poslali jsme kraji naši přepracovanou nabídku a vyzvali jsme ho k soutěžnímu dialogu. Z Krajského úřadu se s námi však nechtěli bavit, ačkoli už v té době jednali s ČD. Chtěli jsme, aby kraj porovnal naše nabídky a vybral tu výhodnější,“ uvedl Jančura s tím, že jen o čtyři dny později přiklepla Rada Plzeňského kraje zakázku za více než 10 miliard korun právě Českým drahám, přestože prý RegioJet nabídl mimo jiné lepší ceny pro kraj i cestující, zkrácení doby jízdy a garanci dodržování jízdních řádů.

V souladu se zákonem

Postup Krajského úřadu brání krajský náměstek pro dopravu Jaroslav Bauer, podle něj je vše v souladu se zákonem. „Evropská unie nám povoluje tzv. přechodné období, kdy není nutné na regionálního železničního dopravce vypisovat výběrové řízení, stačí dodatek k existující smlouvě. Musí být však podepsán do 3. prosince letošního roku,“ vysvětluje okolnosti nezvykle rychlého rozhodnutí Bauer, podle něhož vedla ke zrušení tendru i obava z toho, že by lepší cena na vybraných tratích nedokázala vykompenzovat zvýšené platby Českým drahám za ztráty na ostatních tratích. „Kdybychom vybrané tři tratě dali například RegioJetu, ČD by mohly říct, že jejich nabídka neplatí, protože nemají ony nejlukrativnější tratě, a chtějí připlatit za lokálky, které jsou mnohem ztrátovější,“ doplňuje Bauer.

Zástupci společnosti RegioJet však považují celé rozhodnutí za neplatné a zvažují i právní kroky. „Kraj vůbec nebral v úvahu naši nabídku, o zakázce bylo rozhodnuto už předem. Pan Bauer sice mluví o dodatku ke smlouvě s ČD, ale podle našich právníků se jedná opravdu o novou smlouvu. Vždyť se předchozí dodatky uzavíraly vždy jen na jeden rok, ale tenhle by měl platit následujících deset až patnáct let. Navíc přesně vymezuje závazky, což je klasický znak smlouvy,“ vysvětluje obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt.

Žalob se nebojí

Dále uvedl, že stále doufá, že kraj přesvědčí, že výběrové řízení je jediné správné řešení, které přinese užitek hlavně cestujícím. Pokud však neuspěje, obrátí se na Evropskou komisi i české soudy. „Jsem přesvědčen, že máme dostatek důkazů, že je smlouva neplatná. Pokud by to uznala i Evropská komise, musel by kraj státní dotace vrátit,“ dodává Schmidt.

Krajský úřad se případných žalob neobává, podle Bauera je uzavření desetileté smlouvy s Českými drahami v pořádku. V příštím roce kraj navíc chystá analýzu veřejné dopravy, na jejímž základě může v budoucnu vypisovat výběrová řízení pro dopravce na jednotlivých tratích. „Pánové z RegioJetu si musí rok dva počkat, pak se můžou výběrového řízení zúčastnit a třeba vyhrajou,“ uzavírá krajský náměstek pro dopravu.

Autor: Miroslava Tolarová

26.11.2009 VSTUP DO DISKUSE 14
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

S novým rokem se opět mírně upravují pravidla pro přiznání důchodu: rozhoduje nejen dosažení zákonem stanoveného věku, ale rovněž doba pojištění.

Co je dobré stihnout, než odejdete do důchodu

Děčínská zoo.
6

Mladík šel na noční procházku zoo. Měl sexuálně obtěžovat zvířata

Mládek nevydržel, Sobotka ho odvolal. Na tahu je Zeman

/ANALÝZA/ - Volby se nevyhrávají díky potlesku velkých firem, ale díky lidem, kteří vhazují hlasovací lístek do urny. Většinou to dělají na základě svých zkušeností – u lékaře, ve škole, při pohledu na výplatní pásku nebo na účet od mobilního operátora. A právě ten je nepřiměřeně vysoký celé tři roky, kdy vedl ministerstvo průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD).

Čeští vojáci měli konflikt s policií v Litvě

Pětice českých vojáků, kteří jsou na tříměsíčním cvičení v Litvě, měli v noci na neděli incident s policií v přístavu Klaipeda. Vojáci byli údajně opilí a dožadovali se vstupu do nočního klubu. Informoval o tom server iHned.cz s odvoláním na litevskou policii a ruská a litevská média.

Migranti pronikli na španělské území. Překonali šestimetrový plot

Na 360 migrantů dnes časně ráno proniklo z Maroka přes vysoký hraniční plot do španělské severoafrické enklávy Ceuta. Jde o druhý masový případ za posledních několik dnů. V pátek se takto dostalo na španělské území kolem 500 lidí.

EET? Prázdné výlohy a strach

Po restauracích, barech a hotelech, které už mají za sebou skoro tři měsíce zkušeností, míří elektronická evidence tržeb (EET) do dalších provozoven. Od začátku letošního března čeká živnostníky podnikající v maloobchodě i velkoobchodě. Někteří jsou už teď dokonale připraveni, jiní podlehli strachu a s podnikáním raději končí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies