VYBERTE SI REGION

Hrozí škody na krajině. Vláda zaspala v politice územního rozvoje

PRAHA - Topolánkův kabinet se řídí starou koncepcí územního plánování, která zásadně odporuje legislativě EU, obsahuje řadu kontroverzních projektů a není hodnocena zhlediska udržitelného rozvoje, tvrdí nevládní organizace.

3.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Taneček David

Sporný dokument schválila v květnu minulého roku sociálnědemokratická vláda Jiřího Paroubka. Zastánci sporných dopravních staveb jí vydávají za regulérní politiku územního rozvoje, přestože neprošla připomínkovým řízením veřejnosti ani krajů.

Nevládní organizace vyzývají premiéra a ministra životního prostředí, aby starou koncepci zrušil a neprodleně nahradili novou.

„Bez chybějící vládní koncepce nezbývá krajům, než vycházet ze starých podkladů. Řada znich to možná činí dokonce nevědomky. Celé územní plánování se tak dostává mimo zákon,“ říká Luděk Šikola zEkologického právního servisu.

„Podklady koncepce nemohla připomínkovat veřejnost a neproběhlo ani její expertní posouzení z hlediska udržitelného rozvoje. Podle platného práva takový dokument nesmí být oficiálním podkladem územního plánování,“ říká Alena Dodoková ze Zeleného kruhu.

Největší problém představuje podle Martina Skalského ze sdružení Arnika skutečnost, že se dostávají do plánů některé vysoce kontroverzní stavby.

„Konkrétním příkladem je dálnice D3, která byla zanesena do vyššího územního celku středočeského kraje stím, že je součástí vládní koncepce, což je omyl, “ říká Skalský.

Dále uvádí jezy na dolním Labi a Berounce, silnici R52, novou dráhu na letišti v Praze-Ruzyni, těžbu uhlí v Beskydech, stavbu přístavu Pardubice nebo stavby jaderných úložišť.

To je podle něj také hlavním důvodem, proč se vláda dodnes nemá ke zpracování politiky územního rozvoje, kterou předpokládá zákon.

„Obáváme se, že za tímto postupem stojí zájem betonářské lobby. Kdyby vláda postupovala podle zákona, řada problematických staveb by musela projít veřejnou diskuzí a novým hodnocením dopadů na životní prostředí. A zřejmě by zplánu musela zmizet,“ vysvětluje Skalský.

Podle právníka Pavla Černovouse zAteliéru pro životní prostředí, není problém spolitikou územního rozvoje zdaleka ojedinělým pokusem o legislativní kličkování, které má usnadnit obchody investorům.

„Vnedávné době přišlo ministerstvo Jiřího Čunka dokonce snávrhem, který celé územní plánování vpodstatě rušil,“ připomněl Černohous pokus MMR, který česká vláda včervenci letošního roku odmítla.

3.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Studenti zapálili svíčky
17

Dvacítka studentů bude držet hladovku jako pietu za Palacha a Zajíce

Ilustrační foto.
15 10

Cukrovka, špatný zrak? Nevadí. Armáda i policie snižují limity

Na sídliště lanovkou? Brnu se komplikuje stavba tramvajové tratě

Brno /INFOGRAFIKA/- Dopravu na sídliště Kamechy může v budoucnu obstarat lanová dráha. Lanovky v Brně už vedení města ale několikrát navrhlo a zatím nikdy nedokončilo.

Kriminalita byla loni ve všech krajích nejnižší za posledních deset let

Policii se dařilo objasňovat trestné činy. Bezpečnost pozitivně ovlivnila také ostražitost lidí – i když občas přehnaná.

Trump dráždí Němce možným zavedení cla na jejich automobily

Berlín (Německo) - Budoucí americký prezident Donald Trump pohrozil německým výrobcům automobilů zavedením vysokého cla na dovoz do Spojených států. "Můžete vyrábět auta pro Spojené státy. Za každé auto, které přijde do USA (ze zahraničí), ale zaplatíte 35procentní daň," řekl Trump na adresu německých automobilek v rozhovoru, který poskytl německému listu Bild. Vysokým dovozním clem už dřív pohrozil i některým automobilkám z USA a Japonska, které vyrábějí v Mexiku.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies