VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrozí škody na krajině. Vláda zaspala v politice územního rozvoje

PRAHA - Topolánkův kabinet se řídí starou koncepcí územního plánování, která zásadně odporuje legislativě EU, obsahuje řadu kontroverzních projektů a není hodnocena zhlediska udržitelného rozvoje, tvrdí nevládní organizace.

3.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Taneček David

Sporný dokument schválila v květnu minulého roku sociálnědemokratická vláda Jiřího Paroubka. Zastánci sporných dopravních staveb jí vydávají za regulérní politiku územního rozvoje, přestože neprošla připomínkovým řízením veřejnosti ani krajů.

Nevládní organizace vyzývají premiéra a ministra životního prostředí, aby starou koncepci zrušil a neprodleně nahradili novou.

„Bez chybějící vládní koncepce nezbývá krajům, než vycházet ze starých podkladů. Řada znich to možná činí dokonce nevědomky. Celé územní plánování se tak dostává mimo zákon,“ říká Luděk Šikola zEkologického právního servisu.

„Podklady koncepce nemohla připomínkovat veřejnost a neproběhlo ani její expertní posouzení z hlediska udržitelného rozvoje. Podle platného práva takový dokument nesmí být oficiálním podkladem územního plánování,“ říká Alena Dodoková ze Zeleného kruhu.

Největší problém představuje podle Martina Skalského ze sdružení Arnika skutečnost, že se dostávají do plánů některé vysoce kontroverzní stavby.

„Konkrétním příkladem je dálnice D3, která byla zanesena do vyššího územního celku středočeského kraje stím, že je součástí vládní koncepce, což je omyl, “ říká Skalský.

Dále uvádí jezy na dolním Labi a Berounce, silnici R52, novou dráhu na letišti v Praze-Ruzyni, těžbu uhlí v Beskydech, stavbu přístavu Pardubice nebo stavby jaderných úložišť.

To je podle něj také hlavním důvodem, proč se vláda dodnes nemá ke zpracování politiky územního rozvoje, kterou předpokládá zákon.

„Obáváme se, že za tímto postupem stojí zájem betonářské lobby. Kdyby vláda postupovala podle zákona, řada problematických staveb by musela projít veřejnou diskuzí a novým hodnocením dopadů na životní prostředí. A zřejmě by zplánu musela zmizet,“ vysvětluje Skalský.

Podle právníka Pavla Černovouse zAteliéru pro životní prostředí, není problém spolitikou územního rozvoje zdaleka ojedinělým pokusem o legislativní kličkování, které má usnadnit obchody investorům.

„Vnedávné době přišlo ministerstvo Jiřího Čunka dokonce snávrhem, který celé územní plánování vpodstatě rušil,“ připomněl Černohous pokus MMR, který česká vláda včervenci letošního roku odmítla.

3.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Nehoda pendolina u Studénky.
DOTYK.CZ

Přejezdy zabíjejí. Stát jich desítky ročně ruší, víc než stovku letos opraví

Premiér Bohuslav Sobotka.
5

Sobotka chce o korunových dluhopisech jednat s daňovou správou

AKTUALIZOVÁNO

Komíny budou kouřit dál, úředníků na jejich kontrolu není dost

Jako v Jiříkově vidění si musejí připadat úředníci z obcí s rozšířenou působností (ORP) při naplňování svých povinností v souvislosti s novelou takzvaného komínového zákona.

První rok jsem nerozuměl nikomu, říká český Ir Gavin Huban

Naučit se zvládat dobře češtinu slovem i písmem je pro mnoho cizinců mnohdy téměř nemožné. A problém s ní nemají často jen Němci, Angličané nebo třeba Francouzi.

V ČSSR musela být před 40 lety kvůli havárii odstavena JE Jaslovské Bohunice

Jaderná elektrárna v Jaslovských Bohunicích nedaleko slovenské Trnavy byla první svého druhu na území někdejšího Československa. Její první reaktor, ve kterém se řetězová reakce rozběhla v říjnu 1972, ale sloužil k výrobě elektrické energie pouze necelých pět let. Před 40 lety, 22. února 1977, byl po havárii odstaven. Tuto etapu budování jaderné energetiky tak nyní připomíná pouze budova stojící vedle čtyř novějších bloků.

EXKLUZIVNĚ

Pražští radní projednají převzetí společnosti PVK

Praha - Radní v úterý projednají záměr převzetí společnosti Pražské vodovody a kanalizace (PVK), které stoprocentně vlastní francouzská firma Veolia. O jak velký podíl bude Praha usilovat, zatím není jasné. Radní také projednají rozvoj Nákladového nádraží Žižkov a harmonogram tvorby Metropolitního plánu. Na programu jednání je i nákup vozů pro městskou policii a veřejná zakázka na opravu Vinohradské ulice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies