VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Hrozí škody na krajině. Vláda zaspala v politice územního rozvoje

PRAHA - Topolánkův kabinet se řídí starou koncepcí územního plánování, která zásadně odporuje legislativě EU, obsahuje řadu kontroverzních projektů a není hodnocena zhlediska udržitelného rozvoje, tvrdí nevládní organizace.

3.9.2007 2
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Taneček David

Sporný dokument schválila v květnu minulého roku sociálnědemokratická vláda Jiřího Paroubka. Zastánci sporných dopravních staveb jí vydávají za regulérní politiku územního rozvoje, přestože neprošla připomínkovým řízením veřejnosti ani krajů.

Nevládní organizace vyzývají premiéra a ministra životního prostředí, aby starou koncepci zrušil a neprodleně nahradili novou.

„Bez chybějící vládní koncepce nezbývá krajům, než vycházet ze starých podkladů. Řada znich to možná činí dokonce nevědomky. Celé územní plánování se tak dostává mimo zákon,“ říká Luděk Šikola zEkologického právního servisu.

„Podklady koncepce nemohla připomínkovat veřejnost a neproběhlo ani její expertní posouzení z hlediska udržitelného rozvoje. Podle platného práva takový dokument nesmí být oficiálním podkladem územního plánování,“ říká Alena Dodoková ze Zeleného kruhu.

Největší problém představuje podle Martina Skalského ze sdružení Arnika skutečnost, že se dostávají do plánů některé vysoce kontroverzní stavby.

„Konkrétním příkladem je dálnice D3, která byla zanesena do vyššího územního celku středočeského kraje stím, že je součástí vládní koncepce, což je omyl, “ říká Skalský.

Dále uvádí jezy na dolním Labi a Berounce, silnici R52, novou dráhu na letišti v Praze-Ruzyni, těžbu uhlí v Beskydech, stavbu přístavu Pardubice nebo stavby jaderných úložišť.

To je podle něj také hlavním důvodem, proč se vláda dodnes nemá ke zpracování politiky územního rozvoje, kterou předpokládá zákon.

„Obáváme se, že za tímto postupem stojí zájem betonářské lobby. Kdyby vláda postupovala podle zákona, řada problematických staveb by musela projít veřejnou diskuzí a novým hodnocením dopadů na životní prostředí. A zřejmě by zplánu musela zmizet,“ vysvětluje Skalský.

Podle právníka Pavla Černovouse zAteliéru pro životní prostředí, není problém spolitikou územního rozvoje zdaleka ojedinělým pokusem o legislativní kličkování, které má usnadnit obchody investorům.

„Vnedávné době přišlo ministerstvo Jiřího Čunka dokonce snávrhem, který celé územní plánování vpodstatě rušil,“ připomněl Černohous pokus MMR, který česká vláda včervenci letošního roku odmítla.

3.9.2007 VSTUP DO DISKUSE 2
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Dětská skupina. Ilustrační foto.
14

Dvouleté děti nejsou do školek zralé. Potřebují individuální péči

Konvoj vozidel armády USA na dálnici D5 nedaleko Plzně.
9 15

Vojenský konvoj dnes opustí ČR. Akce se zatím obešla bez problémů

AUTOMIX.CZ

Zapomenuté české automobilky: Wikov nabízel luxus, zaujal i první "kapkou"

Tatru a Škodu zná v naší zemi každý. Jsou tu ale i další, méně známé automobilky, mezi které spadá například Wikov. Strojírenský podnik původně vyrábějící zemědělské stroje vdechnul život vozům, kterým se dnes přezdívá „československý Rolls-Royce".

Kvůli EET nemají kamberští prodejnu potravin

Závažný problém řeší aktuálně již měsíc obec Kamberk. Obyvatelé této vsi nemají, kde v obci nakoupit základní potraviny. Provozovatelka krámku na konci února skončila. Nechtěla kupovat drahou pokladnu pro EET.

Pamlsková vyhláška. Děti nakupují sladkosti mimo školy

Plné žáků a studentů. Tak vypadají obchody s potravinami nedaleko brněnských škol. Zjistili to redaktoři Deníku, kteří zjišťovali dopad takzvané pamlskové vyhlášky půl roku poté, co začala platit. Děti hledají v obchodech náhradu za školní bufety, které podle vyhlášky nemohou prodávat některé nezdravé potraviny či sladkosti.

Zvoník Ladislav Leksa: Změna času je proti přírodě

/ROZHOVOR/ V noci na neděli se mění čas ze zimního na letní. Kdo by si myslel, že všechny kostelní hodiny potřebují při změně času ručně seřídit, ten by se mýlil. Hodiny v klášterním kostele sv. Josefa v Obořišti má na starosti místní řemeslník a také zvoník Ladislav Leksa. Už zhruba sedm let na nich přesný čas řídí družice.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies