Nepřítel politiků Jan Kubice se ujal ministerstva vnitra. Předseda VV Radek John se jako vicepremiér pro boj s korupcí vrátil do Vladislavovy ulice, kde působil v TV Nova jako dramaturg pořadu Na vlastní oči. Bude řídit tým 13 lidí, i když je otázka zda v něm bude Johnova pravá ruka z vnitra Michal Moroz. Tento bývalý majitel detektivní agentury a přítel Víta Bárty totiž dosud nemá požadovanou bezpečnostní prověrku od Národního bezpečnostního úřadu. Proto ho premiér Petr Nečas nechce Johnovi schválit.

Náměstci vicepremiérů bez ministerstev jsou zaměstnanci Úřadu vlády, a proto do věci může Nečas mluvit. John už řekl, že pokud si Moroze nebude moci vzít s sebou, z vlády odejde. „Své výhrady k panu Morozovi už jsem sdělil a jsou dlouhodobě známé. Věřím, že panu vicepremiérovi Johnovi jde o boj s korupcí a nebude tento boj komplikovat na zaměstnání nebo ne-zaměstnání jednoho člověka na Úřadu vlády,“ sdělil Deníku Nečas.

Bárta řídí dopravu dál

Resortu dopravy bude dál velet Vít Bárta, tentokrát ovšem ze svého bytu na Klárově. Formální hlavou resortu se včera stal Bártův náměstek Radek Šmerda. „Vládní krize nás všechny poškodila a já věřím, že tímto jmenováním byla definitivně ukončena,“ prohlásil po jmenovacím aktu na Hradě prezident Václav Klaus. Šmerda už prohlásil, že chce nadále spolupracovat s Bártovým nnáměstkem Martinem Sýkorou, bývalým zaměstnancem ABL. Sýkora byl už jako druhý muž na dopravě podle tisku na výplatní pásce firmy spojené s ABL.

Na úterní schůzi sněmovny poslanec KSČM Josef Nekl na Šmerdovu adresu pronesl: „Po pádu vlády byl chvíli politicky neangažovaný a tak se najednou objevil u Vězeňské služby ve funkci náměstka pro právo. Tato funkce před jeho příchodem neexistovala a po jeho odchodu neexistuje opět. Jako právník se ve vězeňské správě ihned proslavil, vyhodil skoro všechny právníky, kteří tam pracovali, přivedl sem partu mladých kamarádů a ze všech nadělal vedoucí. Nakonec na právním zaměření zůstali dva pracovníci, kteří měli pět šéfů. Kámoši chodili do práce, jak se jim hodilo, na odměny se nezapomínalo.

Žaloba o neplatnosti ukončení pracovní smlouvy u těch, kteří byli odejiti, je dnes u Obvodního soudu pro Prahu 4, kam se jeden vyhozený odvolal. V březnu došla také trpělivost jeho tehdejšímu nadřízenému, bývalému řediteli Kulovi, který ho slušně řečeno nechal odejít. Po volbách se objevil na ministerstvu dopravy, a to ve funkci náměstka. Kamarády si zval sebou.“

V očekávání klidu na politické scéně se tak prezident mýlí. Půtky mezi koaličními partnery s plnou silou zřejmě propuknou v červnu, kdy si premiér Petr Nečas chce říct ve sněmovně o důvěru. To už mají být dokončeny legislativní návrhy penzijní, zdravotní a daňové reformy. Hlavně ale budou mít véčkaři nového předsedu. Pokud se jím stane Vít Bárta, jistě si požene zpátky do vlády. Například ministr školství Josef Dobeš v rozhovoru pro Deník prohlásil, že o Bártově nevině a brzkém očištění nepochybuje. Naopak Nečas si jeho návrat do kabinetu představit nedovede.

Neřízenou střelou bude i plukovník Kubice na vnitru. Byl svérázným šéfem týmu bojujícím s organizovaným zločinem, ale těžko říct, zda si poradí s molochem se 68 tisíci zaměstnanci. „Zorientuji se brzy,“ tvrdí sebejistě nový ministr. Otázka je, zda se bude mít o koho opřít, když vzduchem lítají pokyny, koho vyhodit. Už se rozloučil s prvním náměstkem pro vnitřní bezpečnost za ODS Jaroslavem Salivarem a pro ekonomiku Jiřím Francem za VV. Raději ani nedomýšlet, co nastane, až Kubiceho podřízení začnou stíhat prominentní politiky Vondru, Drobila, Bártu či Bartáka.

Opozice proti Kubicemu

Bušit do něj bude i opozice. V úterý na něm poslanci ČSSD, kteří mu nikdy nezapomenou jeho zprávu před volbami 2006, nenechali nit suchou. David Rath například řekl: "Jste resortní ministr, který pošpinil jméno policie jako nikdo před vámi, a doufám, že nikdo po vás. A kdybyste měl trochu cti v těle, tak někam zalezete sto sáhů pod zem, a ne že tady vylezete a budete se tvářit, že jste ministr této vlády. Vy jste ostuda této vlády!

Milý pane ministře Kubice, jak se srovná vaše svědomí s těmi několika – a já to nazvu sociální vraždy – kterých jste se osobně účastnil? Jak se třeba vaše svědomí srovná s tím, že jste třeba zlikvidovali paní Jourovou? Milý pane, já tohle někomu udělat – to se rovná tomu, jako kdyby lékař někoho zabil. Vědomě."

Co čeká ministra Kubiceho

1. Personální čistky

Rozloučil se s náměstkem Michalem Morozem spojeným s Vítem Bártou, který dosud nemá bezpečnostní prověrku. Moroz je teď ve vzduchoprázdnu, když premiér Nečas odmítl, aby se stal zaměstnancem Úřadu vlády jako náměstek vicepremiéra Johna pro boj s korupcí. Ostré spory měl Kubice v minulosti i s náměstkem policejního prezidenta Vladislavem Husákem a současným zástupcem šéfa ochranné služby policie Jiřím Komorousem. Kubice si bude chtít zřejmě přivést své bývalé podřízené, např. Jaroslava Hrušku, Zdeňka Macháčka či Karla Tichého. Jmenuje též nového ředitele České pošty.

2. Nespokojený sbor

Kubiceho čeká jednání s policejními a hasičskými odbory, které jsou rozezleny snižováním platů. Jako bývalý policista bude Kubice chtít uspokojit hlavně lidi v terénu, šéfům naopak na platy sáhne. Musí dotáhnout vnitřní audit a systém odměňování včetně výhod.

3. Velké kauzy

Jeho působení v čele vnitra se bude měřit především úspěšností protikorupčního Martincova a protimafiánského Šlachtova útvaru. Podle toho, jak dopadnou kauzy Bartákových tatrovek,

Michálkových nahrávek , Vondrova ProMoPro, Bártových obálek, Babákových půjček, bude Kubice posuzován veřejností.

4. Volební zákon

Kubice se bude muset projevit i jako schopný manažer.Vnitro například čeká sepsání nového volebního zákona, který by měl zahrnout změnu volebního systému, přímou volbu starostů, stanovení jednotných volebních obvodů či užívání preferenčních hlasů v komunálních volbách. Musí dovést do konce i elektronizaci veřejné správy a uvést v život zákon o centrálních registrech.

Co čeká ministra Šmerdu

1. Změna bodového systému

Už po Velikonocích budou poslanci znovu hlasovat o úpravě trestů pro řidiče. Senátoři po nich chtějí, aby přesně stanovili výši pokut za požití alkoholu před jízdou. Co se Šmerdovi nepodaří, je prosadit Bártův plán na výši pokut podle příjmu řidiče. Ostře proti je ODS.

2. Příměří se stavebními firmami

Například Skanska již u soudu dosáhla toho, že ŘSD musí stáhnout od silnic cedule, které upozorňovaly na její „kvalitní“ práci. U soudu také leží žaloba za zkaženou pověst Skansky ve výši 50 milionů korun.

3. Rozpočet na opravy

Do září musí být hotov státní rozpočet na příští rok. Bárta chtěl pro příští rok zvýšit sumu na opravy silnic na devět miliard korun (teď jsou to čtyři miliardy). Peníze navíc ale Šmerda nedostane, musí je najít v úsporách.

4. Dopravní superstrategie

Jde o dokument, který připravoval ještě Vít Bárta. Je to koncepce dopravy do roku 2025. Mimo jiné by na jejím základě měla vzniknout první vysokorychlostní železnice v ČR – z Prahy do Berlína. Mluví se v ní také o soukromých dálnicích. Koaliční partneři ale dokument považují za zmatečný a žádají jeho přepracování. Hotov má být do podzimu.

5. Rozšíření mýtného

Stále častěji se hovoří o zpoplatnění silnic I. a také II. třídy, nešlo by však o celou síť komunikací. Celý výnos z mýta by šel zpět do silnic. Zprvu by to postihlo nákladní auta, vyloučena nejsou ani osobní auta.