VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Laciné téma voleb: jak vyhnat živly z ulic

Praha – Sociálně vyloučení, lidé bez domova a narkomani hrají jednu z hlavních rolí 
v předvolební kampani. Politici si je vzali jako rukojmí 
a voličům slibují, že se „živly" zatočí, vyženou je z města nebo je začnou trestat. Až xenofobních výrazů se nebojí pravice ani levice, objevují se totiž na plakátech sociálních demokratů, ODS i hnutí ANO.Například Jan Skalický, který kandiduje za hnutí Pro Prahu na starostu Prahy 5, oblepil hlavní město plakáty, na kterých od popelnic vyhání dvě osoby v ošoupaném oblečení. S naštvaným výrazem je drží za svetr, fotografie doplňuje heslo, že vyžene feťáky 
z ulic. Jak to chce udělat a kam by měli jít, neříká.

7.10.2014 60
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Divíšek Martin

Kandidát na radnici v Praze 9 Tomáš Holeček (ODS) si zase na billboard nechal napsat „Osoby bez domova mimo obytné zóny". Ve volebním programu pak vysvětluje, že by chtěl zřídit pro bezdomovce nocležiště. „Budou se nacházet mimo obytnou zástavbu 
a mimo veřejností využívané plochy, budou mít svůj hygienický servis a plánovány jsou i pravidelné návštěvy terénních pracovníků. Každé nocležiště bude hlídat pověřený hlídač z řad bezdomovců 
v daných komunitách, ti budou zodpovědní za řádné užívání nocležišť a budou se zodpovídat pověřenému pracovníkovi Prahy 9," píše Holeček ve svém volebním programu.

Podobných nápadů už u nás bylo několik, nikdy ale nevyšly. Navíc odborníci na sociální bydlení nad nimi kroutí hlavou. „Je to nebezpečné, protože kampaně nenabízejí udržitelné řešení. Odsunout lidi bez domova někam mimo města, postavit pro ně speciální tábory, to si ve 21. století nikdo nedokáže představit," řekl Deníku sociolog a předseda Platformy pro sociální bydlení Štěpán Ripka.

A tím to nekončí. Přestože před posledními komunálními volbami předseda ČSSD Bohuslav Sobotka nařídil, aby se plakáty s nenávistnými hesly vůči bezdomovcům 
a narkomanům z ulic strhly, zkouší to sociální demokraté znovu. Jejich poutače 
v Praze-Nuslích slibují, že vyženou pouliční živly. „Využijeme veřejná setkání s občany k získávání informací o nebezpečných jevech v ulicích 
a na veřejných prostranstvích, zejména s ohledem na výskyt problémových skupin lidí (narkomani, bezdomovci, lidé zabývající se prostitucí apod.)," píše se ve volebním programu tamní ČSSD.

Nenávistné sliby

Na stejné téma se voliče snaží nalákat také Petr Dolínek (ČSSD), který chce usednout v zastupitelstvu Prahy 6.
Nenávistné sliby, které většinou neřeší příčinu, ale až důsledek, se kromě sociologů 
a neziskových organizací, které lidem na okraji společnosti pomáhají, nelíbí ani některým politikům. Například kandidátka na primátorku Brna za zelené Jana Drápalová v dopise adresovaném kandidátům na primátory a starosty napsala: „Vím, že předvolební kampaň se neobejde bez slibů voličům a silných prohlášení. Dokázala bych pochopit, že se do ní někdy vloudí trocha laciného populismu. S rostoucím znepokojením však pozoruji trend, kdy politici a političky používají hesla, kterými zcela bez skrupulí útočí na určité skupiny obyvatel. Nutno dodat, že jde obvykle o ty nejohroženější, kteří nejvíce potřebují naši pomoc."

Sociolog Ripka upozorňuje, že nejde jen o bezdomovce, ale i seniory nebo matky samoživitelky. Podle něj by každý volič měl vědět, čeho politické strany na lokální úrovni dosáhly. Jestli zařídily sociální bydlení, jestli obec nezprivatizovala všechny byty nebo jestli upravuje kritéria tak, aby obecní bytový fond vyhovoval lidem, kteří potřebují pomoc s bydlením.

„Tato hesla fungují většinou na sociálně slabší občany, tedy například na důchodce nebo lidi s nižším příjmem, kteří obecně žijí více ve strachu ze svého okolí," říká odborník na politický marketing a předseda Institutu politického marketingu Pavel Šíma s tím, že je používají především konzervativní strany práva a pořádku nebo menší populistická uskupení.

„V okolních státech ale tato rétorika slaví větší úspěšnost. Používal ji například Jörg Haider v Rakousku nebo strana Jobik v Maďarsku. Rozdíl je dán tím, že u nás se zatím nenávistné výkřiky proti nepřizpůsobivým nespojily s žádným úspěšným projektem nacionalistické strany," uzavírá Šíma.

Na lidi na kraji společnosti neútočí jen zájemci o zastupitelstva, ale i Laura Janáčková, která se chce za hnutí ANO dostat do Senátu. Jednu část svého programu nazvala „Pryč s pícháním na ulici", navrhuje v ní, aby byla aplikace drog trestným činem. Nejvyšší tresty by pak podle ní měly hrozit těm, kteří drogy užívají v blízkosti škol.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

7.10.2014 VSTUP DO DISKUSE 60
SDÍLEJ:
Předseda ČSSD Bohuslav Sobotka
26 12

Odvolání Hermana? Babiš jen odvádí pozornost, tvrdí Sobotka

Tradiční výstava Zahrada.
13

Tradiční výstava Zahrada může být letos poslední. Kvůli EET

AKTUALIZOVÁNO

Češi ovládli divokou přestřelku. Švédům nasázeli osmičku a slaví prvenství

Ve svém druhém vystoupení na Carlson Hockey Games vyhrál národní tým České republiky v báječném utkání nad Švédskem 8:4 a s předstihem si zajistil prvenství v turnaji. V neděli se rozloučí s diváky na jihu Čech zápasem s Ruskem (18.30).

Učitel nic nespáchal, zato hajlující romský žák má problém. I jeho rodina

Učitel plánické základní školy Dušan Kučera, který neunesl hajlování třináctiletého romského žáka a vystartoval na něj, se nedopustil žádného trestného činu ani přestupku. K tomu závěru došla klatovská policie.

Vzkaz Česku? Jednání na vlastní pěst je jen iluzí, upozornil Tusk

Předseda Evropské rady Donald Tusk označil dnešní mimořádný summit Evropské unie kvůli schválení tzv. vodítek pro brexit za nejdůležitější v jeho dosavadním životě. Samotné schvalování trvalo jen čtyři minuty.

Turecko odstřihlo Turky od Wikipedie. Prý ohrožuje bezpečnost země

Celosvětově veřejná encyklopedie představuje prý mimořádné nebezpečí pro turecký stát. Vláda tak zablokovala uživatelům internetu tuto adresu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies