VYBERTE SI REGION

Lesk a vůně benzinu. Veteráni protočí miliardy

Praha /INFOGRAFIKA/ - Hodiny a hodiny tráví v garáži, kde opravují a blyští, pak se obléknou do kostýmů našich dědů a pradědů, sednou za volant, brázdí české silnice a nechávají se všemi obdivovat. Zkrátka nadšenci, kteří si zamilovali veteránská vozidla. V tuzemsku existují dvě stovky klubů, jsou obecné, ale i úzce specializované. Na značku nebo na využití vozu.

3.9.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Zdeněk Trnka

Sbírají se klasická osobní auta a motorky, výjimkou však nejsou ani historická vojenská vozidla, sanitky, autobusy nebo traktory.
„Mezi veterány je nejvíc osobních aut a motocyklů, které fungovaly v běžném provozu. Užitkových vozů se tolik nedochovalo, protože se hodně opotřebovávaly. Navíc ne každému se líbí náklaďák nebo vojenský vůz," říká viceprezident Federace klubů historických vozidel Václav Kafka.

České kluby čítají zhruba dvacet tisíc členů

Podle mezinárodní organizace veteránských vozidel FIVA je veterán každé vozidlo starší třiceti let. Ale ne každé třicetileté auto má cenu veterána.
„Nejvíce se u nás sbírají české značky aut. Protože jsou hodně vyhledávané, jsou také cenově výrazně nadhodnocené," vysvětluje Václav Kafka, jehož dědeček je považován za průkopníka českého veteránského hnutí. O česká auta mají zájem také zahraniční sběratelé. Aerodynamické tatrovky, Tatra 87 a 97, jsou  opravdové hvězdy.

V zahraničí je veteránství spíš otázka byznysu, u nás historická vozidla sbírají nadšenci pro radost, ne pro peníze. Tedy většina.
Světový svaz veteránů spočítal, že ročně se tržby v tomto odvětví pohybují kolem 
16 miliard eur. Nejvíc na veteránech vydělávají obchodníci s díly a restaurátoři.

„V této době, která se žije tak rychle, je pro lidi důležité mít staré věci, kterým důvěřují. Je to takový ten faktor ,Vzpomínáš si, když?'" řekl 
k tomu mluvčí FIVA Johannes Hübner.
Proč vlastně automobilovým veteránům propadlo tolik Čechů? Protože česká auta přežila válku a rodiny v původních autech jezdily až do 70. let.

Útěk před režimem

Zatímco si lidé v cizině kupovali auta nová, Češi si vozidlo hýčkali a opravovali svépomocí.
„Sběratelství aut fungovalo také jako útěk před režimem. Lidé se s veterány vraceli do první republiky. A bylo jedno, jestli to byl instalatér, nebo doktor, podmínky tady byly pro všechny stejné," vzpomíná Václav Kafka.

Nejsou to jen škodovky nebo tatrovky, v Čechách a na Moravě mají domov i tisíce amerických veteránů.
„První ameriky k nám přiváželi známé osobnosti, lidé od cirkusu, z filmu, ambasád nebo tu zůstávaly po bouračkách," vysvětluje Petr Bellinger z Českého klubu majitelů amerických automobilů.

Jsou to fandové

První sraz zářivých aut pak proběhl v roce 1983. A ani nadšenci do „amerik" nejsou milionáři, jsou to fandové, kteří auta sami renovují a věnují jim veškerý svůj volný čas.
Koníček to ale není  zrovna nejlevnější. Obyčejné staré auto se dá koupit za deset tisíc, za dobrý kousek však utratíte stejně jako za zbrusu nové auto.

K tomu si připočtěte ještě další desítky tisíců na kompletní renovaci. Češi však stále patří mezi kutily, takže si dokážou pomoct sami 
a takřka zadarmo.
K historickým vozidlům neodmyslitelně patří také závody, ročně se jich konají stovky.

Závod do vrchu s nejdelší tradicí v Evropě a možná i na světě se uskuteční druhou zářijovou sobotu na cestě Zbraslav–Jíloviště. Historické automobily v čele s nejstarším vozidlem Ford N Runabout z roku 1906 a o rok mladším motocyklem Torpedo budou soutěžit o putovní pohár, který závodu věnovala nejslavnější česká závodnice Eliška Junková.

Veteráni.

První stroje sběratel sháněl po hospodách nebo vyměnil za láhev rumu

Rabakov – Jako mladý kluk dostal první motorku Jawa. Pak druhou, třetí a tak to začalo. Dnes jich má tolik, že je vystavuje ve vlastním muzeu. A nejsou to jen motorky, ale všechny možné stroje, které mají motor Jawa.

„Kromě motocyklů jsem sesbíral i výrobky lidové tvořivosti, dětské motorky, traktůrky, sekačky nebo frézy. Jsou tu i auta a sněžný skútr ze sedmdesátých let, který byl 
v Jawě vyrobený jako jediný," začíná vyprávět František Miclík, který se do motorů Františka Janečka zamiloval už v 70. letech. Jeho sbírka dnes čítá kolem 140 kousků, každým týdnem ale přibývají nové.

Vášeň pro veteránské motocykly po něm zdědil jeho syn Martin, který sbírku převzal 
a snaží se ji rozšiřovat.
„Když jsem byl malý, tak mi táta vyrobil malou dětskou motorku Jawa. Tak vlastně začala vznikat naše sbírka lidové tvořivosti," vzpomíná Martin Miclík ze středočeského Rabakova.
Kolik veteránské stroje stojí dnes, pan Miclík starší radši ani nechce vědět. Vzpomíná si totiž, jak ty první sháněl po hospodách a některé vyměnil jen za láhev rumu.

Hrdí na Jawu

„Stále žiji v jiných cenových relacích. Když chci něco prodat za padesátku, syn mi odpoví, že jsem spadl z višně," říká s úsměvem sběratel. Dnes nové exponáty Martin shání na internetu a na burzách. Není výjimkou, že něco nabídne návštěvník jejich muzea.

Nejvíc si František cení Jawy z roku 1929, která pochází 
z úplně první série ještě s trubkovou vidlicí. Unikátem je 
i dovezená motorka ze Švédska, která se vyráběla pouze pro švédskou armádu.

„Máme ucelenou sbírku motocyklů Jawa od roku 1929 do roku 2006, policejní i vojenské. Naposledy jsme sbírku rozšířili o Jawu 350 před třemi týdny," doplňuje syn Martin. Každý exponát navíc doplňují dobové prvky, oblečení, cedule nebo plechovky od oleje.

Vše je funkční

Muzeum v Rabakově se chlubí tím, že všechny stroje jsou schopné jízdy. Prý nad nimi stačí strávit dopoledne, vyčistit karburaci a nádrž, dát baterku a nastartovat. Dříve František Miclík jako správný milovník veteránů také závodil. „Jezdíval jsem deset dvanáct závodů ročně po celé Evropě. Naposledy jsem byl před třemi roky v Holandsku. Na Jawě jsem sjezdil půl světa, Anglie, Maďarsko, Švýcarsko, Francie a další," vzpomíná. Občas se mu povedlo stát
i na stupních vítězů.

A jak jejich soukromé muzeum vzniklo? „Nejdřív jsem měl motorky v hospodářství 
v bývalém chlévě. Jak začaly přibývat,měl jsem je  různě po garážích, kůlnách a dalších místech. Když už jsem je neměl kam dávat, začali jsme stavět muzeum," říká hrdý sběratel. Muzeum začali stavět před třemi roky, jejich motocykly však mohla veřejnost obdivovat už dříve. Hned vedle něj je hospůdka zařízená jak jinak než ve stylu motocyklů Jawa.

KATEŘINA CIBOROVÁ

Autor: Redakce

3.9.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

Veslařský svět v černém. V Mařaticích pohřbili nadějného veslaře Michala Plocka

Uherské Hradiště – S juniorským mistrem Evropy i mistrem světa dvaadvacetiletým Michalem Plockem se přišly v pondělí 5. prosince rozloučil na jeho poslední cestě zhruba dvě stovky známých, přátel a rodinných příslušníků do obřadní síně hřbitovu v Uherském Hradišti, Mařaticích. Talentovaný veslař a nástupce Ondřeje Synka byl 28. listopadu nalezen mrtvý v loděnici pražské Dukly, za níž vesloval.

Vědci zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní

Klecany (u Prahy) - Vědci z Národního ústavu duševního zdraví (NUDZ) v Klecanech u Prahy zkoumají léčbu nočních můr a běsů i pomocí vůní. Pracoviště je unikátní spektrem nabídky metod řešení poruch spánku, a to nejen v rámci ČR. Řada problémů se léčí nejen podáváním léků, ale zásadní jsou i psychoterapeutické postupy, říká vedoucí oddělení spánkové medicíny Jitka Bušková.

Technik z letounu s fotbalisty: Pád jsme nečekali, nikdo nekřičel

La Paz - Bolivijská vláda začala vyšetřovat podezření na nepravosti při udělení licence místní letecké společnosti LaMia, jejíž letoun minulý týden havaroval v Kolumbii s brazilskými fotbalisty. Příčinou neštěstí, při němž zemřelo 71 lidí, byl zřejmě nedostatek paliva. Informaci, že letadlo mělo udělat mezipřistání na dotankování, potvrdil dnes brazilské televizi Globo i přeživší technik Erwin Tumiri.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2016, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies