VYBERTE SI REGION

Airbusu hořely při přistání brzdy, ČSA to popírá

Karlovy Vary /AKTUALIZOVÁNO/ - Při sobotním večerním přistání letounu Airbus 321 se 180 cestujícími na karlovarském letišti zasahovali hasiči. Podle mluvčího hasičů Karlovarského kraje hořelo brzdové obložení stoje, který se vracel z Petrohradu.

2.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Mluvčí Českých aerolinií (ČSA), jimž letadlo patří, jakékoliv problémy letounu popřela. Také letecký publicista Martin Velek striktně odmítl, že šlo o požár a jako možnou variantu uvedl, že do zakouření, které vzniká pod letadlem při intenzivním brzdění posvítil červený maják, který dispečer vyhodnotil jako možný oheň. Pečlivost a pohotovost dispečera i hasičů ocenili mluvčí ČSA i Velek.

„Po opakovaném prověření všech okolností s techniky, kteří byli přímo na místě, s techniky v pražské centrále, operační kontrolou i s kapitánem letadla důrazně konstatujeme, že letoun nezaznamenal žádnou, byť i minimální závadu nebo poškození,“ uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Žádný ze systémů nehlásil závadu a žádná část letounu podle ní nevykazovala známky jakéhokoliv poškození vzniklého třeba i jen nestandardně vysokou teplotou. Brzdný systém měl normální teplotu, dodala.

Hasiči tvrdí, že dohlíželi na dohašení metrových plamenů

Podle mluvčího hasičů Martina Kasala ale ze stroje šlehaly metrové plameny, které uhasil sám pilot, jenž zapnul chlazení. Na dohašení následně dohlédli hasiči. Nikdo z cestujících nebyl zraněn, pasažéři údajně nezpozorovali, že se něco děje.

Plameny šlehající z letadla prý zpozoroval dispečer řídící věže před 21:00. Podle Kasala okamžitě upozornil letištní hasiče, kteří vyrazili s cisternou letadlu na pomoc. Pilot podle něj spustil chlazení a dokončil přistávací manévr. Tím oheň okamžitě prakticky uhasil. „Hasiči následně zkontrolovali stroj, dohlédli na dohašení pomocí chladicího systému letadla, víc zasahovat nemuseli,“ dodal.

Podle leteckého experta Martina Velka dispečer, který má na starosti přistání, viděl, že se pod letadlem objevilo „něco co vypadalo jako oheň“. Stroj byl plný lidí a měl dostatečnou zásobu paliva k případnému doletu do Ruzyně nebo Drážďan, takže měl vysokou přistávací hmotnost. Vzhledem k tomu, že karlovarské letiště je relativně krátké, musí piloti při přistání intenzivně brzdit, zvláště při vysoké přistávací hmotnosti. „Při každém doteku, zvláště při intenzivním brzdění, se od kol zakouří. O asfalt nebo beton se obrousí desítky dekagramů gumy a to se změní v modrý dým; ta guma se víceméně odpaří,“ uvedl Velek.

Vynikající reakce dispečera

Domnívá se, že v okamžiku, kdy se uvolnil dým, který může být metr dlouhý, do něj mohl posvítit červený točící se majáček pod letadlem a dispečer tak viděl červený chochol od kol. „Reakce dispečera byla vynikající, protože on viděl něco, co mohl být potenciální malér, i když je z dalších rozborů vidět, že na letadle nic nehořelo,“ vysvětlil Velek. O žádném požáru tedy podle něj nelze hovořit. Obložení bylo nepoškozené, prostor kolem kol a brzd nebyl vůbec ohořelý. Na brzdových kotoučích z uhlíkového kompozitu, velmi odolného proti mimořádně vysokým teplotám, bylo podle měřidel 200 stupňů Celsia, což potvrzuje běžné přistání.

„Hasiči udělali přesně to, co měli. Nic nehasili a jenom ohlídali, aby větráky v podvozku dochladily brzdové kotouče. Takže ani hasiči nehasili, ani letadlo nehasilo. To nemá na podvozku žádné hasicí zařízení,“ uvedl Velek. Podle něj nebyl nikdo ohrožen a teploty byly v normě.

„Podle zjištění techniků letecké společnosti k žádnému zahoření v systému brzd nedošlo. Co způsobilo efekt zpozorovaných plamenů během přistání, tak není jasné,“ doplnil dnes v 16:00 Kasal. Informace o signalizovaném hlášení z kokpitu podle něj vyplynula ze situace při podávání zpráv z místa, zkoumání ČSA je nepotvrdila.

Autor: ČTK

2.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Policie intenzivně pátrá po pohřešované Míše Patricii Muzikářové.
21

Kriminalisté vyhodnocují stovky hodin záznamů. Míšu ale stále nenašli

Sněžka Sherpa Cup 2017, Petr Mazal
13

Příběh nejlepšího šerpy: Málem ho zabili v Zambii

AKTUALIZOVÁNO

Trump podepsal příkaz o odstoupení USA od transpacifické smlouvy

Washington - Americký prezident Donald Trump dnes podepsal exekutivní příkaz o odchodu Spojených států z Transpacifického partnerství (TPP). Obchodní dohodu 12 tichomořských zemí vláda Baracka Obamy uzavřela před rokem, Kongres USA dokument ale ještě neratifikoval.

Otrávené návnady na zvířata v přírodě bude dohledávat cvičený pes

Otrávené návnady nastražené na vydry, kuny či lišky, na něž často umírají také draví ptáci, začne letos v Česku dohledávat první speciálně vycvičený pes. Česká společnost ornitologická (ČSO) ho získá díky mezinárodnímu projektu dotovanému unií. Podle ochránců přírody případů otrav volně žijících živočichů přibývá. 

AKTUALIZOVÁNO

Revoluce v F1 dle nového vlastníka. Boss Ecclestone po 40 letech končí

Formule 1 a Bernie Ecclectone? Spojení, které k sobě neodmyslitelně patřilo posledních 40 let. Teď je ale konec. Šestaosmdesátiletý Brit, jenž z královské motoristické třídy vytvořil miliardový byznys, potvrdil spekulace britských médií a v čele formule 1 opravdu skončil. Nový vlastník seriálu F1 Liberty Media uvedl, že Ecclestonea nahradil Chase Carey.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies