Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Airbusu hořely při přistání brzdy, ČSA to popírá

Karlovy Vary /AKTUALIZOVÁNO/ - Při sobotním večerním přistání letounu Airbus 321 se 180 cestujícími na karlovarském letišti zasahovali hasiči. Podle mluvčího hasičů Karlovarského kraje hořelo brzdové obložení stoje, který se vracel z Petrohradu.

2.1.2011
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Milan Jaroš

Mluvčí Českých aerolinií (ČSA), jimž letadlo patří, jakékoliv problémy letounu popřela. Také letecký publicista Martin Velek striktně odmítl, že šlo o požár a jako možnou variantu uvedl, že do zakouření, které vzniká pod letadlem při intenzivním brzdění posvítil červený maják, který dispečer vyhodnotil jako možný oheň. Pečlivost a pohotovost dispečera i hasičů ocenili mluvčí ČSA i Velek.

„Po opakovaném prověření všech okolností s techniky, kteří byli přímo na místě, s techniky v pražské centrále, operační kontrolou i s kapitánem letadla důrazně konstatujeme, že letoun nezaznamenal žádnou, byť i minimální závadu nebo poškození,“ uvedla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Žádný ze systémů nehlásil závadu a žádná část letounu podle ní nevykazovala známky jakéhokoliv poškození vzniklého třeba i jen nestandardně vysokou teplotou. Brzdný systém měl normální teplotu, dodala.

Hasiči tvrdí, že dohlíželi na dohašení metrových plamenů

Podle mluvčího hasičů Martina Kasala ale ze stroje šlehaly metrové plameny, které uhasil sám pilot, jenž zapnul chlazení. Na dohašení následně dohlédli hasiči. Nikdo z cestujících nebyl zraněn, pasažéři údajně nezpozorovali, že se něco děje.

Plameny šlehající z letadla prý zpozoroval dispečer řídící věže před 21:00. Podle Kasala okamžitě upozornil letištní hasiče, kteří vyrazili s cisternou letadlu na pomoc. Pilot podle něj spustil chlazení a dokončil přistávací manévr. Tím oheň okamžitě prakticky uhasil. „Hasiči následně zkontrolovali stroj, dohlédli na dohašení pomocí chladicího systému letadla, víc zasahovat nemuseli,“ dodal.

Podle leteckého experta Martina Velka dispečer, který má na starosti přistání, viděl, že se pod letadlem objevilo „něco co vypadalo jako oheň“. Stroj byl plný lidí a měl dostatečnou zásobu paliva k případnému doletu do Ruzyně nebo Drážďan, takže měl vysokou přistávací hmotnost. Vzhledem k tomu, že karlovarské letiště je relativně krátké, musí piloti při přistání intenzivně brzdit, zvláště při vysoké přistávací hmotnosti. „Při každém doteku, zvláště při intenzivním brzdění, se od kol zakouří. O asfalt nebo beton se obrousí desítky dekagramů gumy a to se změní v modrý dým; ta guma se víceméně odpaří,“ uvedl Velek.

Vynikající reakce dispečera

Domnívá se, že v okamžiku, kdy se uvolnil dým, který může být metr dlouhý, do něj mohl posvítit červený točící se majáček pod letadlem a dispečer tak viděl červený chochol od kol. „Reakce dispečera byla vynikající, protože on viděl něco, co mohl být potenciální malér, i když je z dalších rozborů vidět, že na letadle nic nehořelo,“ vysvětlil Velek. O žádném požáru tedy podle něj nelze hovořit. Obložení bylo nepoškozené, prostor kolem kol a brzd nebyl vůbec ohořelý. Na brzdových kotoučích z uhlíkového kompozitu, velmi odolného proti mimořádně vysokým teplotám, bylo podle měřidel 200 stupňů Celsia, což potvrzuje běžné přistání.

„Hasiči udělali přesně to, co měli. Nic nehasili a jenom ohlídali, aby větráky v podvozku dochladily brzdové kotouče. Takže ani hasiči nehasili, ani letadlo nehasilo. To nemá na podvozku žádné hasicí zařízení,“ uvedl Velek. Podle něj nebyl nikdo ohrožen a teploty byly v normě.

„Podle zjištění techniků letecké společnosti k žádnému zahoření v systému brzd nedošlo. Co způsobilo efekt zpozorovaných plamenů během přistání, tak není jasné,“ doplnil dnes v 16:00 Kasal. Informace o signalizovaném hlášení z kokpitu podle něj vyplynula ze situace při podávání zpráv z místa, zkoumání ČSA je nepotvrdila.

Autor: ČTK

2.1.2011 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Angela Merkelová po vyhlášení výsledků voleb
1 14

Merkelová vyhrála německé volby, získala ale historické minimum hlasů

O cestě na Měsíc snilo lidstvo odnepaměti.
DOTYK.CZ

Kolonie o sto lidech na Měsíci. To je vize Bernarda Foinga pro rok 2040

Útok na „hlavák“? Policie se to ani nedozví, nemá zde své kamery

/INFOGRAFIKA/ Operační středisko policie, které dohlíží na metropoli, nevidí na dění v prostoru hlavního nádraží. Jeden z nejrizikovějších cílů v Praze je téměř nechráněný.

Ze vstupu AfD do spolkového sněmu jde na Němce úzkost, píší média

Volební výsledek pravicové Alternativy pro Německo narušil kontinuitu, s jakou vládly politické strany Německu od konce druhé světové války. Do parlamentu se dostane 98 poslanců, které například německý ministr zahraničí označil za "skutečné nacisty". Na protest proti AfD demonstrovaly v Německu stovky lidí. 

Když věční rivalové spojí síly. Duo „Fedal“ rozzářilo tenisový svět

Vytvořili jednu z největších rivalit ve sportovních dějinách. Na okruhu ATP se spolu potkávají více než patnáct let. Nyní se poprvé postavili bok po boku do společné čtyřhry. Roger Federer a Rafael Nadal podtrhli vytvořením unikátní deblové dvojice jedinečnost celého Laver Cupu. Navíc se mohou nazývat neporaženým párem.

Duel Deníku: Měla by Česká republika přijmout euro?

Přijetí eura bude patřit k nejdůležitějším rozhodnutím, které naše země učiní. Tato vláda o něm již určitě nerozhodně, ta příští, která vzejde z blížících se voleb, by ale mohla. Přečtěte si argumenty pro přijetí i proti němu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení